Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 5948 ggr
Skurtrasan
0

Sugen på nya räkor :)

Tänkte se ifall man kunde få tips kring lite räkor :) har körsbär just nu och är sugen på en ny sort :)

Några av alternativen som jag tänkt mig är självklart

Crystal black eller röda eller ja förmodligen båda :P

men jag har varit sugen på någon av dem här räkorna som har blåa färger

blue bolt

blue bee

Blå Räka

Blue tiger

Men vilken av alla dem här blåa varianterna och arterna är lättast att sköta och inte allt för dyra ? gärna så att det går att få yngel på dem med hade varit roligt :)

Livet i varje Andetag

GuUuLd
0

Blå räka? Blue pearl du menar då? Blue bolt kan jag väl inte rekomendera, kostar en del här i sverige.. Har sett en svensk annons på såna och i den kostar de 1400kr/st, de är ganska känsliga dessutom är ju en färvariant på crystalräkor. Blue tiger kan också vara lire känsliga, men inte som blue bolt. Kostar väl runt 80kr/st och uppåt.. Blue bee, inte jättesvåra enligt mig men lite svårare att få tag på. Jag skulle nog rekomendera blue pearl lättast att hålla och kostar runt 20kr/st.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[dynamitella]
0

Blå räka heter blue pearl. Den rekommenderar jag. Identisk med körsbär bortsett från färgen :) De är värda runt 20-30 kronor styck, tycker jag. Absolut inte mer (så att du inte betalar överpris). Håll dem INTE tillsammans med körsbär, då de tillsammans får småfula avkommot.

Blue bolt kan du nog tyvärr drömma vidare om, som resten av oss! De kostar flera hundra kronor styck (minst), och dör för minsta lilla. Dessutom är de ovanliga.

Blue bee är okej att ta hand om (Som andra crystals kräver de ordentligt vatten och lågt pH), men den enda jag känner till som har/hat haft dem är maccazz här på iFokus. Billiga är dom inte heller.

Blue tiger är också som crystals, men är dyra pga. färgen. mellan 45 och 200 kronor får du räkna med för en bra blue tiger.

Skurtrasan
0

blue pearl CB och CR blir det nog :) ska installera 3 kar jag har gjort själv så ^^

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
0

tack för era svar det uppskattas när ni ger så fina svar :))

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
0

Okej, bara blue pearl och cr/cb går i olika kar :) (de konkurrerar ut varandra och kräver lite olika vattenvärden för att må riktigt bra). Men du sa ju tre kar, så du kanske tänkte det ändå.

Jag rekommenderar att du börjar med grad C-B-A, och inte högre (S-SS-SSS-->).De är lite billigare, och därmed tåligare. Grad A har ordentligt med färg, och är fina ändå, medans grad C är mer färglösa.

Jag blandar cr och cb hejvilt tillsammans, då de får "rena" avkommor.

Skurtrasan
0

okey får ta och gå in på redbee och kolla :)

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
0

Gör så :)

Jag ska sälja min grupp överlevande räkor tror jag (cr+cb+tigrar). Men det är i lite bättre grader, så därmed går priset upp lite (och kanske är för dyrt för dig).

Men valet finns, iaf :) Jag sätter nog ut dem på en annons här sen.

Skurtrasan
0

hur många av vilka är de  och hur mkt hade du tänkt dig ? =)

Tråkigt man ska ha så dålig ekonomi annars hade jag haffat dem :P

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är alla utom 1 cb.

6 cb grad S/SS 40;-/st

3 cb grad B 30;-/st

1 cr grad SS 40;-

1 cr grad S (tigertooth) 35;-

1 blond tiger med svarta ögon 30;-

1 blond/ljusblå tiger med orangea ögon 40;-

1 blå tiger med orangea ögon 60;-

535;- är då strax under normalpris (Jag har tagit någon tia under vanligt pris på redbee).

Men jag tänkte sälja av dem för 500 jämnt inkl. frakt, då det i sig är mycket pengar, utan massa frakt och grejer.

Dodat
0

Tänk så hann tigrarna para sig med crystalsen i den burken? :o

// Dodat :)

Skurtrasan
0

hade jag haft dem pengarna hade jag klippt till direkt mkt fina färger på dem :)

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
0

Det har dem. Jag satt ihop dem för att få fram hybrider att ha här hemma, som ett experiment.

Men ingen av honorna går med rom, så köparen kan omöjligt känna av effekterna av det. (Ingen av de som säljs är hybrider, alla är odlade här hemma innan jag fick vantarna på tigrarna).

Jag förlorade de fyra kullarna med hybrider jag fick utav dessa, då pappa nyligen tog död på alla bebisarna och alla de snygga vuxna (deep blue tiger/snowwhite/orange tiger/cr SSS/cb SSS).

Skurtrasan
0

ajajajajajja gjorde ju ont när man läste sista raden ….

Livet i varje Andetag

plutopellis
0

Några av dom som man kan ha med rainbow?

[dynamitella]
0

Kan, kan man. Men man bör inte. Arter ska inte blandas egentligen :)

På sin höjd kan man ha rainbows och körsbär eller crystal red och crystal black. Men inte crystal/tigrar tillsammans med något annat.

De får nämligen ungar mycket långsammare än rainbows, och kommer försvinna med tiden av naturligt urval (och de kräver lågt pH).

plutopellis
0

Tack för svar :) har ju äpplen också så måste ju ha lite högre pH. Så om jag vill ha färg är det körsbär som gäller? De parar sig inte med varandra? Eller vad det heter med räkor ;)

[dynamitella]
0

Japp :) Det går bra.

Körsbär kan inte para/korsa sig med rainbows!

För att förenkla lite, så parar sig bara de som är på samma rad. Alla på samma rad kräver också samma vattenvärden :) 1 och 2 kan gå ihop oavsett kombination.

1. Körsbär, white pearl, blue pearl, gul räka, sakura, rili.

2. Rainbows, grön räka.

3. Crystal red, crystal black, tigrar, blue bolt, snowwhite, golden, kingkong, red ruby, blue/black/red bee, humlaräka.

plutopellis
0

Tack! Det är en hel vetenskap det här och jag är ju helt ny! :)

Skurtrasan
0

Jag visste inte att graderingarna hade med andra saker än bara utseende mässigt först tyckte det var roligt att lära mig det :P

Blir nog att inhandla CB CR klass A/B först :)

Synd att man ska spara pengar för Östersjöfestivalen vill ha mina räkkar  nu ju >-<

Livet i varje Andetag

apistogramma
0

här har vi stam som har både king kong och red ruby och nu har det dykt upp blue bolt i den också … köpte några cb och cr av en person på red bee som hade gener i stammen… och lovar det är spännande när dessa dyker upp i akvariet… vi betalade 120kr st för våra som vi startade med och lovar idag att jag tycker det var värt med att få betala lite för att få dessa vackra och udda räkor som dykt upp i akvariet..