Hjälp! Konstig stjärtfena!
Min ena mollyhonas stjärtfena har delat upp sig till sex olika "delar"! Varför i hela friden hände detta? Så var det inte igår! Då hade hon fenan hel och fin :S hennes fjäll ser dessutom lite mjölkig ut :/ alltså som en mjölkhinna… vad kan det vara för fel? Fenröta?
En av mina silvermolly honor fick en vit prick på stjärtfenan för ca 5 dagar sen, hon går tillfälligt i mitt tomma 30liters kar med ganska hög salthalt och ca 28 grader varmt. Pricken är borta men hon går kvar tills jag är helt säker (Jag upptäckte pricken samma dag som den kom så ingen annan i stora karet har fått prickar ännu, peppar peppar) testar med salt om jag kan slippa medicin. Nu satte jag den andra honan där också…
Bild:
Det ser ut som att hon har varit i slagsmål :) Har du någon Ancistrus?
Slagsmål? Whaaat? xD jo jag har två stycken som är typ 1 år gamla, inte så stora och ingen visar några större spröt så gissar att båda är honor… har dom käkat på henne? :O
Ja, malars ryggfenor och vissa fiskars rygg/stjärtfenor blir så när de slåss riktigt intensivt :) Anledningen att jag frågade är för att jag har sett min ancistrushona (15 cm) gett sig på en Svärdbärare, som resulterade i samma syn :)
Oj… ser inte mina malar särskilt ofta för dom spenderar all sin vakna tid på någon av rötterna, men jag tror att du kan ha rätt för hon verkar inte må dåligt och fenan ser frisk ut i övrigt, den är lixom bara delad i mindre delar xD
mjölkiga hinnan över hennes kropp är dock lite konstig… hon får gå i saltbadet med silverhonan tills imorgon iallafall, så kanske det löser sig. Hon är rätt fet oxå å den andra honan nosar henne i stjärten hela tiden som jag sett att andra gör på varandra strax innan födsel. Typ "Hey, skicka ut yngel så är jag beredd med öppen mun här!"
Tack för hjälpen :) känner mig lite mindre orolig nu ;)
Ingen fara :) Det kan dessutom vara som att hon har fastnat/kliat sig/slagits med annan valfri fisk. Ingen anledning att kasta ett ont öga åt malarna, som det kanske lät från mig. Haha.
Ja, låt henne gå i saltet med den andra honan i en vecka eller så, tills du ser att det försvinner. Om inte, så behandla med protozin eller liknande.