Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1216 ggr
[Avorage]
0

Nämen...

Jag har varit på semester sedan tisdagen. Jag kom hem 3/8, 22:00 ungefär. Jag sprang upp till fiskarna för att se hur dom mår och förväntade mig det värsta…

Fick syn på att fiskarna verkade slöa, men inte sjuka. Kanske berorde det på värmen i vattnet + dåligt med mat de senaste dagarna (foder tabletten verkade inte vara det bästa…) samt den smutsiga pumpen och inte dagligt ljus? Nästa gång blir det tajmer och bättre "semester foder". Växterna såg inte heller så glada ut…

När jag tittat noga ett tag, fodrat i små portioner piggnar alla till - och två små Guppy-yngel simmar även upp till ytan för att mumsa i sig lite av flingfodret. Åh, så söta dom är! Dom andra bebisarna kan mycket väl vara uppätna, men jag hoppas att dessa två är starka och överlever. Dom är ganska stora redan. Nästan en halv cm långa och ser lite grå/blåa ut, men kanske är det ljuset.

Annars undrar jag hur pass känsliga dessa yngel är? Jag känner att jag behöver dammsuga botten och städa upp allt bajs samt göra vattenbyte på 25% (har 60 liter kar), men vågar inte riktigt göra något i risk för att någon avlider…

[dynamitella]
2

Åh. Körde du på det "kassa" weekendfodret ändå? Sånt är i mitt tycke lite rysk roulette. Det är bättre att svälta fiskarna under de dagarna istället (min åsikt, möjligen inte alla andras).

Gör som magen säger :) Ett litet vattenbyte. Sug upp det skit du får tag i med slangen, och kasta bort vattnet som följer med. Och sen i med nytt, svalt kranvatten.

Det blir säkert jättebra :)

Soda2
1

De klarar ett vattenbyte bra. Iaf gör alltid mina yngel det, får yngel så ofta så byter alltid vatten som vanligt även om det fötts yngel samma dag. Håller med om att det e bättre o svälta fiskarna än weekend foder som skitar ner ( risk för att du nu har nitrit i vattnet)

oh-la
1

risken är större om du inte gör vattenbyten efter weekendfoder skulle jag säga :P det skitar ner något kopiöst och lämnar mat och skräp på botten som är som gjort för nitrit, och det är ynglen känsliga mot. gör ett 20-30% vattenbyte.

[Avorage]
0

Jo, jag körde på weekendfodret för det kändes så fel att bara lämna det stående. Men jag kommer skippa det nästa gång. Jag vill inte se ett sånt skitigt akvarium igen. 

Vad händer om ett yngel följer med när man tar slangen? Dör det eller kan man stoppa tillbaka det. Kan man fånga yngel med hov? Känns som det skulle orsaka truma för dessa små liv.

*Har ingen erfarenhet haha* 

Tack för bra svar dessutom! :)

Soda2
0

De flyttar på sig när sugen kommer. O ja det går o ta dem med hov.

[Avorage]
0

Toppen. Tack! :)

ivanhoe81
0

de fiskar som har följt med då jag har sugit ur vatten har jag bara håvat tillbaka