Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2524 ggr
Emelie
0

Hur städa räkvas?

Hej på er. Det är en liten sak jag funderar på. Har nyligen startat upp en liten räkvas här hemma, med ett 20-tal Körsbärsräkor. Det fungerar bra och de verkar trivas, men OJ vad mycket skit det blir på botten. Ska väl kanske tillägga att jag kör utan pump.

Hur gör man för att få bort allt detta? Trodde det skulle sköta sig "självt" och inte bli skitigt så fort.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför utan pump? :) Aquael fan mini plus får plats i de flesta vasar, har jag märkt. Värt en tanke i alla fall.

Ta en luftslang (5-10 mm i diameter) på 1-3 meter eller så, och en spann. Placera mynningen av slangen på en blompinne eller liknande så att du når ner till botten av akvariet.

När du har slangens mynning mot botten suger du i den motsatta änden och låter det rinna ut i spannen. Nu har du en liten dammsugare som är relativt ofarlig för räkor, och som inte tömmer vasen på 2 sekunder :)

Såhär ska det se ut.

Emelie
0

Därför att pumpen ser så oerhört ful ut, men den kan ju gå att dölja bakom lite växter om man vill det kanske? :)

Tycker bara det känns "onödigt" med pump om det kan fungera lika bra utan, då jag vet att det är många som inte alls har någon pump i sina räkvaser. Har inte du en räkvas utan pump, eller blandar jag ihop personer nu kanske? Oskyldig

Om det på något sätt är bättre eller nödvändigt med pump när det kommer till kritan så införskaffar jag såklart en, men känns som sagt rätt dumt att göra det om det inte är nödvändigt.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[dynamitella]
0

Jag gömmer alltid mina pumpar :) Och tar av kåpan, så att räkorna inte fastnar. Så det drar bort ca 3 cm av bredden och längden på underdelen.

Det är enkelt att bara gömma den bakom en rot eller växt, så för mig är det inga problem.

Jag har inga vaser kvar, men jo, jag har haft både med och utan pump. Mina vaser har inte varat mer än någon månad, dock, innan något gått fel.

Emelie
0

Okej, kan kanske vara smart att göra det då :) Dock blir det nog att jag slänger över räkorna till ett 60 liters kar när det är ingångkört och stoppar ner lite snäckor i vasen. Där kan de få föröka sig tycker jag! ;)

Synd att det gått fel med dina vaser. Vad tror du det kan ha berott på i dina fall?

[dynamitella]
0

Äsch, känn efter vad magkänslan säger!

I mina fall har det varit att jag behövt flytta invånarna mellan karen, och inte kommit åt dem i inredda, jobbiga vaser. Lika så har nitrit kommit lite då och då, eftersom jag inte har ork och tid för flertalet vattenbyten i veckan :)

Emelie
0

Okej, ja det är just det. Vaserna blir trånga när man har en del växter och annan inredning i.

Just nitrit tycker jag känns lite läskigt, men jag gör ett litet vattenbyte varje dag nu, så jag hoppas det inte blir för ofta för de små liven? Ca 1/5 av hela vasen.

[dynamitella]
0

Nej, orkar du det så blir det bra :)

Du kan testa varannan dag om du tycker att det är störigt.

(Vore det inte skönt att ha ett automatiskt, dagligt litet vattenbyte, via slang?!).