Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1873 ggr
[dynamitella]
2

Fin start på dagen. Not.

Åh. Idag blev ännu en kaos-morgon. Jag vaknade, rullade upp gardinen och fick till min fasa se 4 små räkor ligga på rygg i ancistrus-karet. Alla 60 små malar satt och kippade vid ytan.

Jag for väl upp och hämtade spann och började hiva ur vatten för att göra ett 50%-igt vattenbyte. Hade jag vaknat någon timme senare hade malarna strykit med, det är jag säker på. Småttingarna tål ju inte alls nitrit. Det var ända uppe på blodrött på kartan.

Fem minuter efter bytet var malarna på sin plats på botten igen och betade på, och räkorna simmar runt som de ska. Så det ser säkert ut nu igen.

Men gud vad rädd jag blev :(

Vixxen
3

Förstår din panik fullständigt!

plutopellis
0

Ush fy!!

Alex05
0

Åh fy, va hemskt! Förstår att du blev klarvaken på studs.

[Geekinblack]
0

Hur kunde det bli nitrit helt plötsligt sådär? :S

[dynamitella]
0

Det händer ibland när man flyttar fiskar mellan kar hit och dit, och överstockar små kar :) Det var planerat att göra 40% vattenbyte i alla kar idag ändå. Så jag hade förutsett det lite. (Men trodde inte att det skulle gå så snabbt).

[dynamitella]
0

Åh. Nu är hela karet täckt i något äckligt slem. Osynligt för ögat bortsett från att vattnet är dimmigt. Allt i akvariet+glaset är halt och slemmigt.

Ingen i karet verkar bry sig, men det ser räligt ut.

Någon som upplevt detta någon gång?

plutopellis
0

Men ush fy! Hoppas det försvinner!!

oh-la
0

kan det vara infusorier?

[dynamitella]
0

Nej. Infusorier är djur. Detta är definitivt en alg, svamp eller liknande organism.

Man kan se att det krullar ihop sig till små bollar av klet när man ruskar på växterna.

Jag har preliminärt kommit fram till att det är en sånhär svamp/alg/blommning: http://img.photobucket.com/albums/v367/gronangens/IMG_2558.jpg

Jessica Holländare
0

Vilken hemsk morgon och fy så äckligt!! Vad kan man göra åt algen?

[dynamitella]
0

Vänta ut den bara. Den ska inte skafa invånarna.

Jessica Holländare
0

Bra att veta om jag får sån i framtiden.. Äcklig var den i alla fall.. Hoppas det försvinner snart.

oh-la
0

#9, det där som du länkade till är typiskt för redmorre rötter. när man blötlägger dem blidas ett slemlager, antagligen någon form av protein eller svamp eller liknande i roten. med tanke på att det satt på en redmoore i bilden skulle jag snarare tro att det är den typen av slem. har du redmoore rötter i kan det absolut komma från dem, men mina erfarenheter av det slemet är att det håller sig på rötterna, och framför allt när dom är nyligen istoppade och har varit torra. har ett par i min malawiburk som slemmar rätt friskt just nu. många fiskar och snäckor verkar dock gilla det.

om det täcker akvariet verkar det mer mysko… alger är sällan helt genomskinliga eller vitaktiga. skulle då snarare satsa på svamp, men har aldrig hört om en svamp som täcker akvariet på det viset…

alternativet är en fällning i vattnet… har du haft i något medel alls i akvariet för att få ner nitrittoppen? eller har du bara gjort vattenbyten?

[dynamitella]
2

Det växte inte någonstans i akvariet, utan spreds då pumpen sattes på efter rensning. Små partiklar sprutade ut och satt sig precis över allt. Som om du skulle dra bort luffet från roten och sätta det på inredning och väggar.

Jag har inga redmoore rötter i detta karet, utan jag kände igen slemmet bara (jag har också haft det på mina rötter innan, men som du säger lämnade det inte roten).

Jag gjorde vanligt vattenbyte med kranvatten utan tillsatser.

I ALLA FALL, så är det borta nu. I morse var akvariet glasklart igen och allt är borta :)