Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3163 ggr
[Geekinblack]
0

Olika Killis?

Försöker söka runt på nätet efter olika sorters killis men jag får mest bara fram spanska och tyska resultat XD det verkar finnas så många killis när man kollar på zoopet men många är även enbart för guldmedlemmar så där hittar jag inte info…

Någon som vet vilka sorters killis som kan gå i 60 liter?

[Geekinblack]
0

#1 Jasså? :O när man använder sök på zoopet så kommer det ju fram hur många som helst och dom jag kollat på har behövt mer än 60 liter xD men några av dom där var rätt tuffa! Jobbigt att det finns så många men jag ska nog försöka hitta ett gäng av någon av färgerna som finns :)

[Geekinblack]
0

Nu e jag ganska nyfiken på austrolebias juanlangi som e länk nummer två där uppe, men jag hittar mkt lite info och enbart på engelska. De flesta killis jag sökt på verkar aggressiva? Är alla det? :P

fundulopanchax gardneri, eller lyrstjärt, verkar också aggressiva :/ kan man ha sånna med Guppy då? Fan jag blir helt förvirrad xD

[Geekinblack]
0

Men å andra sidan… kanske ska strunta helt i Guppy och bara köra på ett gäng killi? :D

mariasupernova
0

Får jag låna tråden lite?

Vad kan man killis med? Guppy, neontetror?

OlleA
1

Jag skulle inte rekommendera killis ihop med Guppy och neontetror, utom möjligen små arter som t ex Chromaphyosemion bitaeniatum. Kraftigare arter som t ex Fundulopanchax gardneri kan ibland vara aggressiva och se mindre fiskar som mat. Håller man sig till arter av något sånär samma storlek och temperament, kan man däremot oftast ha olika killis ihop (eller med andra fiskar). En sak man måste se upp med om man har olika killis tillsammans, är att arternas honor ofta är mycket lika. Bäst att inte ha alltför lika arter ihop alltså, så att man säkert får rätt hona om man vill sätta dem till lek. Närbesläktade arter kan ofta korsa sig. För övrigt håller jag med om att de flesta killis kan hållas i ett 60-liters akvarium, dock inte stora arter som t ex Fundulopanchax sjoestedti. Akvariet bör vara tätt planterat och ha tätslutande täckglas, för de flesta killis hoppar gärna så fort de får chansen.

Olle

mariasupernova
0

Tack för bra svar!

[Geekinblack]
0

#6 Bra svar där! :) jag står alltså mellan valet av Guppy eller killis…

Rekomendationer är dock alltid bra. Hur skulle ni andra göra om ni var i min sits? Köra Guppy eller killis, en eller två arter killi? Hur många trivs i 60 liter?

Blir glad för varje svar :)

OlleA
1

Jag skullle helt klart välja killis, men så är jag också inbiten killiot sedan många år. :) Om du vill ha yngel som klarar sig, bör du nöja dig med en art. En del killiarter äter gärna andra arters yngel men låter sina egna vara (hur de nu kan skilja på dem) vilket skulle kunna ses som ett första steg på vägen mot yngelvård. Om du ändå vill ha två arter, bör du som sagt välja sådana som inte är alltför lika. T ex Fundulopanchax gardneri och Epiplatys dageti, som båda är lättskötta och lättodlade. Två hanar och 3-4 honor av varje blir nog bra i ett tätplanterat 60-liters akvarium.

Olle

[dynamitella]
0

Backar upp olle :)

Köp dig en eller två små grupper med killis, och endast dem. Ha sen roligt och inred så naturligt som möjligt.

Det kan vara ett projekt i sig att skapa en liten biotop för dem.

[Geekinblack]
0

Ååå så svårt! Men det är precis sånna svar som är bra! Men så kom jag precis på att mina äpplen gå ju i det karet och eftersom det är svårt att hitta info om alla arter på nätet så kan jag inte hitta hur vattnet ska vara :/ snäckorna har ju kalksköldpadda i hela tiden, vill inte killis ha surare?

Började även tänka på rasboror nu…

Om man utgår från att snäckorna bor i karet, kan man ha killis då? Någon av arterna?

OlleA
0

De flesta killis har inga större krav på vattnet, det behöver inte nödvändigtvis vara surt. Jag vet inte hur svåra killis är på snäckor, men är du rädd om snäckorna kanske det inte är värt att prova.

Olle

[Geekinblack]
0

Hittar inget på nätet om att dom ska vara elaka mot äpplen, men hittar heller inget forum där någon nämner att de har killis och äpplen tillsammans. Ska rota vidare i det imorgon! Men tackar så hemskt mycket för hjälpen, känns som att jag är inne på rätt väg iallafall :)

plutopellis
0

Kan man ha killis med räkor?

OlleA
0

Nej, det är nog ingen bra idé. Små räkor kommer att bli uppätna.

Olle

plutopellis
0

Tack :)

[dynamitella]
0

Jag kan intyga att de tar vuxna räkor också. Hade två fundulopanchax scheeli som slaktade ett 20-tal vuxna rainbows.

plutopellis
0

Åh så tråkigt! :( kapar tråden lite, ska ju köpa de där små killikaren och syrran ska ha ett som räkkar men för att undvika nematoder och sånt kanske man bör ha i nån fisk men vilken kan man ha i det lilla?

[Geekinblack]
1

Nu har jag mailat med Anita (http://www.alfanita.se/index.htm) och hon sa att killis inte rör äppelsnäckorna men att snäckorna kanske tar deras ägg. Nåväl, Fundulopanchax gardneri och Epiplatys dageti gick jättebra att ha tillsammans och det var ju bra, min affär har gått med på att ta hem killis till mig men nu när jag kollade akvarielagret så finns bara Fundulopanchax gardneri. Då kan ju inte inte djuraffären ta hem den andra till mig -.-'

Finns det någon annan killi som fungerar ihop med Fundulopanchax gardneri?? :)

HilmaN
0

Affären kanske har en annan leverantör också?

[Geekinblack]
0

Jo men jag minns inte namnet på den leverantören :/ får väl kolla med dom nästa gång jag åker dit igen.

HilmaN
0

Hoppas du får tag på det :)