222 liter Kan inte välja fisk
Jag har ett tomt 222 liters akvarie som står tomt på vinden (fick det för ett tag sedan) och jag har inte en aning vad jag vill ha för fiskar. Jag har sneglat på Malawi kar dels för att vi har kalkrikt och hårt vatten, så några sydamerikanska funkar inte, inte heller vissa räkor.
Jag har 2 tomma akvarier till så det skulle kunna funka med nån fisk som jag odlar på.
Så.. Några ideér? Vad är era favoriter?
Malawi
! Mina golden och röd zebror har funkat bra i Gnesta-vattnet.
Jag har i och för sig fått upp ögonen för en fisk som jag alltid har tyckt verkar tråkig - nämligen scalarer. Helt plötsligt tycker jag att de är ursnygga. Men det kanske blir lite för trångt i ditt akvarium på sikt.
Eller någon mindre art av Tanganyika ciklid….
Prinsessan av Burundi artakvarium.
#1 Jo men jag bor utanför så vi har egen brunn. Men ganska likt vattnet i Gnesta, så det funkar nog bra här också.
#2 Tanganyika, visst är de ganksa lika malawi?
#3 Dom är fina, men är väl svåra att få tag på? :/
Prinsessan av burundi är en Tanganyika ciklid…väljer du den i det karet kan du i stort sett bara ha den för den dödar allt i sin väg..det är en tuff rackare. Har sådana själv & dom är fantastiska på att vårda sina yngel så på det sättet en lätt fisk att ha.
Nols ciklidhobby har massor med malawi & tanganyika ciklider så kan rekommendera det som utflyktsmål.
Prinsessan av burundi är lätt att få tag på för det var en av dom första tanganyika cikliderna hobbyn börjades med.

ska man hårddra kan man väl säga att Malawi är färggladare och Tanganyika har roligare beteenden med alla sina snäcklekare och annat spännande. det finns självklart snygga tanganyika likväl som det finns tråkiga malawi, men nu generaliserar jag, för enkelhetens skull ;)