Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2275 ggr
JosefinGothe
1

Rödörad vattensköldpadda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att detta inlägg kanske skulle passat bättre inne på Reptil-forumet, men där är det så dött för tillfället att jag tror på klokare svar här! Vet att det finns vissa här med erfarenhet av vattensköldpaddor :)

Det är en rödörad vattensköldpadda jag har, och idag när vi kom hem hade HAN lagt ett ägg! Gissa om vi blev förvånade! Det är i alla fall vad vi tror att det är! Slänger upp en bild så ni kan hjälpa mig att avgöra :)

Min fråga är: Sköldpaddan är uppskattningsvis 13-14 år gammal, och vi har haft den ca 7 år av dessa. Och den har aldrig tidigare lagt ett ägg! De som vi fick han av sa att han var en hane så antagligen hade inte dom heller fått nåt ägg nån gång! Hur kan det komma sig att ägget kom nu? och det kan väl inte på något sätt vara befruktat?

Jag är dock jätteglad för att inte ägget har fastnat o inte kan komma ut själv, som man har sett på tv:n att det kan göra :D

Jag har läst att paddorna blir könsmogna mellan 2 och 5 års ålder, och då borde väl äggen börja komma?

Eftersom jag alltid trott att Torsten var en pojke så har jag inte läst på så mycket om honorna. Kommer äggen regelbundet eller bara nån gång ibland?

Tacksam för svar snarast!

//Jossan

mariasupernova
0

Kan inget om sköldpaddor men fasen va fräckt med ägg! Grattis :)

[Geekinblack]
0

Jag hade 2 rödörade vattensköldpaddor när jag var yngre tillsammans med min syster. Vad jag minns så sa någon att hanarna oftast har långa klor på "framtassarna" medans honorna har kortare. Hanarna ska typ ha längre svans också har jag för mig… om den har lagt ett ägg så tippar jag på att det är en hona xD och dom kan lägga ägg som inte är befruktade :)

Har det bara kommit ett ägg? Eller han hon ha lagt fler? För dom kan ju lägga upp emot 20-30 typ… jag kan inte så mycket om dom för det var längesen jag hade sånna men kolla denna sidan, här står jättemycket http://www.veterinaren.nu/reptil/bra-att-veta/skotsel/skotselrad-for-vattenskoldpadda/

LOLslashFREAK
0

Ett tips för att könsbestämma en sköldpadda är att hanarna har en inåtbuktande mage/undersida, just för att passa ovanpå honornas rygg när de parar sig. Flört Och lägger de ägg så är de givetvis honor. Och precis som ovanstående säger så kan de precis som fåglar (ex höns) lägga obefruktade ägg. Hoppas det går bra med resten av äggen om det finns några, har för mig att det är rätt vanligt att de sätter sig på tvären. Glad

Galenpanna

[Geekinblack]
0

Det kanske får bli Torstini eller Torsta eller Torstenna elller något annat namn för fru sköldpadda, Torsten passar dessvärre inte på en dam haha xD

noir
0

#4 klart hon ska hete torsten! Min kompis katt hette Maja och sen tyckte inte hennes pappa att det var något fint, så han döpte om henne till Nils. Så hon hette Nils hela livet och namnet kunde inte passa just den katten bättre, oavsett kön! :D

iiichigo
0

#5 Haha :D Har en vän som har en hankatt vid namn Cissi, han är grymt långhårig, så de såg inte hans köttbullar när han var unge :D

Hälsningar Astrid :)

LOLslashFREAK
1

#5 Jag har en salamanderpojk som jag trodde var en hona först, så han heter Esther Skrattande

Galenpanna

JosefinGothe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha vilken rolig diskussion det blev :D Klar att hon ska heta Torsten fortfarande, lite charmigt tycker jag ;)

Det har fortfarande bara kommit ett enda ägg, och nu när ni nämner det så har hon faktiskt korta klor och kort svans så det är garanterat en hona :D

Hon ska få lite extra mycket kalk i maten nu så hon inte får brist på det! Och så ska jag hålla utkik efter fler ägg :)

Bifogar en bild på charmtrollet! <3

//Jossan

LOLslashFREAK
0

#8 Nämen så söt hon är, lilla Torsten! Skrattande

Galenpanna

Jessica Holländare
0

Vad gullig hon är!! Glad