Växtfunderingar.
Som rubriken lyder har jag lite växtfunderingar,
har i nuläget hornsärv, anubias och jättegälört.
Hade tidigare en större art av typ sjögräs och en mindre, men de trivdes inte alls…
Jag gillar de växter som vi har nu, men skulle gärna vilja ha något mer .. Någon som har ett tips?
Bifogar en bild på hur karet ser ut just nu, invånarna har bökar lite i sanden, så en del hornsärv ligger på ytan 
Hälsningar Astrid :)
#1 - Jättefin ju! Är den snabbväxande? :)
visst är den! min favvo.
Verkar så, fördubblade storleken på två veckor, så jag tror det!
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Det är vattenspikblad :)
Här är lite växter som är fina som kan passa.
Anubias barteri var. coffeefolia
www.shrimpshop.se/forum
#5 - Tack! :D Det blir nog hygrophila corymbosa tror jag :)
Och sen lite mer anubias, men den växer ju så otroligt långsamt (om man jämnför med hornsärven som växer typ 15cm per dag)
Svärdplanta är svår kanske en av de svåraste. Men annars tycker jag det var fint :)
Det är fint, men växterna komme rinte o kunna växa optimalt så länge du har syrestenar i vattnet (bubblorn aför ut det viktiga kolet ur vattnet, växternas viktigaste näringsämne).
#8 Jag tänkte mig några sådana här http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=83&SOK=1 :)
Vi har ju även ett gäng med http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21&SOK=1 , vilka jag refererar till som "dill", och den skall ju tydligen vara svårskött .. Vår växer som ogräs 
#9 Funkar det isf bättre om man har dem så att växterna inte är så nära dem?
nej det spelar ingen roll vart i akvariet syrestenen är den driver ändå ut kolet.
De tillför ju ändå inte syre så jag förstår inte varför folk har dem.
#11 Ok, tack :)
Jag tror man har det för att det är fint 
Ja man tycker ju olika (vad som är fint altså hehe) ;)
Vore ju så tråkigt om alla tyckte samma :) Men imorgon plockar jag ut dem iaf, så att växterna kan frodas ordenligt!
Göder du med något?
Själv göder jag mina med flytade kol, växtnäring (flytande o botten) o ektra järn. Får rensa ca 2 gånger i veckan.
Växtnäring, än sålänge. Det var rätt nyligen vi startade upp karet igen så det är nu det kommit igång, hornsärven och "dillen" har ju varit grymt bra när det gäller frånvaro av alger, så den gödningen har funkat hittills… Får avvakta nu när lite nya växter flyttat in i stora karet, kan hända att det får lite extra koldioxid om de verkar sloka :)
I det lilla karet lever växterna och frodas, jag har glömt att göda det på ett tag, men det märks ingen skillnad alls :P
Minns att jag läste en tråd här ang. näring och de flesta skrev att det inte behövdes.
#1 Nämen så söt! 
Galenpanna