Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1343 ggr
[Avorage]
0

Ändrar iris?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre Guppys. Ena honan hade svart iris när jag hade köpt henne. Hon hade det i ungefär ett dyn, tills dom blev vita/gråa/kroppsfärgade. Vad beror det på? 

Här om dagen när jag hade gjort rent i karet och flyttat på dom hade hennes ens iris blivit svart medans det andra var förändrat. I morse när jag vaknade var båda iris kroppsfärgade igen.

Tacksam för svar!

Dellanella
0

gud vad fin bild :) Är hon blå eller är det bara ljuset? :)

Puss :*

[Avorage]
0

Tack så mycket! Jovisst är hon blå. Väldigt vacker när hon simmar runt haha :)

[dynamitella]
0

Det är säkert ljuset som faller olika. Om inte, så är det nog någon form av sjukdom. Men det låter osannolikt, då det inte kommer tillbaka och försvinner sådär :)

[Avorage]
0

Menar du med iriset eller färgen? Blå/vit på kroppen är hon, men iriset har verkligen skiftat från svart till kroppsfärg. Är det av stress?

Sedan är jag ett frågetecken när det gäller födsel av yngel för hennes del. Jag skulle jättegärna vilja bevaka när hon föder. Hur nära tror du att det är?

Vilket foder skulle vara bäst för Guppys? Flingsoder känns som en standard, men jag vill kunna ge något lite roligare och näringsrikare så det blir varitation.
Eller finns det kanske någon "röra" man själv kan göra hemma? :)

[dynamitella]
0

Iris :) Det är säkert stress ja. Inget ovanligt eller allvarligt. Men dock värt att hålla ett öga på.

Jag tror att det är minst 7-10 dagar kvar. Jag hade gjort i ordning en stor vas eller litet akvarium åt henne med massor av växter, om jag verkligen vill ha avkomman säkrad :)

Bäst i mitt tycke är artemia. Fryst är enklast :) Utöver det är det smaskigt med kokt broccoli, mosad vanlig frys-räka + dess rom, och algtabletter :)

[Avorage]
0

Ja, jag får hålla ett öga på det. Jag har möblerat om i hela karet och vart tvungen att flytta dom. Deras första "vattenbyte med flytt" så det kanske var otryggt så att säga…

Jag har en till hona som är ännu tjockare. Näst in till dubbelt så tjock, tror du det är ungefär 7-10 dagar kvar då med? Kan ju knappt vänta haha :c
Dock har jag hyfsat ganska många växter. Har en ganska stor "skog" av en snabbväxt växt. Sedan lite mossa och kort samt långt "gräsliknande". (Fan vad sur jag blir på mig själv som aldrig sparar lapparna som man får med när man köper växterna vad dom heter!) Det kääänns som någon borde klara sig, men annars får jag helt enkelt köpa en sån där lite box som dom får vara i tills dom är tillräckligt stora. 

Ska broccolin vara så pass kokt att jag ska vilja äta den? Artemia är mer exakt..? Hehe. Går det att köpa i affären kanske?

Och när bebisarna kommer, vilket foder kan passa till dom? Det som dom andra fiskarna också äter (fast i mindre smulor såklart).

[dynamitella]
2

Nej, är hon dubbelt så tjock nästan så är det nära! :) Kanske inom någon dag bara. Se till att mata honorna 2-4 gånger om dagen nu, så att de är proppmätta hela tiden. Då rör de inte ungarna.

Ja, broccolin får gärna vara så kokt att den ramlar sönder lite :) Har du få fiskar går det bra att nypa av några "blommor" från en bit och släppa ner, så att det inte skitar ner så mycket.

Artemia är en sorts saltvattensräka, jättesmå sådana. De finns frysta i djuraffären. Det uttalas Arrtemia :) De kommer i små "kartor" som man tycker ut isbitar med artemia ur.

Japp :) Vanligt foder, fast mindre i storleken.

[Avorage]
0

Men nej! Jag ska snart åka bort och har tänkt att ge en stor tablett som räker i 6-9 dagar. Skulle jag kunna lägga i en sådan? Det borde kunna funka också va?

Ja, men då så! Tack så mycket för bra svar. :)

[dynamitella]
0

Oj, nejnejnej. Använd aldrig sånt. Det är livsfarligt. Det släpper ut massa skit i akvariet och kan döda fiskarna.

Har du någon vän eller familjemedlem som kan mata dem en gång om dagen/varannan dag?

Om inte, så finns det maskiner som man sätter på akvariet, som "snurrar ner" en viss mängd flingor om dagen i akvariet :) Köp dig en sån. Exempel: http://wssolutions.se/ws2/details_57.html

Soda2
0

De klarar sig annars en vecka utan mat, det är inga problem för fiskarna alls.

HilmaN
0

Fast då är det nog inte lika många yngel som klarar sig.

Soda2
0

det är det nog säkert ändå, de flesta guppyuppfdare (inom sgs) lämnar sina under semestern utan några problem.

Det finns alltid massa smådjur osv i karet som de kan leva av.

visst ynglen växer långsammare men ändå, bättre det än att de blir övermatade o dör pga det (MYCKET med vanligt att det blir övermatat under semestern av bekanta än att det dör fiks pga svält)

HilmaN
0

Ja det är klart. Blivit lite så i mitt platykar under sommaren och de ynglena har inte direkt växt i rekordfart.

oh-la
0

det finns annars "helgmatare" som portionerar ut mat i lagom portioner till fiskarna. man hänger den på sidan av akvariet, och ställer in hur ofta och hur mycket den ska mata. kostar nog iofs några hundralappar, men det kanske det kan vara värt om man ska iväg och absolutinte har någon som kan mata.

[dynamitella]
0

Jag länkade till en sådan :) De är jättebra.

oh-la
0

#15 grymt! har du en sån själv? tänkte jag skulle försöka få tag på någon nämligen :)

[dynamitella]
0

Ja :) Eller nej, inte nu. Men jag köpte en till farsan för något år sen, till jobbet. Jag skötte akvariet på hans kontor.

Behövde inte mata fiskarna personligen på de åren akvariet stod där :)