Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1546 ggr
plutopellis
1

Äppelägg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var det vidrigaste jag sett i hela mitt liv! Den där klasen! Trodde jag skulle bli jätteglad men den var så otäck att se på! Haha! Nu återstår bara att se vilka som fått till det Skrattande och om de lyckats få till det! Hur lång tid tar det innan de kläcks i så fall? Den lades i natt eller i dag för igår var den där inte. Är överlycklig men ärligt, den där klasen skrämmer mig! Ser ut som något från alienfilmerna! Förvånad

sallad
0

Grattis! Skrattande

-Rasmus 🌈

plutopellis
0

Tack Glad

[Geekinblack]
0

Å grattis och usch xD min största fasa nu när jag har äpplen är att de ska få ägg… fy sjutton vad jag inte tål att se sånt där! xD hahaha

iiichigo
0

Grattis! Sa ju att du skulle få se resultatet snart ;)

Hrm .. Jag tror det tar mellan 2 och 3 veckor (nån annan får gärna korrigera :) ) innan klasen kläcks :)

Hälsningar Astrid :)

plutopellis
0

#3 haha ja den är riktigt vidrig! #4 tack! Ja de kan nog stämma, tror jag hört nåt sånt…

[dynamitella]
0

Det tar i regel 10-14 dagar :)

plutopellis
0

Hoppas det går fort så jag slipper klasen! Haha :) kan man se på den om den är befruktad eller inte?

[dynamitella]
0

Inte på en gång :) Efter 5-7 dagar kan man se att färgen ändras. Att det blir mörkare i mitten av klasen. Du kan prova peta hål på ett av äggen efter en vecka och se om där är ett litet korn i.

Är det bara slem alltihopa är det inte befruktat :)

[nan013]
0

Grattis !!!…men den ser (helt ärligt) rätt så äcklig ut…Skrattande

plutopellis
0

Tack dynamitella :) då är det bara vänta och vänta :) Visst gör den nan!!!

ivanhoe81
0

grattis har själv 6 3ll34 7 klasar i mitt äppelakvarium just nu (borde ha haft fler men de har släppt och hamnat under vatten)

[Ponnyflicka]
0

#11 så Äggen ska inte vara i vattnet? Sitter de på glaset/rutan då eller? :O Och om man får äppelägg, ska man flytta dem då till någon annan säker plats? Och vad ÄR en säker plats?

plutopellis
0

#12 nej äpplen vill ha en luftspalt ovanför vattnet där de kan krypa upp och fästa äggen mot rutan eller i mitt fall nu täckdelen som är gjord av plast. Man kan flytta dom men lättast är ju att bara låta dom vara. Detta är min allra första klase så vi får se vad det blir av det Glad

[Ponnyflicka]
0

#12 Okej! Det vore ju hemskt om de ramlade ner och "drunknade", för det är väll det de gör om de hamnar i vattnet? Men önskar att dina små bebbisar kommer kläckas! :')

plutopellis
0

Tack!

Jo, fast framöver kommer man ju inte ha plats för alla. Tänk om alla dom äggen kläcks! Och de lägger ägg typ var tredje dag eller vad det nu var. Då måste man nog tyvärr "dränka" några. Låter hemskt men man kan ju inte ha så många…

Men min alldra första kull ska få leva! Sen får vi ta klase för klase och se hur platsen är just då Glad

[Ponnyflicka]
0

#15 Okej! Jo det låter ju lite brutalt, men det är ju egentligen för deras eget bästa. Vad skulle hända om man släppte ut dem i naturen? :O

plutopellis
0

Åh, haha! Ingen aning! Men jag tror de dör. De är nog inte gjorda för vårt klimat, kräver extra kalk för sina skal och våra vatten är ofta väldigt sura så de fräts sönder så nej släppa ut är nog inget att tänka på Glad

[Ponnyflicka]
0

Haha, okej. Tänkte väll det. Bättre är ju att de "dör" innan de föds än att plågas till döds, men tänk OM det skulle bli underbara färger, typ.. blå? Fast så kan man ju inte tänka. Annars får du köpa MASSA äppelkar!! :D Och kanske placera nån annan liten fisk där också .. ;)

plutopellis
0

Ja, nu kan jag inte få blå för har ingen sån Flört men denna klasen ska bli spännande OM den kläcks för vet inte vem pappan är. Honan är slät rosa och hade velat att pappan var en vit som varit på henne men sen blandade sig även en gul/brun randig in i det hela så kan ju vara vilken som. Hade nog blivit fina bebisar på vit och rosa Glad så ska bli spännande!

[nan013]
0

Är det inga ränder på den rosa ?

plutopellis
0

Nej det är slät, har en randig men denna är näst intill helt slät Glad

[Ponnyflicka]
0

Åh .. Vad fint med slät rosa snäckor! Undrar om man kan få typ .. grön? :O

[dynamitella]
0

"grön" finns :) Det kallas jade.

Ibland blir de gula i skalet, ibland olivfärgade, och ibland blågröna.

http://sumo.holyroller.org/pics/snails/mystery/clutch8/jade-climbing07.jpg

[Ponnyflicka]
0

OOH. En sån måste jag ha när jag skaffar akvarium!! :D Röd vore ju fräsigt det med.

**Malin**
0

HIHIHIHIH Plutopellis du ä la rolig;)

Mvh Malin

snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

plutopellis
0

Vet du Malin?! Jag drömde till och med mardrömmar om de otäcka äggen i natt! Haha! Men spännande är det!! :)

**Malin**
0

#26 hahaha du är ju rolig ,du är så spänd över äggen o tänker på dem så mycket ..=))) så de till o me följer dig på nätterna ..hahahha rolig du !!!=))))

Mvh Malin

snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

plutopellis
0

Klase nr 1 sitter fortfarande kvar och jag hoppas att det finns något liv i den Glad

Idag hittade jag ytterligare en! Förvånad Och då jag är tveksam till om den första är befruktad får nr 2 sitta kvar också Glad

Soda2
0

Åh jag har helt missat att jag ska bli "mormor" hehe.

Grattis till klasen (eller klasarna är dte ju nu) när klasen börjar bli vit är det snart dags för kläckning.

brukar ta 14 dagar men här har det hänt att de kläcks redan efter 7 dagar.

Kan ju hälsa att föräldrarna får stora klsar eller många bebisar iaf.

Den "största" (var inte störst till storleken men mest bebisar i),tja jag slutade räkna efter 450 bebisar var väl 100 st till ca så MASSOR av bebisra kan det bli (de flesta av mina klsar har dock legat på ca 100 st).

plutopellis
0

Oj, vart ska jag göra av alla!? Förvånad

Och grattis mormor Soda2! Haha Glad

Soda2
0

De första klasarna brukar inte ge så många bebisar. Sen brukar inte alla överleva heller.

Men det gäller o inte spara för många klasar så man blir översvämmad som jag råkade bli en gång.

Blev 600 överlevande bebisar, men jag fick hem till alla iaf.

plutopellis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Efter lite olyckor med det stackars karet har jag nu lite uppdateringar. Först gick ju lampan sönder i slutet av förra veckan så de lever nu i mörker tills den nya kommer på posten, förhoppningsvis redan igår! Men antagligen under veckan.. Sedan när jag skulle lyfta på kåpan för att titta till mina två klasar i helgen (?) tror jag det var så när jag skulle stänga igen då ramlar hela käpan av! Då sitter den inte fast som den brukar längre när gubben har varit där och fipplat med lampan. Den äldsta klasen hamnar i vattnet och den andra på golvet! Förvånad Gubben fiskar snabbt upp klasen. Ingen frigolit har vi så jag tog en burk och la i båda klasarna med litet fuktat toapapper runt. För att ingen snigel skulle klättra dit och dränka burken tejpade vi fast den i akvariet.

Och idag, fick jag ett sms av gubben. De kläcks! Den första klasen har kläckts och jag var lat, jag slutade räkna efter 50 men uppskattar dom till ca 150 st! De ser mest bruna ut. När får de färg eller har de sin rätta färg från födslen?

Här kommer en liten bild:

plutopellis
0

Jag petade förresten ner alla i akvariet från burken så de hamnade i vattnet…

Jessica Holländare
0

Åh vad gulligt!!!! Skrattande

[nan013]
0

Grattis vad roligt !!!!!Glad

plutopellis
0

Wiiiii!!!! Skrattande

Soda2
0

Grattis !!!

De där ser ut att bli gula, vita o ev rosa. Ränderna kommer sen.

plutopellis
0

Tack :)

[nan013]
0

# 37

Va !!?? Tre färger???? Men hur funkar sånt där ????

matsdotter
0

#39: Självklart inte trefärgade ;) Så vitt jag har förstått så är inte föräldradjuren färgavlade, plus att det går blandade färger i karet, så då blir det självklart blandade färger på småttingarna med, enkel genetik :)