Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2576 ggr
LitenPyssling
0

Imorn blir det grottor

Igår köpte jag 3st kokosnötter som jag ska göra grottor utav, har aldrig gjort det förr så ska bli roligt att se hur det går!

Valde ut de största nötterna jag hittade och en av de gjorde mig riktigt nyfiken, nyfiken i en strut som man är.
Såklart innehåller kokosnötter kokosmjölk, men det hörs normalt nästan ingenting när man skakar en nöt åh ännu mindre så känns det att det är något där inne. Men en av dessa innehåller något och det är inte mjölk, säkerligen innehåller den mjölk men det är precis som att det är en inväxt boll där inne som knuffas omkring när man skakar.

Man känner tydligt att det slår emot väggarna så den är jag riktigt nyfiken på vad det är, mest troligen är det bara en bit av köttet som lossnat och skvalpar omkring. Haha, men ändå!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[dynamitella]
1

Några gånger har jag fått hem "dåliga" kokosnötter :) Då har mjölken torkat ihop till en hård kula i mitten, och lät precis som du beskriver.

Men var ändå beredd på vätska när du öppnar den. Så att du inte får mjölk över hela golvet!

(fota gärna processen, det är roligt med bilder).

LitenPyssling
0

#1 Ja, det har hänt mig också nu när jag tänker efter. Hade en period då jag ständigt köpte nötter av någon skum anledning, tyckte inte alls om kokos då så. Hm.

Ska försöka komma ihåg det! =)

Tikkatikkatini
0

Det va jätte roligt att göra dom :D eller den ska jag väl säga ^^
Blir att göra fler till det nya akvariet som snart skall införskaffas :)

Hoppas du får det lika skojj, men borra dig inte i foten om du ska använda stor borr och ha fötterna som stöd ;P Det höll min pappa på att göra.

plutopellis
0

Jag bara måste hitta kokosnötter! Minst två Tungan ute

[nan013]
1

Jag vill också vara med i denna kokosnötstrend Glad

plutopellis
2

Du är så välkommen så Glad

Soda2
0

Jag var slö o köpte en färdig kokosnöt frådjurbutiken :)

LitenPyssling
0

#3 Jag hittade den större borren först när jag höll på med den sista, typiskt! Men allt gick bra och det var faktiskt riktigt roligt att göra, trots att jag inte hade så super bra redskap förutom själva borren. Haha.

Tog lite bilder under förloppet, kom på det för en gångs skull. Har fått så enormt dåligt minne så glömmer till och med saker som jag gjort för 1 timme sen och allt innan dess är svart. Jävligt trist kan jag säga, speciellt när man bara för någon månad sedan avr den som mindes flera månader tillbaka i minsta detalj också och nu - nada!

Ska ladda upp lite bilder nu. =)

LitenPyssling
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Höll till utomhus, använde mig utav ett skruvstäd men man får passa så man inte skruvar åt för hårt men den var alldeles perfekt att hålla fast nöten med trots sin runda form! =D

Nu måste jag dock säga på en gång att jag har inte något program på datorn längre så jag kan inte förminska eller någonting så jag satte kameran på sämsta kvalitén för att inte få så stora filer. 
Så ni vet! =)

LitenPyssling
0

Använde sedan en liten borr, hittade ingen större men den funkade riktigt bra den här med. Hehe, men man fick vara försiktig eftersom att det blir i alla fall 3st olika tryckpunkter - från båda sidorna och sedan trycker ifrån borren, ifrån borren är det också ett rörligt tryck vilket också ökar riskerna för att spräcka nöten. 
Ha det i bakhuvudet om ni använder skruvstäd!

LitenPyssling
0

En liten close up på borrandet!

LitenPyssling
0

Igenom!

Kan också tipsa om att ifall ni ska halvera nöten och inte har någon såg så borra ett hål på önskat ställe, då kan man rikta sprickan bättre så den inte bär iväg åt fel håll.
Jag skulle halvera denna nöt och göra två mindre att ha inne hos guppysarna och det gick klockrent, då får ni också en startöppning på "köpet" att börja med. 
Haha, hoppas ni förstår vad jag menar! xD

LitenPyssling
0

Använde ingen fil utan hittade en av pappas gängstångar att fila med, det fungerade super det också. Gav otroligt fina och lena kanter, lite jobbig att fila med dock då (i alla fall dessa vi har) stången är runt 80cm lång.

Angående den där bollen som jag tycket det lät som att det var i. Det var som jag trodde, det var själva köttet som lossnat från väggarna och knuffades runt! =)

LitenPyssling
0

Ska ni ha hela nöten som grotta och göra ingången på toppen eller botten så är ett tips att göra på toppen där de tre groparna är, där är nöten som mjukast och lättast att komma igenom! =)

Så här såg det ut efter borrningen och det var även här jag hittade den större borren som jag såklart glömde att fota men det kommer fler gånger! ;)

LitenPyssling
0

Borrar ni flera hål med ungefär 0.5cm´s mellanrum så kan ni också knacka ur om ni inte har en liten såg eller liknande som ni kan ta er igenom med.
Så här blev hålet efter att ha knackat ur biten innanför de borrade hålen! Kanterna är lite tillsågad av en liten figursåg.

LitenPyssling
0

Här är alla grottor, de två halverade blev perfekt att ha inne hos guppysarna och ynglen älskar att simma in och ut ur de. De siamesiska algätarna tyckte också de blev intressanta!

Ingångarna är dock lite små men det är heller inte stora fiskar i karet som dessa ligger i och invånarna uppskattade nötterna så ser inga problem i det. =)

LitenPyssling
0

Under kokning!

Kokade allihopa ett par gånger och ca. 10-15 minuter varje gång och använde även salt första gången.

LitenPyssling
0

Så här blev det i det lite större karet, fick dock ingen bra bild på de i det mindre karet så blir ingen där.
De drog till sig mycket uppmärksamhet, Dumper (lillfisken) tyckte de var riktigt intressanta och skulle undersöka direkt.

LitenPyssling
0

DÅLIG BILD!

Lillfisen (malen) tyckte om denna grotta väldigt mycket och levde rövare där inne en stundför att sedan sätta sig till ro. 
Då han normalt inte syns till så mycket så var det att ta tillfället i akt och fota så hann inte riktigt fixa med blixten innan han försvann igen.

Men det var alla bilder!
Var riktigt roligt att göra detta och de blev uppskattade hos allihopa, speciellt lillfisen då som genast intog den större men även den mindre och mer öppna.
Moffaizzer (guldgroda) uppskattade den mer öppna också och intog den ganska snart för att sedan sticka iväg igen så hann inte heller där att fota.

Ratata
0

Åh så fint du gjort med bilder! Varför inte göra en artikel av detta? Riktigt väldokumenterat ju :)

Jessica Holländare
0

Vad bra det blev!! Måste bara fråga, hur i hela friden fick du loss kokosen?? Skulle göra en sån till mina gerbiler en gång, men det var lögn att få loss kokosen..

Tikkatikkatini
0

Går att använda ungeför vad som helst för att få bort "köttet/hjärtat". Stämjärn, skruvmejsel bara det är något vasst att peta med som gör att det delar sig och lossnar i bitar vilket det gör väldigt lätt :)

Har också gjort kokosnötgrotta.
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50042731d3b4fd639800060b-kokosnot-grotta-d?discussions-5

Imorgon blir det att köpa ett par nötter till som skall användas i det kommande karet :)

Jessica Holländare
0

#22 Tack. Måste prova igen. Kan ha både en i akvariet och en till gerbilerna ju.

Tikkatikkatini
1

#23 Vassego :) Gör det! Bara man ger sig fan på att lyckas så går det allt :D Ja men gör det, de blir någ glada över nåt nytt å spännande att utforska å gömma sig i.

LitenPyssling
0

#20 Tack så mycket, för att vara första gången är jag nöjd! =)
Planerar att göra ännu en grotta och ha inne hos guppysarna så även de får en större, planerar också att köpa in en Ancistrus dit (när och om jag får tag i en hona) så då behövs det en större grotta där oavsett. 
Tänkte att jag skulle dokumentera bättre då och ta med alla moment, nu har jag ju hoppat över lite men om någon känner att denne vill göra en artikel om detta så får denne mer än gärna låna bilder! =)
Ska göra en till så fort jag får tag i en kokosnöt och det lär nog bli i senast på tisdag skulle jag kunna tro.

#21 Tack! =D
Jag tog en helt vanlig skruvmejsen och hackade försiktigt samt bände försiktigt loss, noterade att skalet är väldigt skört när själva köttet är borta så man får ta det lugnt! =)

#24 Haha, precis. Hörde en gång att det börja knaka i skalet och då blir man O.O' och biter sig i läppen och hoppas den inte sprack och sen kollar man igenom den noga. Haha!
Den nöten som har större öppnen på en av de sista bilderna, den knäcktes ju men inte så farligt så den var fullt duglig ändå. Men oj vad nervös jag blev att den skulle bli oduglig, jag är dessutom den som verkligen vill lyckas med allt också. Spelar ingen roll om det blir i världsklass elle rinte men lyckas ska jag! =P

[nan013]
1

Hmmmmmm…… och här kommer en tjej hem från affären med tre kokosnötter….. Nej nej jag är inte lättpåverkad……

LitenPyssling
0

#26 Haha, det är lätt värt det! =D

[Agilityvovven]
0

Så inspererad jag blev! Mamma ska iväg & handla nu, så jag bad henne köpa några kokosnötter…. Skrattande Tyvärr kommer jag inte kunna lägga ner grottorna i akvariet förräns om tre veckor, då vi är på semester nu. Men tänkte att det var bättre att fixa grottorna nu, då vi inte har några bra verktyg hemma.

LitenPyssling
0

#28 Så länge du har någonting som du kan ta dig igenom skalet med utan att spräcka halva och sen har någon form av fil så behövs det inget mer för att få till de.
Att gröpa ur kokosen är enkelt med en vanlig matkniv eller liknande och att fila med kan vara en större skrov med lite bredare satta gängar (jag har ju en gängstav som kan jämföras med en skruv på 80cm) så är det inga problem att fila med den heller även omd et tar längre tid och är lite jobbigare än med sandpapper. =)

[Agilityvovven]
0

#29 Okej! Glad

Fanns inga kokosnötter i butiken, får leta vidare…

plutopellis
1

Jag har äntligen köpt tre st, 12 kr st :) fast inte orkat göra dom än…

LitenPyssling
0

#31 Jag vill köpa fler och göra några till, tycker det saknas lite i det större och då bland annat växter och grottor/liknande så jag ska köpa in lite mer när jag har råd!
Just nu väntar jag på att växterna ifrån det mindre ska få tillräckligt stora skott som jag kan ta och sätta ner men det lär inte dröja länge, de växer så det knakar där inne. =D

Jessica Holländare
0

Dom hade inga kokosnötter när jag var och handlade.. Rynkar på näsan