Sköldpadda
Vill så gärna skaffa en sköldpadd, och undrar därför vilken som är minst, hur stort akavrium den behöver och andra skötselråd:)
3kölssköldpadda eller det rätta namnet Chinemys Reevesii, en av de snällaste arterna enligt mig och som är nyfiken av sig
info finns här
Kanske borde ta detta på reptiler.ifokus istället då deras habitat är mer som ett terrarium. Minsta skulle jag säga är kartsköldpadda och reeves kärrsköldpadda. De är små från början, runt 5cm och borde då ha minst 100L men när de växer måste de byta upp sig rejält till typ 250L minst.
De ska ha ganska lågt vatten och de måste ha en landdel de kan gräva i, samt så ska de ha en värmelampa som kan uppnå 35-40 grader på den laddelen och de behöver UV-ljus, både UVA och UVB ska finnas. Pumpen borde vara väldigt stark då de skitar ner något otroligt men de gillar inte när vattnet är strömt då de är ganska dåliga på att simma. 30-50% av vattnet ska bytas 1 gång i veckan minst och de behöver sepiaskal och kalksköldpaddor tex. som tillskott.
Mat kan de få pellets och räkor, och lite vegetariskt.
Men du verkar ha rätt mycket akvarium och så redan (som jag uppfattat det?) så jag råder dig att vänta några år innan du skaffar sköldpaddor, de blir ju väldigt gamla också! Sköldpaddor är nog för mycket för en 11-åring såvida dina föräldrar inte kan hjälpa dig med skötseln. Och utrustningen är dyr. Sköldpaddorna kostar runt 250-400kr styck i djuraffär.
Sköldpaddor kan man tyvärr få för nästan ingenting på blocket, men det finns en anledning. De blir gamla, kräver större utrymme än vad man först trodde och är "tråkiga". Om man inte har erfarenhet av fiskar förstås, för det är ju var man får. En stor, långlivad men ack så charmig "fisk" - dvs se men inte röra-djur.
_No way! Yes way!
Jag hade försökt få tag på ''Clemmys guttata''. Dom blir 12cm max.
Fast dom verkar vara svåra att få tag på, men kolla på någon reptilmässa, där kanske man kan hitta någon :)
-Rasmus 🌈
http://www.reptisite.se/forum/16-vattenskoeldpaddor/2195-clemmys-guttata
En tråd om den :)
-Rasmus 🌈
Kan man ha dessa tillsammans med akvariefisk?
det beror på storleken på fisken men de flesta sköldpaddor äter fisk
Okej:)