Ancistrus ignorerar sin rom!
Mina Ancistrus la rom inatt, men idag ignorerar han dem. Han sitter iställer på en stock bredvid grottan.. :(
Vad ska jag göra??
Antingen tar du romen och placerar framför utblåset på pumpen, exempelvis i en tyg-yngelkasse. På så sätt fläktas dem trots att han inte vill hjälpa till. Eller såhär: http://www.aquaboards.com/showthread.php?76059-An-easy-way-to-hatch-ancistrus-eggs
Eller så chansar du på att han kommer till rätta och börjar ta hand om dem :)
Jag tänkte lite så, men velar lite på hur jag ska göra. För om jag tar dem kanske han inte tar hand om dem nästa gång heller? Men jag tar dem kanske de överlever iallafall.., Dessutom har jag scalarar i akvariet ocjkså, tänk om de suger ut ynglena?
Ta hälften då, och chansa :)
Jag tror inte att de kommer bry sig om dem så länge du matar ordentligt så att de håller sig mätta.
Tog fram en yngelbur nu, men då ligger han där i hålet.. Så han bryr sej lite som han känner för.
Det är helt upp till dig, hur du känner att du vill göra :)
Jag hade snott hälften av rommen, och låtit honom få en andra chans med den resterande. Chansen är ju tyvärr att scalarerna snor bebisarna när de är frisimmande och vill ut på promenad i akvariet (och då sitter du med resten säkra i en yngelkasse).
Hur ska jag dela på romklumpen då? :)
Försiktigt? :) haha.