ps. saulosi
Håller på att starta upp ett malawi-kar som kommer vara färdigt för inflyttning efter helgen efter att ha stått och puttrat i två veckor 
Så var på Arken här i helsingborg igår och tänkte spana in lite fiskar, slutade dock med att jag fick ett superpris på 10 stycken pseudotropheus saulosi (2 hanar och 8 honor) på grund av deras flyttande, så kom hem med de första fiskarna redan igår, riktiga små sötnosar, om något arga. 
Så efter en del omflyttande och puzzlande bland karen här hemma och en pH höjning i mitt 150 liters bor de nu tillfälligt däri, det är ju definitivt inte inrett med malawi i tankarna om man säger så men det verkar de små liven inte bekymra sig om utan den dominanta hanen (som sambon snabbt döpte till Frank) intog 3 av 4 tillgängliga grottor, städade ut en grop i sanden och började visa upp sig för honorna, så när jag kom upp imorse går en av de största honorna redan och tuggar. Blev lite lagom överraskad, här var jag orolig över att miljön skulle störa dem -.-
Lite bilder på monsten följer.
"Frank" på väg ut från en av "sina" grottor:
Vad fina:) Grattis för en fin fångst;)

Vad kul att du fått lek på dem direkt! Inredningen brukar mer vara för ens egna skull än fiskarnas skulle jag vilja påstå. Malawiciklider skulle inte ha några problem att gå i ett växtakvarium, utan man håller dem "stenigt" för att efterlikna sjön de kommer från, har de några gömställen och ett substrat att gräva i samt regelbundna vattenbyten så verkar de nöjda med det mesta. ;)
Ps saulosi tyckte jag alltid var himla trevliga, men jag har inga längre av någon anledning.
Vad roligt! Och fina!
Tackar så mycket, både jag och sambon (som annars mest brukar sucka över alla mina kar) är helt förälskade i dom :)
#3 jag börjar också misstänka att det är så, en så länge verkar alla nöjda och glada ibland växterna iaf. Ja de är verkligen fina i färgerna och så roliga att titta på, är som en liten såpopera, sambon sitter och gör voice-over till dem när det "bråkar" ;)