Gult vatten
Ja, precis som rubriken säger så är mitt vatten akvarievatten i 200l karet gult. Jag hade en rot som färgade av sig innan men den är borta för ett bra tag sen och jag har gjort en del vattenbyten sen dess och det blir bättre precis efter vattenbytena, men sen blir det gulare och gulare igen.. Någon som har någon idé vad det kan vara som gör det? För övrigt är vattnet "klart" men har en gul nyans…
Har två olika pumpar. En fluval med alla olika filter i. Och en annan som jag inte minns namnet på.
Och fiskarna verkar dessutom kippa lite efter luft..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
samma här, jag kämpar med vattenbyte och då mår de bättre annars är stort sett alla fiskar uppe vid ytan och kippar efter luft
Klurigt det där.. Använder buffer och salt och easy life viid varje vattenbyte också..
Alltså, inga medel tar bort det gula. Rötterna kommer fortsätta avge denna gula färg så länge som de behagar, oavsett vad du gör med vattnet :)
Det enda du kan göra är att byta ut rötterna mot något som inte färgar av sig, göra ofantliga vattenbyten hela tiden, eller bara gilla läget :)
Att skaffa en svart bakgrund och vita lysrör kan också hjälpa en gnutta.
det står ju att roten är borta sedan en bra tid tillbaka så den kan ju inte färga ts vatten
Min hjärna hoppade över den delen :) Haha. Då har jag ingen aning vad det kan vara.
Fasiken…nej roten är borta.. hmm..
Tjena! Klart du ska använda dina rötter!
Jag gjorde såhär: Balja + rötter + kokande vatten + halvt saltpaket, jodfritt. Låt stå någon dag. Upprepa. Salt drar ut garvsyra och dödar bakterier. Hett vatten hjälper till. Du ser när du kan börja använda rötterna igen! Om fiskarna kippar efter luft, är det nog inte rötternas fel.. Vad har du för bottenmaterial? Växter? Foder? Fisk?
Kram!