Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1949 ggr
FeliciiaH
0

Vad är fel?

Jag tror det är något med mina körsbärsräkor… De har suttit högst upp vid pumpen i flera dar nu. En räka med rom dog för några dar sen och jag har hittat en till som ser hängig ut.. De kommer inte ens ner när jag ger dom mat! Har kollat vattenvärdena och de var bra, och jag bytte precis lite vatten ifall det är så att de inte mår bra. Jag gjorde om lite i karet för några dagar sen och satte i lite vattenpest och flyttade runt lite andra växter, efter det blev dom såhär. Kan de ha blivit för stressade? Är det någon som vet varför de är såhär? :)

[dynamitella]
0

Vad för vattenvärden kollade du? Nitrit? :) Nya växter? (Jag fick hem en sorts ormbunke en dag som dödade alla mina räkor).

Temperaturen?

Du kan göra ett 30% vattenbyte idag och ett 30% imorgon, och se om det blir bättre :)

FeliciiaH
0

Jag kollade nitrit och pH och det enda nya var vattenpest som jag stoppade ner. Jag kanske ska ta upp den? :) Tempen nu är 24 och den pendlar vanligtvis från 22-24 grader. Okej, då gör jag ett till byte till morgonen. :)

[dynamitella]
0

Allt låter bra :) Vattenpest är inget dåligt, tvärt om.

Lika så temperaturen.

Så ja, gör så :)

FeliciiaH
0

Tack för hjälpen! :) ska försöka få ordning på eländet ;)

[dynamitella]
0

Hoppas det löser sig. Jag har själv haft otroligt många motgångar detta året jag hållt på intensivt med akvarium (och räkor). :)

FeliciiaH
0

Ja det är inte kul… :) Nu när jag kom hem så satt räkorna lite mer utspridda lite här och var, men de ser inte så pigga ut. De sitter liksom bara still och viftar med bena bak och plockar inte som de brukar. :)

[dynamitella]
0

Hm. Så de viftar med bakbenen? Mina gjorde det när de fått en parasit i vattnet..

Har du något joddfritt salt hemma? Eller ektozonsalt?

Du skulle kunna ta ett glas med akvarievatten och lösa upp en stor nypa salt däri. Släpp ner en av räkorna när saltet lösts upp.

Släpp sen ner den i ett 2.a glas med akvarievatten och en bit mossa eller växt, och se om den är piggare.

(Alternativt salta hela akvariet. Men det är lite onödigt om det inte är en parasit).

FeliciiaH
0

Ja de står liksom lite böjda och viftar ganska ofta..

Jag har joddfritt fast det är med klumpförebyggande medel, men det borde väl inte vara farligt?

Om det skulle vara så att det är en parasit, syns det fort om de blir bättre med saltbehandling? Några av räkorna går med rom, rommen skadas inte av salt va?

:)

FeliciiaH
0

Blir akvarievattnet "dåligt" om man saltar karet fast det inte finns nån parasit? För man borde väl kunna få bort den om man tar och saltar allt liksom.. :)

[dynamitella]
0

Okej. Jag vet bara att vanligt bordssalt (det blåa, jodfria) är ok.

Ja, det märks inom ett par dagar. När jag fick parasiter så saltbadade jag först alla räkorna en och en, och saltade sen hela akvariet med en matsked salt per 10 liter vatten.

Romen skadas inte :)

(Men är det bara de med rom som "viftar" med benen? Det gör dem nämligen för att lufta äggen :)

FeliciiaH
0

Okej då funkar nog saltet. :)

Tror du det räcker om jag bara saltar karet?

Honorna fläktar sin rom och de övriga viftar.. :) Men de står inte hela tiden och viftar så jag är inte jättesäker på om det är parasit… Men det kanske är bäst att salta ändå? :)

[dynamitella]
0

Hm. Rör sig framklorna? Alltså, äter dem? Nu pratar jag inte mat, utan om de plockar utav inredningen :)

Det lät nämligen som att de stod apatiska och viftade utan någon vidare syssla att hålla på med (räkor står ju alltid och äter om de mår bra).

FeliciiaH
0

Bara några få av dem som plockar.. Det är sex st nu som sitter på pumpen och gör ingenting.

Men förut satt alla i en hög så en del verkar nog lite piggare nu, kanske tack vare vattenbytena? :)

[dynamitella]
0

Antagligen :)

När du säger "sitter på pumpen". Sitter de då på filtermaterialet? Mina gör nämligen det, men äter då utav organismerna i filtret.

FeliciiaH
0

Jag har en vanlig gammal pump med nylonstrumpa över och de brukar springa omkring och plocka på den vid insuget där allt lort finns men nu sitter de ovanpå och bara är. :)

Jag gör nog så att jag väntar tills i morgon och ser ifall de är bättre, och är de inte det då blir det saltkur! :)

FeliciiaH
0

Räkorna verkar inte piggare idag, så nu blir det salt! Det är 18 liter i karet så blir 1,5 msk salt lagom?

Hatar att det ska krångla så.. :)

FeliciiaH
0

Äntligen är räkorna pigga och äter igen! De ska få pigga på sig några dagar till innan byter till ett annat kar med bättre balans. :) Tack så hemskt mycket för all hjälp dynamitella, och för att du stått ut med alla frågor! ;)

plutopellis
0

Så skönt! Grattis :)

[dynamitella]
0

Inga problem :) Jag missade tillochmed din sista fråga! Sorry about that.

FeliciiaH
0

Ingen fara, kom på sen att du hade skrivit mängd salt i ett inlägg längre upp :) tack igen! #18 Det var så skönt att komma hem och se att de mår bättre! :)