Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2286 ggr
Joosefiiin
0

Göra egen kokosnötsgrotta

Hej :-) Jag har funderat på att göra en egen grotta av kokosnöt då det känns mest ekonomiskt med tanke på vad de kostar på ica jämförbart med djuraffären. Någon som har erfarenhet av detta? Vad ska man tänka på och ta bort? :-)

plutopellis
0

Ah, spännande! Jag hoppar in här och följer denna tråd Glad

Skurtrasan
0

vi har gjort hemma och har hemma i akvariumen och det viktigaste och tänka på är faktiskt bara o vara rädd om dig själv när du gör det för kokosnötterna är som du nog vet sjuuukt hårda och lätt och tappa temperamentet när man ska knaka håll på en sån :P  men om du tar en skruvmejsel eller dylikt vasst metalföremål så kan du slå med hammare och knäcka nöten på "toppen" där du ser att det är små runda mörkare areor på toppen. ;] har du lite maskiner hemma så kan du alltid borra lite småhål (1-3 cm i diameter) med en vanlig borr som ger samma effekt som en bandyboll eller bara knacka hål i den och banka loss lite som blir som en öppning.

Det viktigaste är och bara skölja av lite lätt sen ta bort kokosmjölken och kokoskakan (den vita).

Du kan slipa utsidan om du vill men jag har mitt kvar,det där fransiga.

vet inte om jag glömt något men så gjorde vi iallafall :)

Lycka till med din/a kokosnöttsgrottor nu :)

Livet i varje Andetag

Joosefiiin
0

Åh låter bra :) misstänkte att det inte var svårare än så. Hoppas bara jag kommer in i nöten :P hahaha!

Dom hade extrapris på ica, 5kr nöten, så kände att det var ett ypperligt tillfälle för lite ny akvarieinredning :P

Får ta fram verktygslådan! :D

Ratata
0

Jag borrade hål i den för att få ut mjölken, sen var det "bara" att knäcka den på mitten.

Använde mig av en rejäl skruvmejsel som mejsel och bankade med hammaren och den sprack på första försöket. Halvorna blev lite ojämna, men det var så jag ville ha det. När jag hade halvorna var det bara att gräva ut det vita med en kniv och koka i någon timma för att få bort det värsta av de färgande egenskaperna. :)

nopperabo
0

Egna kokosnötsgrottor finns jättebra videos på hur man gör på youtube.

DOCK ett varningens ord. Dom där fina håren på nöten kan skada rejält, så se till att få bort dom. Sandpapper, kokning etc. Kokar du får du även bort taninet.

Tikkatikkatini
0

Åh, google är bra även om man är medlem här ;) Annars hade jag nog inte hittat denna tråd :D Kokosnöts grottor ska jag också göra :D