Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1229 ggr
plutopellis
0

Tips

Har en liten klump javamossa här hemma och vill ju att den ska växa och må bra men den är ju så tråkig när den bara ligger där! Trasslar in sig i de andra växterna Obestämd jo man kan binda fast den på en rot eller liknande men funderade på om man kunde få till något originellt? Nån som har tips eller bilder på hur ni har gjort med er mossa?

Ja, jag vet det finns en bildtråd med mossor… Men nån kanske har något tips ändå? Skrattande

Catta-
0

Jag knölade bara in mina mossor i springor i rötterna så att de sitter fast :P

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

plutopellis
0

I det karet har jag ingen rot ännu, bara två stoooora stenar! Så funderade på att kanske dels ta ut en av stenarna och tillföra något spännande då Glad

Men det lutar väl mot en rot antar jag…

FeliciiaH
0

Det är samma här för mej..! Så tråkigt att det inte händer nåt med mossan, den blir liksom inte så fluffig och fin som jag önskar.. :)

Catta-
0

Tycker verkligen du ska skaffa en rot :) Tycker de ser så naturliga och vackra ut i akvarium :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

plutopellis
0

Ja, jag har bara inte hittat den rätta roten ännu Glad kanske ska ut och leta i sjön?

Ja…

Hm, då kommer nästa problem om jag ska ta upp stenarna. Jag har räkor där, kan man försiktigt peta ordning sanden under där stenarna varit när de är i? Går ju inte få upp alla bebisar ju..

FeliciiaH
0

Måste bara fråga, hur får ni era mossor så fina? Jag lyckas inte så bra med det hehe :) Hoppas det var okej om jag frågade i din tråd plutopellis? :)

plutopellis
0

Helt ok för det vill jag med veta Flört min är brun, haha! Förutom en liten bit som mina räkor fraktades i. Den är riktigt fin men kom ju till mig igår Tungan ute

FeliciiaH
0

Vad bra! :) min är inte brun, den liksom bara är där… Utan att växa på sig, hehe :)

Ratata
0

Jag läste en gång på plantswap (tror jag det var) om ett riktigt orginellt sätt att hålla mossor på. Det var en fyndig akvarist som flätade in mossa i lite tjockare nylonsnören, så de bildade en "lian" av mossa!

Har själv varit sugen på idén ganska länge, men då jag tyvärr inte hade någon vidare framgång med min taiwanmossa (den är inte död, men den tycks inte heller växa) så får det vänta ett tag till. Flätan ser lite tråkig ut till en början, men när mossan väl kommit igång så blir det riktigt fint! Det verkar bli bäst om man använder en mossa som hänger ner när de växer, dvs inte blir lika spretig som javamossan, men den kanske kan fungera också.

Ratata
0

Rättelse, det var inte på plantswap utan på redbee, här är länken:

http://www.redbee.se/showthread.php/3770-Mossfl%C3%A4ta-den-kan-d%C3%B6lja-vilken-ful-pump-som-helst!

plutopellis
0

Coolt! Det var häftigt! Då måste jag ju bara få min mossa att växa till sig lite först Flört tack snälla du! Det var spännande Glad