Räkor
Hur räknar man detta med hur många räkor man kan ha i ett kar?
Jag har ett nano på 20 liter, hur många kan man då ha?
Det beror på hur bra du sköter det och vilken sorts räka det rör sig om, samt inredning :)
Jag brukar säga att 1 räka per liter går bra. Då gällande körsbär/rainbows/tigrar/crystals.
Men bäst är det att börja med ett mindre antal, då de förökar sig som kaniner :)
Haha, okej, blev så glad nu när jag såg en av mina white pearl med rom.
Var hittar man info om detta med äggläggning eller vad det kallas?
Jag vill ju veta mer om detta, men vet inte vad jag ska söka på.
Jag har som sagt white pearl nu, gröna räkor vill jag gärna ha, sen hade jag även tänkt blue pearl, vet att wp och bp kan para sig, men här gäller bara sällskap, skulle jag börja odla på "riktigt" så hamnar jag i ett annat läge.
Självklart :) Bebisar är alltid roligt!
Är du medlem på redbee.se? Om inte, bli det! Läs artiklarna, och kolla runt i forumet. Allt handlar om räkor.
Jag kan förklara lite snabbt hur det går till med rommen.
Dag 1. Honan ömsar. Hanarna blir vilda och jagar fatt på henne och sätter sig på hennes rygg (där hennes ägg förvaras). De befruktas av hanen.
Dag 2. Äggen vandrar ner till under magen, där mamman fläktar dem genom att vifta på benparen. Äggen kommer alltid sitta kvar där tills de kläcks.
Dag 25 (?). Äggen kläcks och små, perfekta räklingar simmar ut.
Dag 25-35. Honan ömsar igen och allt återupprepas om hon bildat nya ägg i nacken.
Tusen tack! Precis vad jag ville veta :)
Sen funderar jag på detta med filter, jag har 2 Aquael och 1 Zolux, i alla så sitter det filter som medföljde, men jag skulle vilja ha ngt annat som är räksäkert och yngelsäkert och som inte är lika stort och tar så mkt plats, förslag?
Gah! Hur var det nu igen?
Vilka kan man ha/inte ha tillsammans?
Blir så snurrig!
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Tack snälla!
Vissa kan man inte ha ihop eftersom de parar sig, och vissa kan man inte ha ihop eftersom de kräver olika vattenvärden. De som kan para sig mår däremot alltid bra i samma akvarium, gällande temperatur och takten då de får ungar.
En regel som alltid fungerar är att välja EN art från Kategori 1, och EN art från kategori 3. Dessa kan du ha tillsammans. Kategori 2 behöver alla surt vatten, och förökar sig långsammare än de resterande, därför rekommenderar jag sällan dessa ihop med några andra arter.
White pearl och rainbows
Gul räka och zebraräka
Sakura och grön räka
Ja, tack dynamitella! Nu ska jag minsann kopiera och spara denna på datorn!!! 
Ingen fara :)
Kom ihåg bara, crystal red och crystal black går att ha ihop ändå. Deras avkomma blir antingen röd eller svart, och säljs som renrasiga trots detta.
Fast dom gillade inte högt pH så är inte aktuella hos mig
eller hur var det så? 
Precis :)
De lågt graderade sorterna. Blonda tigrar och dåligt färgade crystals kan ibland gå i pH 7 utan att må dåligt. Men ju "finare" de blir i färgerna, ju känsligare blir de.
Lågt graderad crystal red (Grad C): http://shrimpsider.files.wordpress.com/2011/07/imkes_shrimp_collection_27.jpg
Högt graderad crystal red (Grad SS): http://www.shrimpzone.com/wp-content/uploads/2010/08/Crystal-red-SS.jpg
Oj hjälp sån skillnad! Ush vad man blir snurrig. Till råga på olika sorter, kan gå tillsammans med den och den sen kommer det graderingar på varje art! Gah! Haha! Tur jag bara ska ha små rainbows och eventuellt någon körsbär i framtiden 
Då får du sätta en nylonstrumpa eller ett skumfilter över insuget. Små-räkor sugs in och dör annars.
#14 för att kopiera markerar du det du vill kopiera, trycker ctrl c och sedan där du ska klistra in det trycket du ctrl v :)
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=21446&art=10626395
Som jag har försökt att kopiera i alla evighet, tog du ett trollspö och svepte över iFokus eller, jag har och kan kopiera osv, men aldrig tidigare lyckats! Tack, haha!
Detta i inlägget ovan funderade jag på, men vad för slags skumfilter menar du då #15?
Tänkte ett vanligt sånthär :)
Det är en fyrkant, och ett hål för ett rör mitt i.
http://www.kubazoo.com/bmz_cache/3/30a7dad9f0ff30c0c5fe24f9c3bfa8fc.image.420x420.jpg
Okej, det räcker alltså?
Det räcker med en nylonstrumpa :) Så ja, ett sånt filter räcker fint.
Det är bara så att räklingarna inte sugs in i pumpen (Jag antar att röret som går ner i akvariet är insuget? Jag har aldrig haft en sån pump). Men det är så jag gör med ytterfilter här hemma :)
Okej, tack :)