Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3839 ggr
juliafrojd
0

Ödleyngel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

för typ 3dgr sedan så var jag ut i skogen och skulle fånga ett par grod/paddyngel jag tog två st dnna hafam o bakben o den andre h bakb men frambenen har nog växt ut imorgon, dom b i en bubotten till hamster med vatteni såklart, till saken

ja hittade typ nå ödlelikande på samma ställe några stycken jag tog med en som bor med dom andra, men är de ödleyngel? om inte vd är de?

och vad äter den?

Der kanske intesyns på bilden men den har bak o frambe…

Nyfiken på vad de e för någe!

theraphosa
0

De heter salamander och de tillhör amfibierna som även grodor och paddor gör.

Tror de är en L. vulgaris =)

plutopellis
7

Jättesöt!

Men man får väl egentligen inte ta hem sånna djur? (För att vara lite sån Skäms)

juliafrojd
0

#jag e tolv

juliafrojd
0

#jag e tolv

Catta-
2

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vad de ska äta. Men innan du överhuvetaget tar in något djur måste du läsa på så att djuret i fråga får optimal skötsel. Sedan får man inte ta in djur med ryggrad, om man inte släpper tillbaka de på platsen man hittade dem efter ett tag.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

juliafrojd
0

( #2 )

juliafrojd
0

Har dom ryggrad?

juliafrojd
0

Vad ska dom vara i när dom blir stora? Efterssom dom behöver vara i land o i vatten

Catta-
0

Ja. Tar du in fiskar, salamandrar/ödlor, grodor m.m måste du släppa ut dom igen efter ett tag. Snäckor och sniglar har inga ryggrader så de får du ta in. Blir du nyfiken på ett djur ute i naturen som du vill ha som husdjur, prata med dina föräldrar och be de om hjälp att se vad det är för slags djur och vilka lagar det finns när det handlar om att ta in och sköta om dom :)

kallepudas
2

Det är en skogsödla(zootoca vivipara) Den äter leddjur vilket betyder spindlar,mångfotingar & kräftdjur.

Men för att vara snäll mot den ska du sätta tillbaka den i skogen där den hör hemma. Risk att den dör hos dig & det vill du nog inte att den gör.

juliafrojd
0

Jag menade när den bli "större" den är liksom bara knappt två cm ens, men vad gillar den mest och äta nu liksom? Självklart släpper jag ut den om ett tag ;)

plutopellis
5

Tycker du ska släppa ut dom nu. Och om du vill i så fall läsa på ett år hur man sköter och sedan fånga nya nästa år som du självklart släpper tillbaka då de är lite större!

Catta-
0

#11 Snabbast svar får du nog om du googlar på tex "foder till ödlor" eller liknande. Annars har ju #10 svarat på den frågan :)

TccT
2

Bara att släppa ut så fort dom börjar få ben. Det är alltså nu och där dom kommer ifrån och inte ta in såna som redan fått ben självklart. Sen är inte salamandrar skogsödlor…..

sallad
3

Jag kommer aldrig förstå värför man tar in yngel. Är det roligt att ta in djur? Jag tycker mer synd om dom.. Men det är min åsikt :)

-Rasmus 🌈

sundin00
0

håller med dem andra mata upp stackarn sedan släpp till backs den till sitt riktiga hem ……. Glad

plutopellis
0

Jag kan förstå "det roliga" för tog själv in grodyngel när jag var runt sju år men skulle inte göra det nu men mest för att jag vet att man inte får egentligen…

juliafrojd
1

jag ska göra de när de regnat mer, så dammen inte torkar ut, ja jag matar den självklart. :)

sallad
0

Vad hade du tänkt mata med?

-Rasmus 🌈

juliafrojd
1

Små vattendjur som de finns massor av :) och räcker tycker den om

sallad
0

#20 Bra! Jag trodde att du skulle mata med flingfoder :P

-Rasmus 🌈

theraphosa
10

Helt ärligt, tror folk att de där är en skogsödla? Kan ni inte se gälarna på den…. 

Jag har redan skrivit vad de är för något de är en L. vulgaris. Och den äter små ryggradslösa djur i naturen så du bör ge de till den även i fångenskap men man kan kombinera med flingor så den får i sig mer näring. Och sen vet jag inte vad jag tycker om att en 12åring som inte värkar kunna så mycke om amfibier/djur ska ha salamandrar. Tycker de är bäst att du släpper ut den där du hitta den.

TccT
1

Sen får man dessutom inte behålla dom när rommen utvecklats då dom är fridlysta

[Catteklina]
3

Det är en salamander du har där och jag råder dig att släppa ut den, då dom kan vara svåra att få till och äta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mindre_vattensalamander

"Ynglen lever till en början enbart på små kräftdjur; när de blir äldre, utökar den dieten med insektslarver och nykläckta grodyngel."

Mvh,
-C

Algotgardens
0

Om jag inte minns helt fel så får man ta in grodägg och sedan släppa ut dem när de börjar utvecklas, för att hjälpa dem på traven.

[dynamitella]
1

Helt rätt. Du får inte ta in någon form av reptil eller groddjur i något stadie av utveckling för observation.

Förut var det tillåtet att ta in ägg, låta kläckas, och sen släppa ut de färdigutvecklade djuren. Men nu får skolorna inte ens fånga grodyngel längre (tyvärr).

Dock kommer du inte få böter för att du tar in ägg eller ungar utav vanligare sorters grodor och ödlor. Precis som att du inte får böter bara för att du cyklar över ett övergångsställe.

Däremot bör det ej uppmuntras, såklart!

sotlynx
2

För massa år sedan råkade jag och mina elever få med oss salamanderyngel när vi tog in grodyngel för observation. Det var på den tiden man fick lov.. Det är väldigt svårt att få dom att överleva en längre tid. Dom blir tunnare och tunnare på bara några dygn. Mycket känsliga och faktiskt på väg att försvinna. Släpp ut dom bums!!

Anoki
1

Man får inte ta in så för att sedan ha kvar dom, du måste släppa ut salamandrarna inom en viss tid, har för mig att det är 48 timmar.

juliafrojd
3

Jag har redan släppt ut (den)!