Kampfiskhonor..
Har aldrig haft kampfiskhonor innan men är väldigt sugen på att skaffa några.
Mina frågor..
3-4st honor i ett 240l tsm med 11st riotetra och ett par stycken boraras maculatus och äppelsnäckor?
Hur känsliga är honorna med pumpflödet? Har juwel orginal innerfilter. Kan ej ställa flödet.
Hur aggressiva är honorna? Tänker mest på snäckorna.
Kunde nämligen inte ha äpplena tsm med segelfensmolly. De var på ständig äppeljakt.
Det ska nog gå bra att ha honorna där, så länge det finns rätt mycket växter de kan gömma sig i om det är väldigt strömt vatten. Det ska ju vara så de iaf kan simma upp och ta luft och mat och inte ständigt behöva simma mot strömmen.
Det kan nog hända att de provsmakar på antennerna, men oftast brukar de sluta när de inser att de inte är mycket att äta. Jag har ett gäng honor med äppelsnäckor och det går bra, även för snäckbäbisarna.
Hur är de med att äta andra fiskar då? Boraras Maculatus är bara 2cm och lång smala.
Flödet från pumpen är inte jätte starkt, utan det är bara strömt precis vid utblåset. Men de är ju ändå cirkulation på hela ytan.
Kämpa tror jag inte att de får göra. Mina småå molly yngel behöver inte kämpa nämligen, varken för flödet från pumpen eller efter mat.
Plus att jag har massor med växter, och flytväxer över hela vatten ytan. Har även massa mindre rötter som bildar lite större "grottor". Så gömställen finns det gott om.
Btw, hur ser man skillnad på en hona och en hane som inte utvecklat sina fenor än?
I "min" djuraffär där jag alltid handlar ifrån så misstänker jag nämligen att de har honor och unga hanar i samma kar. Vill ju inte komma hem och upptäcka att honorna egentligen är hanar.
De bör inte äta andra fiskar, så länge de inte går in i munnen på dom. Brororna borde vara för snabba för en hona, men molly yngel kan nog slinka med. Jag tror nog det ska fungera.
Kolla först och främst efter äggledaren som sitter vid analhålet på honor. Det är som en vit prick i storlek som ett knappnålshuvud. Honor han generellt sätt alltid kort analfena, i regel aldrig längre än i samma höjd som stjärtfenan. De är också bredare över ryggen och har mindre huvud och inte framträdande underkäke. Unga hanar/kortfenade hanar brukar alltid ha längre analfena, framförallt spetsigare. De har mer framträdande underkäke,långa bukfenor (honorna har alltid korta och spetsiga, oftast i samma höjd som analfenan) som kan vara längre än analfenan. Ryggfenan brukar sitta längre bak och vara allmänt med högre och rundad (om det är en kortfenad hane, dom är alltid blå/röda/svarta i färgen).
En kortfenad hane: http://3.bp.blogspot.com/_t7tMG5r9hVI/S-gxD6h5pqI/AAAAAAAAAUQ/eO2EcKXfJkc/s1600/PLAKAT2.jpg
Detta är en kortfenad hona: http://i29.photobucket.com/albums/c252/boyneburn/Female_1_resize.jpg
Varför jag bara visar korfenade kampfiskar är just för att det är de vanligaste honorna i djuraffär.
Tack så jätte mycket för super bra info :D Kommer garanterat kolla efter snygga honor :D
Tack vare bilderna så kan jag säga att det definitivt går hanar bland honorna på "min" djuraffär.