Bukvattensot
Hejsan!
Är så förtvivlad att det inte går bra för mig och mina fiskar.
Har troligtvis fått bukvattensot och har haft 4 st som jag har tagit ner nu.
Dom slutar äta, sväller i magen och drar sig undan. Tillslut så sjunker dom och simmar efter botten.
I akvariet har jag ca 13 malawiciklider och 5 algätare. 1 riktigt stor algätare på 10 år. Nu funderar jag på att börja medicinera mot bukvattensot men tänkte höra om ni har tips eller råd på bästa medicin som fungerat för er.
Kan tillägga att akvariet är på 250 liter.
Vill inte att mina algätare ska dö nu när jag medicinerar. Hur gör man eller vad gör man?
Jag vågar inte uttala mig om medicin, då jag aldrig gjort något annat än avlivat.
Däremot vet jag att bukvattensot kan uppkomma speciellt vid dålig kost. Vad matar du fiskarna med? Tänker nu att det är bra att i framtiden veta om det var en enkel sak som fodret som var dåligt.
Mvh Daniella
Ja jag har ju kört egen räkmix med räkor, ärtor, nått konstigt algpullver ( köpt hälsokost), d-vitamin droppar och gelatin.
Kan ha övermatat lite då jag ville få bättre tillväxt men kan de ge bukvattensot?
Nej, jag tror inte att det är orsaken faktiskt. Det var vad jag skulle rekommendera. Spirulina är antagligen algpulvret. Det är också bra.
Är du säker på att det är bukvattensot? Har fiskarnas fjäll stått ut från kroppen då de blivit dåliga?
Nä fjällen har iof inte varit utstående men det är den enda sjukdommen som jag tycker någorlunda stämmer in. Trodde först det va något med simblåsan men det kan de ju inte va då det smittar och det är 1 fisk åt gången som insjuknar , nu är det iof 2 som inte mår bra. Dom har slutat ätit och är inte lika aktiv som förut, ena av dom har börjat svälla något men fjällen står inte ut och har inte gjort på någon. Skulle bara vilja få svar på vad felet e så jag kan hjälpa dom. Börjar bli less/lessen över att det bara blir färre och färre.
Självklart, det kan inte alls vara roligt. Jag skulle tippa på någon intern parasit, då det låter troligast.
Hur blir man av med sånna?
Tyvärr kan jag inte rekommendera något specifikt. Får vänta på annat svar ifrån någon forummedlem!
Smittar interna parasiter till mina malar också eller går det att slänga ner dom i ett annat akvarium med andra fiskar eller finns det risk att dom för smittan vidare då?
Vill inte riktigt medicinera mitt sjuka akvarium då jag inte vill att mina malar ska dö. Speciellt 10 åriga Malte som syns på bilden.
Är det malawi du har så är det väldigt stor chans att det är just bukvattensot.
Om jag var du så skulle jag flytta malarna, men till ett eget akvarie för bevakning.
Jag medicinerade med octozin kombinerat med bactopur mot buken på mina, (ancistrus) malarna klarade medicineringen. Dock är det ingen "garanti" att de gör det. Men att du måste medicinera är nästan givet om det är bukvattensot tyvärr. :/
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr