Kinesiska kardinalfiskar, check!
Jag har länge varit nyfiken på kardinalfiskar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283).
Idag var jag och morsan en snabbis i djuraffären när vi ändå var och handlade, och jag får syn på några skruttiga kardinaler i ett kar med blandade fiskar. Men bland dessa halvtaskiga och fenbitna fiskar simmar 4 stycken utmärkta individer!
Jag tänker att de säkert är dyra, och letar upp artnamnet och priset, och hör och häpna :) 12 kronor stycket, plus 30% rabatt!
Så hem kom jag med två hanar och två honor.
Jag kommer försöka ta en kull eller två från dessa fiskar, så roliga projekt står på listan. Vi behöver utöka invånarna i 540-karet, och tänker ha zebradanios och dessa busarnas avkommor.
På bilden är en av hanarna.
Himla fina! :) Och roligt med en sån tjockis med en gång ^^ Mindre väntan ;P
Varför skulle man separera dom? Varför skulle de släppa romen liksom annars?
För att de är lite som danios :) De leker lite sporadiskt, framförallt i nya omgivningar. Vissa honor släpper 200 ägg på en gång när de leker, och sen tar det jättelång tid innan de är redo igen för att leka. (och jag kan inte föda upp småttingarna i detta karet helt oförberedd).
Så jag släppte ner hanarna i hörnakvariet och låter honorna gå med två galaxys i det lilla.
Om två veckor ska jag sätta ihop dem i ett försök att framkalla lek :) Men vi får se om jag faktiskt har tid och ork!
Jaha okej. ^^
Om dom släpper 200 ägg, hur många brukar bli yngel och överleva?
Hoppas du har tid och ork, alltid spännande att följa det du gör :)
Ingen aning om procenten överlevare :) Men ganska okej. Kanske 60-80%.
Men vissa honor släpper bara ett 30-tal ägg, och vissa kanske släpper upp till 250. Men de som släpper lite, kan ofta producera nya inom några veckor :P
Tack!
Okej ^^
Snacka om coolt om en la 250 och 200 st överlevde, hade kryllat av småttingar överallt ^^
Så fina de var! Ska bli spännande att följa 
Då de var lite elaka mot mina daniobebisar så förvisades alla 4 till det lilla karet :) Galaxyerna blev också mobbade, så de är också flyttade till säkerhet.
Men precis som jag misstänkte började de leka för fullt i akvariet.
Så jag plockade ner mitt lilla 20 literskar och flyttade de glatt lekande fiskarna dit istället. Jag tog en ugnsform från IKEA och trädde på myggnät, och sen sydde jag på en tuss mossa på nätet.
På så sätt leker de i mossan, och äggen ramlar rakt ner i den genomskinliga formen. När de lekt tar jag upp formen och dumpar äggen i det ursprungliga karet.
Det gjorde jag i alla fall igår natt, och nu ser jag 3 yngel simma runt. Betydligt snabbare än veckan det tog för daniorna att kläckas. Bilder kommer självklart!
Oj! Så spännande! 
Kardinalfisken är mycket fin…har själv funderat på dessa fina firrar.
Kul du lyckats få fram yngel ifrån dom
ÅÅÅ vad spännande. 
Vad är det för lampa som du har som belysning? :)
Den ökända Gobal-lampan från IKEA, som tagits bort från sortimentet.
#19 Ökända?
Välkända, vore väl mer passande :) De är superbra.
Men det ökänt är att de inte går att få vantarna på längre!
Fy vad roligt! Och du köpte ju precis dom, och redan yngel!
Och som vanligt är dina akvarium helt otroligt fina.

Här går det undan minsann! Kan inte annat än hålla med #22, de var ju precis köpta!
Kul med lite ynglisar iaf, jag är fortfarande sugen på att ge det här med galaxyodling ett försök, men får inte tummen ur riktigt… 
Grattis och kul med bilder, det tackar vi för! :)
Tyvärr blev det bara tre yngel utav hela omgången. Hanarna var inte så kvicka med att befrukta äggen, ser det ut som :)
#24 vad synd…det är banne mig inget kul när det blir så..
Grattis till de 3 småttingarna =)
Nej, precis. Som tur är la jag varken ner pengar eller energi på det hela.
En av honorna är smällfet idag. Nästan så jag misstänker förstoppning (inte bukvattensot, då hon är alldeles slät över fjällen). Hon går nu med en hane i en nät-odlings-kasse för att jag ska se om det är rom. Annars får jag fundera över vad det kan vara.
du får tänka lite & göra om det igen omdu kommer på nått nytt…
Fan! Fan, fan.
Det är bukvattensot eller extrem förstoppning. Hennes fjäll börjar spreta ut på sina ställen, och hon flämtar. Hon är ensam nu för att underlätta för henne.
Har gett henne några bitar kokt ärta, men tror det är försent.
Fan. Att detta alltid ska hända mig.
usch så tråkigt