Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 6041 ggr
[Geekinblack]
0

Svärdbärare :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo, fick med mig tre svärdbärare hem från djuraffären igår, för jag kunde inte låta bli. Dom är så fina! Köpte en hane och två honor men han ska få fler honor sen.

Har läst att det finns massa olika färger på svärdbärare, bara sett röda dock. Har ni några av denna art? Lägg gärna upp bilder på era isåfall! :)

Älskar att min hanes mage är vit, kroppen röd och "svärdet" är rött med en svart rand :) han lyser lixom upp lite! Färgen på riktigt är precis som en vanlig "röd" Guldfisk, väldigt fin färg!

Tog dock en evighet att få något sånär bra kort :/ mina feta mollys var ivägen hela tiden xD

Hanen är överst på bilden och hans b-rudar är nedanför :)

[dynamitella]
0

Jättefin :)

Ja, eftersom svärdbärare och platys kan korsa sig finns det en hel del roliga färger. Jag hade en gul hane med röd mussepigg på baken+svärd.

Men min favorit är mina två gröna svärdbärare! Mormor har 6-7 stycken, så vi får yngel hela tiden. Jag själv har en högdräktig hona hemma nu, men har inte plats att driva upp ungarna. Efterfrågan är så liten.

http://www.aquariaveldhuis.nl/domeinen/aquariaveldhuis/www/products_pictures/enlarged/Xiphophorus%20helleri%20green.jpg

Jag köpte också 8 st kolsvarta svärdbärare på akvarieauktionen i våras. Tyvärr fick vi med någon sjukdom med en grupp mollys som köpte samma dag, så alla mollysarna och alla de nya svärdbärarna trillade av pinnen den första veckan. Jävla otur!

Jättevackra var de i alla fall, dyra också.

Såhär, fast mer täckande svart, och ett orangerött streck över ryggen.

http://www.ekkwill.com/ekkwill_1996_29178081.jpg

HilmaN
0

åh! gröna! vill ha!

[Geekinblack]
0

#1 Oj! Va häftiga! Är din mormors svärdbärare också gröna? För om hon får yngel så vill ju min herre ha någon hona till av sin egen art ;)

Ja det där med att dom korsar sig med platy, var på djuraffären igår och jag hade för mig att dom kunde korsa sig för det har jag läst på olika forum men hon som sålde fiskarna till mig sa att det fanns ingen risk alls att dom skulle korsa sig med mina platy för dom var inte släkt mer än till utseendet så dom kunde omöjligt få några avkommor.

Jag vet att personalen har noll koll så då stämmer det alltså? Att dom kan det? Hon sa att dom inte ser platy honorna som sin egen art och därför måste jag köpa ett gäng till honor till honom.

Har ju ett antal platy men svärdbärarna är lite tuffare tycker jag ;P

[dynamitella]
0

Det stämmer helt rätt att de föredrar sin egen sort :) Oftast till och med sin egen färg.

Men om du stoppar ner 5 platyhonor och 5 svärdbärarhanar i ett akvarium kan jag till 100% garantera avkommor :)

Jag vet detta, eftersom jag själv haft just mussepiggsvärdbärare. Och det finns inte hos renrasiga svärdbärare. http://www.zoonen.com/res/user/1486444/galleri/2937274/gulsvardbararhane_norm_se.jpg

plutopellis
0

Åh så coolt! Hade jag ingen aning om. Kanske man skulle köpa hem lite platyhonor då? För svärdbärarhanarna här hemma verkar inte alls bry sig om honorna! Obestämd

[Geekinblack]
0

#4 ahaa jo men då går det iallafall. Hon på affären sa ju att det vart stört omöjligt, ingen risk, helt otänkbart att det var möjligt. Fast jag litar hellre på dig som vanligt.

#5 har du också svärdbärare plutopellis? :) vilken färg är det på dina? :)

plutopellis
0

Det är sånna orangea som du visade bild på överst Glad ingen aning om hur många, tror det är två hanar och tre honor men har nog aldrig räknat dom Skäms gubbens akvarium Flört

[Geekinblack]
0

Aha jag förstår :) jo det är väl vanligast med röda kan jag tänka mig :)

plutopellis
0

Men dom är fina :) särskilt hanarna!

[Geekinblack]
0

Jo det är dom! :) synd att inte honorna också har svärd :/ jag gillar den intensivt röda färgen som påminner om en guldfisks :) och att min hane har vit mage gör att den blir så gullig xD