Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2752 ggr
[Kajsa91]
0

Är hon sjuk?

För några dagarsen började min guppyhona hålla till på botten, några sa att det kan vara så att hon ska föda och hon är tjock så tänkte det var det.

Men hon är fortfarande där, när jag ger mat kommer hon inte fram utan jag får ta handen vid sidan på akvariet så hon simmar där ifrån för att se maten.
Och det verkar precis som att hon är för tung eller något, för hon har huvudet jättemycket uppåt och fenan ner, hon simmar liksom inte rakt och normalt.

Hon ser lite vit ut på ryggen, eller kanske inte vit men lite mer färglös än honan som ser ut som henne också.

Vad bör jag göra? Ska jag ha henne i en spann? Tänkte om hon är sjuk och smittar de andra.. Eller har hon redan gjort det isf?
Dom andra är pigga..

Har aldrig haft några sjukdommar så vet inte alls vad jag ska göra nu, om hon ens är sjuk eller om det bara är att yngel kommer snart..

[Kajsa91]
0

Bör man ha henne i ett saltbad..?

[Kajsa91]
0

Ingen som har någon aning..?

Soda2
0

Hur ser avföringen ut o har hon resta fjäll på magen?

Har själv varit med om guppys som börjar simma snett så som du beskrev tyvärr har de dött inom ett par dagar o varken salt eller medicin har hjälpt dem.

[Kajsa91]
0

Har tyvärr inte sett det, såg att det hängde lite vitt bakom henne igår.
Nej, hon ser helt normal ut förutom att hon ser blek ut och simmar konstigt.

Okej =/ Bör man avliva? Tänkte om hon plågas?
Du vet inte varför det blir så?

[Kajsa91]
0

Avlivade henne precis.. Hon låg på sidan vid pumpen med huvudet rakt upp bara. Så kändes bäst att göra så.

Hon var himla tjock, så kollade om några yngel levde, ifall hon var påväg att föda kanske dom kunde överleva, men icke.

[Geekinblack]
0

#5 vad tråkigt :( var hon köpt i butik? Verkar som att de flesta guppys köpta i butik får någon sån där skum sjukdom helt random.

Lillsyrran hade två honor och en hane, sen bara tvärdog ena honan, sen betedde sig hanen som din hona gjorde nu tills han dog och efter det dog andra honan bara någon dag efter. Inga andra fiskar dog i den vevan, bara dom.

Jag vill ha guppys snart, men aldrig i livet att jag köper dom på affären :P hör bara sånna där dödshistorier om köpta guppys :S

[Kajsa91]
0

# Jo, himla tråkigt :( Tre st har nu dött sen jag köpte dom.
Jo, tyvärr var hon ju det. =/ Borde ju köpa privat, hoppas deras ungar blir bättre, men dom får väl samma gener totalt och blir lika även om man inte matar sönder dom osv.

Tråkigt :(

Ja, trodde inte att dom var så. Aldrig haft Guppy innan, trodde andra hade otur eller gjorde fel liksom. Men icke.

ivanhoe81
0

mina första guppys bara dog, nu har jag endler och några har gått bort där med men kommer köpa privat nu så att jag kan få kullen utökad med lite bättre gener

[Geekinblack]
1

#7 men vår käre ifokuskamrat Dynamitella har väl fina guppys som hon skickar? Du kan kanske köpa några av henne istället? :) jag är säker på att dom är bättre uppfödda och icke sönderavlade.

Soda2
0

De stora odlarna har mngder av antiobotika i vattnet för att de inte ska bli sjuka.

tyvärr gör det att gppyna inte utvecklar nått imunförsvar alls. När de sen kommer till butik finns 2 alternativ att de fortsätter med antiobotika eller inte gör det.

Om de inte gör det dör de flesta guppys har man tur hittar man en butik som sätter sina i karantän innan försäljning o då har de svaga redan dött o man får de starkaste med sig hem.

Så därför är det heller inten bra ide i köpa helt nyinkommna fiskar de dåliga har inte hunnit dö ännu.

bebisar som föds hemma hos en själv brukar klara sig mycket bättre.

Det är sllan det är genetiska fel på dem faktist, de odlas i sånna mängder så genpoolen är stor trots att många tror de är väldigt inavldade är så inte fallet.

Inte ens krokiga guppys måste vara gentiskt snea utan foder o vattenkvalite kan påverka det.

Som i en butik här hittade skitsnygga guppys köpte hem 2 st fina grabbar (då var alla raka o fina) återvände ett par veckor senare o då var alla i det karet krogiga just för att de inte fått tillräckligt bra mat i butiken.

[Kajsa91]
0

#19 Hade jag ingen aning om!
Så då har det inte bara med generna att göra?
Hoppas mina 5 yngel jag fick dagen efter jag köpte blir bra då :) Än mår dom super och växer och har börjat få färg på fenan.

Oj.. Men dina mådde bra då?
Vad för mat är bäst då? Blandat? Fling och frys? För mina får både fling och frys varje dag.