Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 4645 ggr
[Geekinblack]
0

Blå platy?! Jag vill ha!

Herr skurtrasa här på iFokus har satt ett nytt mål i mitt liv. Fan jag måste skaffa blå Platy! Hade ingen aning om att dom fanns…

Dom har aldrig någonsin haft sånna på djuraffären här och dom är inte särskilt villiga att ta beställningar… hur sjutton ska jag få tag på några? :O någon av er som har en djuraffär som säljer dessa underverk som kan tänkas köpa några och skicka till mig? xD Eller kan man beställa från någonstans?

Fan vad kär jag blev i dom! Helt otroligt vad fina dom är :D

[dynamitella]
0

Osis! Jag skickade precis iväg alla mina ungdjur och vuxna till en brud i Motala.

De är inte jätteovanliga, så det ska inte vara några problem att få tag i :)

Eldsjärten
0

vart bor du??:)

[Geekinblack]
0

:O jag vill verkligen ha sånna där blå >.< men varför tar aldrig min djuraffär in dom? Finns bara fläckiga, blandade, konstiga platys och de flesta är sjuka :/

Men jag kan betala dubbelt pris för ett par sånna om någon ser blå Platy i djuraffären å köper å skickar till mig Oskyldig hehe…

Eldsjärten
0

För i göteborg finns de en affär som heter 84ans zoo. Där säljer dom blåa platys! Men skynda innan de tar slut, var väldigt populärt:)

[Geekinblack]
0

#2 Jag bor i Dalarna :P ska kolla med fler djuraffärer här i krokarna om dom har några blå.

[Kajsa91]
0

Fråga din favorit djuraffär om dom kan ta hem? :)
Eftersom alla inte är så intresserade av fiskar som jobbar kanske dom inte vet att det finns blåa ens? ^^

Hade ingen aning om att dom fanns, otroligt fina!

[Geekinblack]
0

#6 jo jag tänker nog fråga, men jag tvivlar starkt på att dom kommer vilja beställa hem några bara för att jag ber dom :P har bara en djuraffär här i Mora och den var myyycket bättre när det var djurmagazinet, nu när arken zoo har tagit över så är det helt fucked up :/

[Kajsa91]
0

#7 Ah okej =/

Frågade "min" djuraffär här idag om hon kunde beställa Galaxyrasbora, och då sa hon först nej för hon är rädd att hon inte blir av med dom och dom är ju dyra. Men då frågade jag om jag kunde beställa liksom ett exantal så hon vet att jag ska ha dom och det gick bra :)

[Geekinblack]
1

#8 jag ska också prova :D säger dom nej så säger jag jo..

[Kajsa91]
0

#9 haha, gö det ;)

[Geekinblack]
0

Tro det eller ej, var på djuraffären idag och frågade om dom kunde hjälpa mig att ta hem några blå Platy och dom var faktiskt sammarbetsvilliga xD

Hon i kassan hade dator där så hon bläddrade fram ställena dom tar hem fisk ifrån och ett ställe hade blå Platy, med mkt dålig bild, men namnet var blå Platy iaf så jag antar att färgen kan variera en hel del, men hon beställde ett gäng iallfall så får vi se hur dom ser ut nästa vecka! :D

Om någon här har/har haft blå Platy och har bilder på hur just era ser/såg ut så skulle jag uppskatta om ni ville lägga in en bild eller två :) hur dom ser ut i era akvarium typ. Man kan inte helt lita på google ;)

[Kajsa91]
0

Härligt att du kommer få dom! :D
Hoppas du visar bilder sen ;)

SanTob
0

#11 När skulle dom komma hem..? Är oxå intresserad :)

[Geekinblack]
0

#12 det kommer jag absolut att göra! Om jag hinner köpa dom innan någon annan för jag jobbar när dom kommer hem xD

#13 hon skulle beställa 10 stycken och dom kommer typ på onsdag eller nästa onsdag :) bad henne lägga undan tre stycken till mig så jag hoppas att det finns några kvar när jag kommer ;) kan tänka mig att om dom är vackert blå (och inte bara blue neon wagtail) så kommer dom att gå åt :)

SanTob
0

#14 Okej, åker nog och kikar då då :) hade vela ha 4 st tjejor.. :)

Har 2 st Speckled neon wagtail killar och 1 tjej kvar bara.. De 2 andra tjejerna dog, de blev sjuka efter dom fick sina bebisar så vi fick lov avliva dom. jättetråkigt för dom va så fina.

[Geekinblack]
0

#15 Ååå visst är det tråkigt att avliva :/fick nyss lov att avliva min blue neon wagtail pga munröta så hade bara en hona å en hane mussepigg Platy kvar. Gav bort alla korallplaty för några månader sen å ville inte ha bara två Platy så jag köpte 5 nya här om dagen i rätt tuffa färger :)

men du bör nog skynda på och skaffa lite brudar till den där killen innan hon stressas ihjäl xD stackarn måste ju ha fullt upp ;)

Skurtrasan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är mina men mina är inte blue heaven Platy eller vad den heter dhögst upp utan mina heter neon :) dem är inte riktigt så blå dock men hoppas man kan odla lite klarare färger =)

neon Platy är mer silver aktig över just själva ryggpartiet och blå på mitten :)

PS. dem ville verkligen INTE bli fotade :P

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
0

bilden gör de inte riktigt rättvisa då de är mer neon blå än de ser ut där ju =)

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[Geekinblack]
0

#17 Haha njääe det är jäkligt svårt att få en bra bild, särskilt om det är så mörkt :O ser inte direkt någe blått alls där xD men jag har en ny liten blue neon wagtail Platy som är typ grå och skimrar i blått, den är fin tkr jag men jag hoppas att dom som affären tar hem inte är exakt samma. Jag vill ha lite mer blå färg :) googlar man på blå Platy så ser man supercoola blå! Antar att det är lite svårt att få tag på exakt sånna dock :/

Gustavsson2in1
0

jo fast jag gillar inte "affärsbilder" känns ibland som de fuskar med bilder för att de ska see mer färgsprakande ut och sen när de kmr ser de lite grådassiga ut .. =)

Riktiga akvariesters foton tycker jag e bäst , fler som fottar så får man lite bättre grepp om hur de "verkligen " ser ut , kan ju variera i färg beroende på vilken som föder upp dem med ju =)

[Geekinblack]
0

#20 joo men precis, därför jag bad folk med blåa Platy lägga upp lite bilder :) men det har ju med ljuset att göra också förstås, dom kan ju se olika ut i olika akvarium :P

Men en del bilder på google verkar ju vara privatpersoners bilder, om man söker både på svenska å engelska så kmr massor upp, men som sagt, ljus, kamera och annat spelar väl lite roll så det är inte alltid "what you see is what you get" ;P kan ju se helt annorlunda ut irl…

Gustavsson2in1
0

haha jo sant^^

[Geekinblack]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag hem några blå Platy som inte alls är särskilt blåa :P tänker fortsätta hålla utkik efter ännu blåare platys.

Något roligt var att jag frågade om fiskarna kommit och Annelie som jobbar i affären sa "Ja men vi har sålt några idag, till en person som sa att du sagt på en sida på nätet att vi beställt blåa tills idag" xD misstänker SanTob? ;P

Bilden är tagen från det precis nyuppstartade 63liters karet (tog 40 liter från mitt stora kar som varit igång i ett år plus 20 nytt vatten) så det är grumligt. Dom simmade bland en massa sjuka platys på affären så jag satte dom i karantän plus att dom får vara testpiloter.