Rovfiskar:D
Blivit SÅÅÅÅ intresserad av rov fiskar:D Och undrar vad de fins för några, vad dom vill äta, hur stort akvariet ska vara mmm…. Skulle vara kul att skaffa en rovfisk:)
hehe ja en sak med just Rovfiskar , de går ju sisådär bra att ha tsms med andra mindre fisk .till en Början , har mina fengäddor med svärdsbärarna och HADE ett 10tal Guppy , svärdsbärarynglena var tydligen mums i början när jag fick hem dessa sen avancerade de upp till fullvuxna guppys på ett par veckor =P
Rovfiskar växer ju relativt mycket fortare än fredliga fiskar =)
är nybörjare på Rovfisk men tänkte dela med mig av det lila jag vet ^^
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Okej:) vad har du för fakta;)
Har inte själv rovfiskar fast kompisar har olika varianter …
hydrocynus vittatus - är snabb som tusan och får stora huggtänder men köper du en liten tar det några år innan den biffat till sig.
Vampyrfiskar - typ payara ser farliga ut med sina sabeltänder finns många olika varianter
Arowana - vanligast med silverarowana de håller sig mest uppe vid ytan men kan lätt handmatas och kan äta levande möss när de blir stora =)
Ormhuvudsfisk - ser mest som de glider runt och funderar
Gulper catfish - Ser farlig ut och kan äta fiskar dubbelt så stora som de själva (såg att de fått in en i affären blev väldigt sugen på att införskaffa en)
Rovfiskar äter levande men man kan vänja dem att äta dött också, fast det är ju inte lika roligt :-)
Sen är det bra att ha ett litet 100 liters akvarium med bara matfisk i så man inte behöver köpa mer så ofta.
okej finns de nån minder variant?:)
De allra flesta ciklider är rovfiskar så det finns många olika storlekar.
Fjärilsciklider t.ex. behöver inte stort utrymme
5# De visste jag inte:O ;)
Dvärgkulfisk tror jag räknas som en rovfisk :-)
sån skulle jag vill ha:)
Extremt söta är de med med sin lila "proppeler " =P
9# söta men agressiva;)
Ååh en tråd i min smak för en gångskull =D
Om du vill ha någon ballt som är aggresivt och snygga som fan så rekomenderar jag channa släcktet.
Channa lucius, Channa pleurophtalma, Channa bleheri, Channa aurantimaculata blir lite mindre, 40 - 70cm beroende på art.
Där behöver du ett stort akvarium, till de fullvuxna individerna, 500+ liter. Men du kan hålla dem i mindre medans de växer 200-300liter.
Fengäddor, Polypterus, blir inte heller så stora. Dom är lugnare i akvariet går att ha med andra fiskar men då bör de vara lite större. Polypterus senegalensis är den vanligaste arten och blir lite mindre än de andra 20-30cm. Sen finns de andra med fina mönster som blir 40 - 60 som Polypterus ornatipinnis, Polypterus delhezi, polypterus endlicheri. Akvarium på 250+ beroende på art. Vill du ha ricktiga monsterfiskar så rekomenderar jag, Channa micropeltes 100cm (hugger som blixten) Scleropages formosus 90cm (håller sig vid ytan, hugger snabbt), Osteoglossum ferreirai 100cm (fett stora, kan hoppa högt!) Cichla ocellaris 100cm (fett roliga och hugger på ALLT) Lepisosteus platyrhincus och Lepisosteus oculatus ca130cm (rellativt lugna, mer som en fengädda i sättet men när de väl hugger så går de fort). Dessa arter är krävande inte bara i yta men även foder, temp, pH och övriga värden. Akvarium på 1000+.
Mindre individer av alla åvanstående, kan man mata med, krill (min favvo), fisk (levande och filé), räkor, syrsor osv. Och sen när de växt på sig så större fisk, större bitar av fisk och hela räkor. Man kan ge pellets om man vill vara säker på att de får i sig massa näring men de brukar inte vara så poppulärt ;) Men att starta upp ett foderfisk kar och odla själv är de smartaste och billigaste. Mata självklart foderfisken med bra foder!
Channa *dregel*
Livet i varje Andetag
Glömde helt bort "catfisch"/mal firrarna!
Mindre arter, Horabagrus brachysoma (väldig på alla andra fiskar), Ameiurus nebulosus, Ariopsis seemanni, Heteropneustes microps._ Funkar i 300-500 liter beroende på art. Stora: Phractocephalus hemioliopterus_ (stora, tjocka kan lätt bita av en hand/finger med den munnen). Här snackar vi stora akvarium/dammar 3-4tusen liter eller så till en fullfuxen individ. Men under växtperioden kan den ju såklart gå i mindre.
Sen glömde jag skriva att, fengäddor, channor, ciklider och de mindre arterna av catfisch kan hållas flera individer av samma art tillsammans men de övriga bör man hålla separat (eller med andra arter).
Nått man även bör tänka på om man väljer att ha mindre rovfiskar med "vanliga" fiskar är att mata varge dag! För om de blir hugriga så kommer de troligtvist gå på de övriga fiskarna. Där har jag ett exempel på när jag glömde mata mina på nästan två dagar och på morgonen när akvariet tändes så va ena skalarens fena helt borta. De va mia Horabagrus brachysoma som vart i farten… Helt mitt fel och de har inte hänt igen sen dess! haha.
#12 haha aaa fett fina älskar de släcktet. Galet roliga att mata!
*3 du är medveten att det är olagligt o mata med levande föda va?
bara för att det är häftigare o mata med levande så ska man absolut inte uppmana till det just för att det är olagligt o fruktansvärt elakt mot foderdjuret det är onödigt lidande för den.
Djur som kan ta dött ska inte ges levande foder.
11# Super bra inlägg;) Man behövde visst VÄLDIGT stora akvarium, i alla fall på 1000 L. Tror ciklider passar en 11 åring, som jag:). Kanske inte nån fisk som kan bita av ett finger;) Annars var de SÅÅÅÅ coola!! Men nån kulfisk eller ciklider passar nog mig best:)
Silverhajar är ascoola och lätta att få tag i. Eldstjärtar och regnbågshajar också!
Pakistanbotia är också väldigt cool och lätt att få tag i, ser lite sådär lömsk ut. Kanske passar dig bätter än ett kar fullt med pirajor eller nått. Du kanske blir uppäten då;)
Polypterus senegalensis är den jag har 2 st av , Fredlig fisk i stort sätt men väldigt hungrig på mindre akvarieinvånare ;)
_Tycker fengäddor är otroligt häftiga fiskar och gillar dessa då de ser lite ut som en blandning mellan orm ödla dinosaurier och fisk ^^
_