Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3643 ggr
[Jagochminadjur]
0

Alger och vidriga maskar

Tjohej!  Såg idag två stycken små vita slingrande maskar i akvariumet  (som tetrorna åt upp)  

Och såg med att jag börjar få väldigt mycket alger på glaset och på en dekoration, jag har tidigare försökt borta bort alget på dekorationen men det satt som berg och ser väldigt ingrott och platt ut. Hur blir man av med det?  

Sedan maskarna, är dem farliga eller annat? Kan dem krypa in i sår på händerna om man bökar nere på botten eller så? 
Måste jag behöva skaffa diskhandskar nu?

Panik

plutopellis
0

Nematoder, leta upp mitt inlägg som heter HJÄLP! Så får du mer tips :)

[Jagochminadjur]
0

#1 Jo jag läste det för någon minut sedan!  
Jag tyckte dina såg mycket längre ut än dem som var i mitt, men det kan ju bero på att du tog närbilder! C:
Så enligt vissa så ''finns'' dem alltid där bara att man inte se dem?  

Så mata mindre så kommer det mindre?  

Algerna då?  
Enligt djuraffären så ska man bara göra vattenbyte och inte bry sig om algerna. Jag släckte ner hela akvariumet i 2 dagar med lakan över så att det skulle bli mörkt, men algerna vart bara fler.
Jag får inte bort dem!

plutopellis
0

Ja, mina var väl ca 0,5 cm en del midre..

Ingen aning hur de uppkommer för tror inte de alltid finns där utan kommer av övermatning verkar det som men hur vet jag inte.

Med alger vet jag inte heller. Vet att om man har mycket växter kväver dessa algbildning men jag har väldigt mycket själv dels då mitt är nystartat och dels för att det står i solen större delen av dagen. Men jag hoppas det ska minska i takt med att det blir bra balans i akvariet och jag har satt ner mer växter. Har även skrubbat rent sidorna.

[Jagochminadjur]
0

Men maskarna kryper väl inte in i små sår på händerna va? :C 
Isåfall är jag körd, för jag bökade nere i botten idag.
Såg då efteråt att jag hade små sår

plutopellis
0

http://www.skepticalaquarist.com/invertebrates-nematodes

Hmm, mina klättrade på akvarieytan och enligt denna artikel gör nematoder inte det. Någon som kan reda ut det hela?

[dynamitella]
0

Nematoder är för mig bara ett samlingsord för dessa djur. Men det rör sig alltid om samma 2 sorter.

1. Dessa blir allt mellan 1 och 15 mm stora. De är alltid vita och smala. Som ett tjockt hårstrå. De kan inte simma eller slingra sig som en orm. Om man tittar närma kan man se att de har olika delar på kroppen. De kan krypa på all inredning, men bor gärna i grusen. Dessa är vanligare än den riktiga rundmasken, nematoden. http://www.stroudcenter.org/research/projects/schuylkill/taxa/images/taxon32.jpg

2. Dessa är nästan dubbelt så tjocka som de ovan, men är glansiga och "jämna" i kroppen. De kan också slingra runt som ormar i vattnet. De kan bli upp till någon cm stora. De är vita eller vit/beigea. Dessa är de "riktiga" nematoderna. http://www.advanceagriculturalpractice.in/w/images/0/08/Nematode.jpg

plutopellis
0

Tack dynamitella! De jag hade var de du beskriver som nr 1. Nu hänger jag med. Men de är inte farliga som TS är rädd för med öppna sår på händerna?

[dynamitella]
0

Det är samma sort som jag och mina bekanta fått. Normalt och ofarligt på alla vis. Dock kan de störa räkor, genom att krypa över dem så att de inte når att ta bort dem.

Absolut inte! :) De kan inte ens simma. Små, efterblivna organismer är de.

plutopellis
0

Haha, med så otäcka ändå! Skrikandes Mina är i stort sett utrotade nu verkar det som, inte sett till någon på ett tag Glad

[Jagochminadjur]
0

Jag har inte heller sett till någon mask på ett tag :o peppar peppar
hoppas dem är väck nu!  

Tack ialla fall för svaren! Nu kan jag vara lugn och inte få panik överhuvud taget :)