Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 6091 ggr
[Avorage]
0

Ancistrus Albinomal - nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejs!

Jag har för ungefär en vecka sedan fyllt mitt 60L akvarium och har hittills enbart två växter tillsammans med en Ancistrus Albinomal. Men jag har oturligt nog tappat bort totalt vad växterna heter. Kolla bilden.

Jag verkar ha fått helt fel information av min akvariebutiksägare då jag till exempel blev informerad att jag kan stänga av pumpen på nattetid. Det har jag fått höra av andra är livsfarligt för liven i vattnet. Skrikandes

Givetvis vill jag ge min mal, växter och framtida fiskar och växter ett så hållbart och långvarit liv som möjligt. Snara framtida planer blir att köpa flera växter, stock till malen samt vegetariska tabletter som huvudfoder. Sedan att ha på pump dygnet runt.

Eftersom jag i stort sätt fått fel information av butikägaren skulle det vara skönt om någon kunde säga ifall jag är inne på hyfsat rätt spår i alla fall haha Tungan ute

Skurtrasan
0

ja tycker det :) lite polare te malen några te växter osv ^^

jag fattade inte det här med pumpen ? vadå livsfarligt att stänga av den ?O_o jag stänger alltid av pumparna under natten så

Livet i varje Andetag

Skurtrasan
0

vet förresten inte hller vad växten heter ^^

Livet i varje Andetag

plutopellis
0

Det som händer med pumpen är att de bakterier som finns där producerar "avfallsprodukter" då pumpen är avstängd vilket blåses ut då den startas igång och då väldigt koncentrerat. Sedan tror jag att bakterierna kan dö? (men är osäker) Jag har också då jag hade akvariet i sovrummet stängt av den nattetid så visst går det men det är inte att rekomendera…

[Avorage]
0

Jag hade fått information om att jag kan stänga av pumpen på natten, då en pump egentligen bara behöver bara på 10-12h/dag.

Däremot var hela växterna väldigt nedstämda dagen efter jag hade satt i dom. Så i natt sov jag med både pump och lysramp på (kort natt för min del med lyse och surr hela tiden haha) för att dom skulle piggna till - vilket dom gjorde! Förut var dem "ihop krullade" men nu är dom spikraka mot ljuset.

Är så orolig för att malen är hungrig eftersom jag inte matat den med någonting sedan den flyttade in till mitt akvarium. Dock så suger den på väggarna, gruset, snäckorna och såg också att han var på växterna en liten stund. Nu har jag också satt ned en gurka. Alla butiker är ju stängda på söndagar - surt!

Soda2
1

Ancistrus går bra o ha själva men de vill helst ha 100 liter iaf, de blir ju ca 12 cm som vuxna.

Mer växter, massor av snabbväxande växter är viktigt nu i början för o shjälpa till o ren avattnet, hålla nitriten borta och hålla alger borta.

Pumpen ska inte stängas av det är helt rätt att bakterierna dör av syrebristen (1 max 2 timmar kan pumpen stå stilla utan problem). När man sen sätter igång pumpen spyr denna ut alla döda baterier i vattnet vilket orsakar hög nitrit.

Råder även att köpa dropptester då främst nitrit (no2) men även ph. Nitrit kommer i starten (oftast 2 veckor efter start) det visar att det börjar funera men det är oerhört viktigt att hålla nitriten låg, visar testet nitrit gör små dagloga vattenbyten tills det är borta (an kan även ha i tex nitrivec så fortar det på processen).

plutopellis
0

Brukar gå att köpa mat på vanliga mataffärer, men grönsaker fungerar bra Glad Här är pumparna igång dygnet runt året runt. De är ju där för att filtrera vattnet samt att göra rörelse så syre kommer ner i vattnet åt fiskarna och de andas ju hela tiden inte bara 12 timmar per dygn Flört men som sagt har själv haft så flera år att jag stängt av så jag har testat både och.

Gustavsson2in1
0

Trodde bakterierna överlevde längre än så med avstängd pump , mina vattenvärden är ju inget fel på ? =) Cool

Växterna kanske skulle växa bättre om man har pumpen på efter ljuset släckts, de är ju omvänt då med Syre och koldoioxid så de konsumerar syre och tillverkar koldioxid  på kvällen ?

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Skurtrasan
0

måste sno tråden lite för jag hade en kompis till mig som hade sisådär en 40-50 Platy förmodligen mer i ett för litet kar men hur kan det INTE bli massdöd i ett sånt kar ? har sagt till han och han har flyttat alla platys till ett 200 nu men han hade dem i ett 70 liters innan. men hur kunde dem vara i det lilla karet utan att något skulle spika iväg (vattenvärdena?) förbryllar mig

Livet i varje Andetag

Gustavsson2in1
0

#7 lite ot kanske ^^

Mycket växter i ett nystartat kar tycker jag gör stor skillnad , man får klarare vatten och lättare att få balans i akvariet när man har det från start tycker jag =)

Vattenpest är ju effektivt då den tillverkar antibio mot alger och cyano om jag minns rätt =)

[Avorage]
0

Soda2:

Mycket bra svar! Tack. Jag har tänkt köpa en massa växter när jag kan se att affärerna öppnat igen, vilket blir imorgon.

Bara en annan fråga, hur länge skulle mitt akvarium stå sig som det befinner sig just nu? Alltså, hur länge skulle min mal och två växter i 60L klara sig tills det börjar sjukna ihop?

Vill absolut inte leka med döden eller dra ut på det tills det är gränsfall!

Och hur länge står sig malen utan fodergivan?

[Avorage]
0

Oj, oj vad fort ni svarar. Haha, tack så jättemycket! Mycket bra och trevliga svar! :D

plutopellis
1

Bakterierna behöver förmodligen syre för att överleva annars hade man knappast behövt pump alls…

Ja, akvarievärlden förbryllar mig minst sagt. Att en del som gör allt rätt har nitrit hela tiden medan den som gör helt fel kan ha sina djur så i flera år och tro att det är ok bara för att de överlever. Hörde senast häromdagen av syrran att en jobbarkompis dotter fått förklarat i djuraffären att till ett sju liters akvarium fungerar det fin fint med 11 guppys! Skrikandes Hon hade köpt fyra men har nu syrrans akvarium på lite över 30 liter tills vidare då hon googlade och fick reda på att detta var alldeles fel.

plutopellis
0

Dubbelt

Soda2
0

Fiskar klarar 1-2 veckor med svält, det är inte optimalt men det går.

Växterna framförallt i ett nystartat akvarium (men även i andra) behöver näring, så när du kan köp en bra växtgödning så kommer växterna att må bra o kunna konkurera ut de alger som kommer (fr det komme ro komam alger en hel del oftast men det är bara o vänta ut de flest aalger det gå röver när akvariet är stabilt)

[Bert10]1
0

När ni talar om pumpar blir det lätt förvirrat !

Är det ett innerfilter ?

Är det ett ytterfilter ?

Är det en cirkulationspump ?

Är det en luftpump med syresten ?

Skriv alltid vad det är så blir svaren bättreFlört

[dynamitella]
1

Gustavsson-bröderna. Hur i helsike överlever era stackars fiskar!?

All nitrit och alla äckligheter i pumpen rinner ju RAKT ner i akvariet på natten om ni stänger av pumpen. Jag är ärligt talat i chock, att det fungerar för er.

plutopellis
0

#15 då vi säger pump nu menar nog de flesta av oss en med filter eftersom vi pratar bakterier. Sen om det är inner eller ytter spelar väl egentligen ingen roll. Men det är ju en pump som renar vattnet, det känns ju lite underförstått i detta sammanhang Flört att ha bara syresten är inte tillräckligt, man behöver något som renar vattnet också.

theraphosa
0

Jag undrar varför man stänger av pumpen på natten? Låter väldigt konstigt måste jag säga. Och som redan sagts, bakterierna dör ju och de måste lucka väldigt illa?

plutopellis
0

#19, då jag hade mitt i sovrummet med en väldigt kass pump kunde jag helt enkelt inte sova med den igång. Är väldigt ljudkänslig Skäms så det finns säkert anledningar. Nu är mina kar inte i sovrummet längre, har ett helt hus att släpa runt dom i! Tungan ute Och bättre pumpar som inte dånar som ett sågverk så nu går de alltid förutom vid vattenbyte och sånt då Flört

[dynamitella]
0

Min luftpump låter som en helikopter, och jag behöver inte ens den egentligen.

Men jag sover med öronproppar så att mina räkor kan få bubbel i akvariet. Haha.

Förresten, alla. Vet ni att räk-ägare springer runt i panik och byter vatten som tokar varje gång det blir strömavbrott? Vi som har räkor har nog alla lärt oss en eller två gånger vad räkor tål och inte tål.

Kanske därför jag reagerade så starkt innan. Jag har förlorat hundratals räkor vid strömavbrott, då skadliga ämnen läckt ut i akvariet när pumparna dog. Fiskar kanske inte är känsliga alltid.

plutopellis
0

Haha, ja öronproppar har jag också fått inhandla sen jag träffade gubben min FlörtKyss så det är ett bra tips om man inte klarar av ljudet från pumpen!

Oj, dynamitella! Hur länge behöver strömmen vara borta innan jag ska få panik för mina små räkor? Bra att veta ju! Glad

[dynamitella]
0

Rainbowsen är tåliga små jäklar, så de är ingen fara. Men om du får strömavbrott, så gå och rensa pumpen, och sätt inte tillbaka den förens strömmen är tillbaka :)

På så sätt kan inte bakterierna sprutas ut och döda räkorna. Istället dödar du en del av bakterierna, som får återupplivas av bakteriefloran som finns i akvariet och gruset.

Gustavsson2in1
0

hihi ja räkor är nog känsligare än fisk =)  men då ska jag låta pumparna vara på om kvällarna =)  inte så de stör mig :P

behöver en jordbävning för o väcka mig när jag väl somnat :P

plutopellis
0

#23 Tack Glad

[Bert10]1
0

Om man menar filter så varför inte skriva det ?Glad

Det är ju det det är !

plutopellis
0

Jag säger alltid pump, för det är ju vad det är också. Pumpen är väl ändå maskinen som brummar? Själva motorn i allt? Ingen aning, jag har alltid sagt pump FlörtTungan ute

[Bert10]1
0

Det måste väl vara bättre att lära sig att kalla saker och ting för vad det verkligen är men för mig får ni gärna ha egna namn med det skapar en viss förvirring.

Nu ger jag upp !Obestämd

[Avorage]
0

Jag fick det här svaret av någon på ett annat forum.

"En pump använder man för att få bubblor i akvariet och då har man en luftslang och någon form av syresten för att få mindre bubblor av luften. en del tycker att det är fint, andra kräks vid åsynen. Det är en modern myt att bubblorna ventilerar ut koldioxid, så det avgör du själv om du vill ha. Den går alldeles utmärkt att stänga av på natten, vilket ofta är smart då själva pumpen kan låta en hel del.

Filter innehåller någon form av filtermassa, där det växer bakterier som bryter ner de avfallsämnen som finns i akvariet och som till största delen kommer från fiskbajs och döda växtdelar. Den ska gå dygnet runt eftersom det annars blir giftiga ämnen som bildas när filtret är avstängt.

Växterna såg lite vissna ut eftersom de har flyttats på, och de har repat sig eftersom de har stått ett par dagar i ditt akvarium och vant sig vid de förhållanden som är där - Det skulle kunna vara Ludwigia repens, det låter så.

Det är alldeles utmärkt att du har en fisk i akvariet, och det du har är en albino Ancistrus, även kallad guldancistrus. Det blir lagom mycket bajs efter den så att bakterierna i filtret har någon näring och då växer till.

Du ska mata den varannan, var tredje dag, och även om den inte gillar flingfoder i första hand gav du en alldeles lagom mängd. Köp djupfrysta ärter, tryck ut dem ur skalet och ge en halv när du fodrar.

Vattnet blir inte förstört för att den inte åt upp flingorna, utan den kommer plocka dem så småningom, annars blir de där flingorna mat år bakterierna. Håll inte på och rota nu i akvariet utan låt det vara så kommer det bli bra. Köp nån mer fisk om en två veckor.

Ett akvarium är inte statiskt, utan det förändrar sig hela tiden."

Vad tycker/tror ni?

Jag förstod inte det första om pumpen. Kan man stänga av pumpen, men låta filtret vara igång? Det är sant att jag har en luftslinga ovan vattenytan och en "kran" som sprutar ut luft under ytan. Kan jag ta bort det och låta pumpen vara på trots att man tar bort det? X)

plutopellis
0

Ja, det låter bra. Det här med pumpen beror ju på vad du har för anordning. Jag har endast en enda i mitt akvarium och det är ett så kallat filter, med sånt där "skummgummi" som man kan rengöra. Det är här bakterierna finns. Men om du har två, dvs ett filter som brummar på samt en annan som bara tillför syre eller "bubbel" så är det denna du kan stänga av. Vad har du för något i akvariet egentligen?

[Avorage]
0

Plutopellis:

Jag har en PowerClean 250 ( http://u.jimdo.com/www27/o/s1b15d44bd22d4559/img/i96ff04049b055a0e/1284575780/orig/image.jpg ) Inte min bild dock. Jag fick med den när jag köpte akvariet, så tänkte hitta en tystare väldigt snart för om denna ska vara på 24/7 kommer varken jag eller fiskarna att kunna sova/få det lugnt.

Jag vet dock inte hur jag skulle kunna få den att drivas om jag tog av det som driver den (luftslingan ovanför vattnet).

plutopellis
0

Denna som du visar är ett filter och den ska vara igång jämt. Det är det som jag kort och gott kallar pump. Du har med andra ord ingen separat syrepump som man kan stänga av. Och syrepump är inget man måste ha, det har jag aldrig haft (eller jo men då har den varit sammankopplad med ett filter så). Så tyvärr, dygnet runt gäller Flört

[Avorage]
0

Plutopellis, I see. Får se till att köpa en tystare pump för allas skull alltså.

plutopellis
0

Jag har denna som dynamitella tipsat om http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_4/innerfilter_12/aquael_fan_mini_plus_-_260_l_h_532.html men som sagt är jag osäker på hur mycket den stör under natten. Tycker inte jag märker av den under dagen men alltid svårt sånt där Obestämd

[dynamitella]
0

Mina aquael-pumpar låter inte ett dugg, varken natt eller dag.

Dock har jag dem så att de krusar ytan, så att det "porlar" vatten liksom. Så det låter skitmycket :) Men inte själva pumpen.

iiichigo
0

Vi har en fluval i vårt 50-literns, står i sovrummet och låter inte ett skit rent ut sagt :P 
I början kollade jag om den ens var på … :P

Hälsningar Astrid :)

[Avorage]
0

Iiichigo, vad är det för pump?

Jag ska försöka få pappa på min sida och beställa hem den som Dynamitella har länkat. Behöver verkligen en ny som är tystare som sagt hehe.

iiichigo
0

#37, Fluval 2plus (tror jag) Har en vän som har en större i sitt 150-liters och den är också jätte tyst! :)

[Avorage]
0

Då var dock den Dynamitellas rekommentation vänligare mot min plånbok och jag ska nog beställa hem en sådan. Är inte så rik på pengar just nu dess värre.

iiichigo
0

Jag vet inte om det var den billigaste sidan heller, tänkte mer bara så att du vet vad modellen heter :) Leta får du göra själv ;)

[Avorage]
1

Haha, jo tack. Det vet jag och jag förväntar mig inte att allt ska serveras framför nosen min heller. Är tacksam för all hjälp jag kan få. Förvånad över hur trevliga alla är här också. Brukar kunna vara betydligt mer hysteri X)

[Nötskal]
0

Ibland kan de låta mycket om de inte är rengjorda på länge.

Du rengör filtret genom att öppna den och skölja av "skumgummit" som någon beskrev innan i tråden. Du kan också plocka ur propellern och rengöra den.

[dynamitella]
0

Jag uppfattade det hela som att det var luftdrivet? Då är det väl ändå själva "dosan" utanför akvariet som vibrerar och på så sätt låter?

godisgrisen
0

Jag hade en massa billiga konstiga pumpar förut då sov jag inte så bra… Nu är det Fluval överallt. De låter ingenting och går aldrig sönder och de är lätta att göra rena och få ihop igen. Enligt mig de absolut bästa "pumparna".

Nä jag fattar inte hur akvarierna funkar om man stänger av på natten håller med Dynamitella jag är i chock! Jag blir så nervös om det är strömavbrott! Hur en djuraffär kan säga något sådant är ju helt otroligt. Oj!

plutopellis
0

Dynamitella, hon har en länk i #31 på vilken hon har så verkar inte vara luftburet…

Är den rengjord på sista tiden?

[dynamitella]
0

Jag tänkte det också, men antog att hålet i toppen var för luftslangen. Jag har bara fått det om bakfoten! :)

[Nötskal]
0

Jag kan ha fel men jag tycker inte det ser ut som det och då drivs den av en motor som pumpar ut vattnet och är det för mycket smuts måste den öka frekvensen som kan orsaka ljud.

Jag skulle testa att rengöra den först innan jag köper en ny. Det tar bara några minuter.

[Avorage]
0

Jag har en luftdriven pump (antager jag med tanke på luftröret som måste vara ovanför vattenytan?). Den jag länkade har en plopp uppåt där man sätter ett rör  som ska sträcka över ytan och "kranen" sprutar sönderdelade bubblor i vattnet. 

När jag startade upp gjorde jag rent allt och det var helt rent. Det har låtit som det låter ända sedan start. Jag har också satt ström på minimum, men den låter högt ändå. Visserligen dånar och vibrerar den inte, men låter högt - det gör den utan tvekan. Tvivlar på om varken jag eller firrarna kan må bra av det i längden. Det måste vara en stressfaktor i längden om inte annat.

Kan man testa göra som så att jag drar upp pumpens "kran" så nära ytan jag kommer och gör att bubblorna sprutar på ytan istället för i vattnet. Det kanske dämpas då?

plutopellis
0

Den pumpen jag länkade till har också sån som man kan sätta en slang ovanför men måste inte ha den. Fungerar din utan denna slang? Fast det har väl inte med saken att göra egentligen.. Menar bara att den lilla som jag och dynamitella använder finns en luftslang men varken jag eller dynamitella använder den..

[Avorage]
0

Jag förstår!

Tror ni att det går att lösa "ljudproblemet" genom att dra upp bubblorna som sprutar ut, till ytan?

plutopellis
0

Testa testa och åter testa! Haha, min pump bråkade någon vecka med mig innan jag fick ordning på den helt så jag ville ha den Glad så länge den filtrerar så är det ingen fara!

iiichigo
0

Antar att vattnet som filtreras också kommer till ytan då? Så då får du ett porlande istället, kan orsaka kissinödighet :P

plutopellis
0

Jag har min strax under ytan så det är rörelse men inget "bubblande" i ytan Glad

[dynamitella]
0

Jaha!

Alltså, Avorage, det är ett innerfilter du har. INTE luftpump :) Det är däremot en luftslang utanpå pumpen.

En luftpump fungerar såhär:

[Avorage]
0

Fast jag lider hellre av blöt säng än sover med det här ljudet. Min pojkvän instämmer också X)

Jag testar här och nu! Uppdaterar er snarast hähä

[Avorage]
0

MEN ÅH! Nu förstår jag ju! 

När jag drar upp pumpen mot ytan ser jag ju att det sitter skit där man schysterar minimum-maximum ström… Inte så konstigt att den hackat upp sig.

Hur gör jag? *efter*
Drar ut elen till pumpen, tar upp den och fixar, stoppar ned den igen och ser hur det blev då? Känns alltid så läskigt att röra pumpen för jag vill inte dö eller döda det i karet :c

plutopellis
0

Haha, ja upp med det och rengör allt som går att rengöra. Sedan sätt den på plats och i med sladde. Kan hända att den låter lite extra precis när den startar igång igen men sen ska den bli tystare Glad

[Avorage]
0

Dess värre blev det ingen större skillnad. Brummar lika mycket som förr. Jag ska testa ha den mer mot ytan nu, så får jag se om det låter mindre. Tror nämligen det är bubblorna som låter när dem kommer ut igen. Annars är nog "motorn" ganska tyst. Förhoppningsvis haha

Jag återkommer! :D

[Avorage]
0

Nu har jag testat det mesta men det låter bara om jag inte håller även luftröret under vattnet. Borde jag kunna ha hela luftröret i vattnet undet natten för att "stänga av" syrebubblorna på natten?

plutopellis
0

Eller ta bort luftröret helt? Jag har inte mitt i alls…

[Nötskal]
0

Luftröret pumpar in syre till vattnet men när du har växter tillför dem syre så röret behövs inte. Har för mig att det är sämre för växterna när man har ett luftrör för koldioxiden minskar.

[Bert10]1
0

Vattnet kan endast ta emot syre från ytan och det räcker med att ditt innerfilterutblås är riktat så att vattenytan krusar sig lite.

Det är en gammal myt att det är luftbubblorna som ger syre,så är det inte.

Det som en luftsten gör är att vattenytan rör sig och vattnet kan ta emot

nytt syre från ytan.

[Avorage]
0

Bert10, då kan jag alltså ta bort luftröret? :)

Det låter sant det du säger också. Är inte så kunnig ännu hehe.

[Bert10]1
0

Jag vet inte hur ditt filter ser ut men är det en luftslang som är kopplat till filtret utifrån som ger luftbubblor så kan du ta bort denna.

[Avorage]
0

Min pump ser ut så här:

http://u.jimdo.com/www27/o/s1b15d44bd22d4559/img/i96ff04049b055a0e/1284575780/orig/image.jpg

Jag har alltså hela i vattnet. Kranen rakt fram sprutar ut sönderdelade bubblor som blir till då kranen uppåt har ett rör som leder upp ovanför vattenytan. Om jag tar bort röret kommer kommer luften försvinna och det sprutar ut enbart vatten. 
Jag kan alltså ta bort luftröret helt?

Sedan tänkte jag köpa en kista som det kommer bubblor ur, för att få lite ström och bubblor. Men när pumpen gör bubblor låter det väldigt högt och illa…

[dynamitella]
0

Ja :) Du kan dra bort hela slangen. Inga problem.

När kistan gör bubblor kommer det låta som att bubblor spricker vid ytan, och att den lilla pumpen som står utanför akvariet vibrerar (går bra att ställa på en handduk, så att det inte vibrerar mot trä eller metall).

Det ska inte låta så ofantligt mycket :)

[Avorage]
0

Men se, då är ju ljudproblemet väck! Tack så jättemycket för all hjälp! Uppskattar det verkligen. Haft en väldigt pissig dag, men denna tråd med trevliga människor har gjort det både bättre för mig och min lilla Gibbson (som jag kallar malen) och då blir matte gladare hehe. :)

Vet dock inte om det är en hona eller hane. Den är ca 4-5 cm lång och vad jag kan se slät om pannan och kring munnen. Gissar på hona?

Har ju inte matat denne heller sedan den flyttade hit (två dagar sedan). Spättade en stor gurkbit på en snäcka och den simmar den förbi då och då och smaskar på. Är så lättad!

Rör sig dessa malar väldigt snabbt när den väl rör sig? När min mal rör sig är det snabba fenor som gäller haha. Ser riktigt kul ut, men vill bara nöjas av synen om det är för att den är glad och inte stressad/sjuk.

På bilden mumsar h*n gurka och snäckan ni ser bredvid brukar h*n också vara i. Är så fin så jag dör. Älskar färgen och dess röda ögon! :')

[Avorage]
0

Väldigt fin skärpa på bilden också osv… X)

plutopellis
1

Så skönt att det blev tyst! Haha, så enkelt Tungan ute och sånt liten sötnos du har. Honor brukar ju vara släta men vet inte alls i vilken storlek man kan se det. Så där kan inte jag hjälpa. Hoppas du får en bättre dag imorgon istället!

[dynamitella]
0

Det låter jättebra, detta :)

Bra gjort med gurkan! Tänk på att den ruttnar snabbt, inom ett dygn, i vissa fall. Så att du inte glömmer bort den helt (Har hänt mig mer än en gång).

Hon/Han är liite för ung för att jag ska kunna vara säker på min sak. Men vi säger hona, tills den dagen "hon" får spröt.

[Avorage]
0

Högst skönt att det blev tyst, ja haha! :)

Hur gammal tror ni hon är? Jag har läst att man brukar sälja dem som 3-4 månader gamla, men vet inte specifikt hur gammal denne är. Dumt nog frågade jag heller inte. Läste någonstans att en hade en som var ett halvår när den var 6 cm. Tänkte då att min måste vara 3-4 månader eftersom min är 4-5 cm lång. 

Åh, bra att veta om gurkan! Kan man ha "fri tillgång" på gurka (om man byter den varje dag förstås) eller kan dem få för mycket av gurka och bli dåliga?

Catta-
0

#72 Ett litet tips är att inte enbart ge gurka då de nästan bara inehåller vatten :) Du kan ge tex kokt brocoli ibland också

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

plutopellis
0

Eller kokta skalade ärtor fast det var kanske någon som skrev innan?

[Avorage]
0

Jo, det förstod jag dock hähä. Men det vore ju jättebra om man nästan alltid kan erbjuda gurka ifall det nu går. Så får dem varierad kost om dem vill variera sig lite ^^