Hur länge klarar de sig?
Hej, kort fråga: Hur länge klarar sig fiskar i plastpåsen man får dom i när man köper dom i affären? Ex. Guppys :)
40-100 minuter :) Men om du öppnar påsen och låter ny luft strömma in kan de klara sig hela dagen.
Dock inget jag rekommenderar :P
4 timmar är vad jag har hört o vad affärerna säger med.
Har hänt många gåner att det tar längre tid än 40 min hem o då har det gått bra.
Alla skickar inte i andningspåsar heller o det går ju bra o det kan det röra sig om nått dygn.
Frågade de i en djuraffär idag.
Han sa att han hade sålt fiskar till folk som hade 14 timmar att köra och dom klarade sig och mådde bra.
Viktigast var att hålla temperaturen rätt, så man inte har jättevarmt i bilen för då dör dom ju av värmen.
Hade 3 Guppy i påse idag i 2 timmar ungefär, dom klarade sig fint. Simmar runt, äter och sådär.
Jag har haft tetror och guppys som inte klarat mina 50 minuter hem i en lugn bil.
Men då har de i affären slarvat med syret, och fyllt på 4/5 av påsen, istället för 1/3 som rekommenderat.
2-3 timmar ska de kunna klara sig, sen beror det på hur mycket fisk man har i påsen, om det är flera olika arter som kan stressa varandra.
Gud vad bra, då klarar de sig nog :)
Skulle det funka att ha plastpåsen i en hink med vatten i och hålla koll på temperaturen?
Hade nämligen tänkt hämta fiskar, men ska på middag också och hinner inte åka hem med dom emellan :p
4-5 tim ska de klara sig:-)
#6 det ska nog gå bra. Vi "skickade" fisk, de fick ligga i stor plastback hela långa dagen och det gick fint trots flera timmars bilresa. Men det är ju lite mer yta än bara en påse så kanske om du har hink med lock eller något så kan de stoppa dom där i med en gång i affären?
#6 Säg att dom kommer vara några timmar i påsen så dom tar rätt mängd vatten och luft.
Och be då om få fiskar i varje påse, så dom inte lägger 10 fiskar i en.