Två gibbiceps i detta akvarium?
dem blir ju rätt stora så JAG hade haft dem i större 200 + minst om jag haft gibbi i allla fall :)
Livet i varje Andetag
Jag har EN i mitt 400 L kar å ja är rädd att de ska bli för litet när den växt på sig.
Enligt zoopet ska de ha minst 600 L och 200 cm.
men det måste väl vara som max storlek när dem är fullvuxna då ? =)
Livet i varje Andetag
#3 Är minimumstorlek för vuxen, och minimummått är ju löjligt små i många fall.
Jag tvivlar på att det finns minimum storlek på akvarium, ju större desto bättre. Om ja inte missminner mig så kan de bli upp till 60cm lång å då kan du ju tänka dig att 200 liter blir på tok för litet. :)
haha jo stackarn kommer ju knappt kunna vända på sig då :P
Livet i varje Andetag
#5 Klart det finns, inte från SJV (mer än några rekomendationer och riktlinjer) men det finns en socialt accepterad gräns, ett minimummått för vad som anses vara lämpligt hos de flesta seriösa akvaristerna.
Jag menade självklart maximum mått, fel av mig :)
usch engelsk sjösten >_< de kan bli rätt stora då med andra ord gibbisarna ^^,
Livet i varje Andetag
mina simmar i ett 375 liters nu , innan var de i ett 200 men de blir stora fort =)
när de växt ut 375 så ska mina få byta ägare så de får ett rejält kar att leva i =) 375 är ju fortfarande förlitet när dessa monster blir stora ==))
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
hur vet man att rekommendationerna är dem rätta förreten ? zoopet är för mig bara någonstans att kolla växter och alternativt fiskar om jag ska köpa nya osv så hur pålitligt är det att sakerna som står om maxmått ph etc stämmer ? =) tänkte ifall det finns nån kärna dem har fått det ifrån. så svårt att förklara men om fiskarna ska "ha" 600 liter vem är det som har bestämt det och forskat att fiskarna måste ha så och är tillförlitlig fast data ? =)
Livet i varje Andetag
Citerar zoopet :
"Olika fiskarter kräver olika storlek på akvariet. Vad som påverkar detta är naturligtvis i första hand fiskens storlek, men det finns också annat. Aktiva fiskar som simmar mycket kräver ett större akvarium än en mer passiv osv.
Vi har angivit en siffra både för akvariets minsta längd och för dess minsta innerhåll i liter. Ofta följs dessa bägge siffror åt, men inte alltid. Framförallt väldigt aktiva fiskar vill ha relativt långa akvarier eftersom de simmar mycket och då behöver ett stort simutrymme. Andra ganska passiva men stora fiskarter äter kanske mycket och då krävs det ett stort liter-innehåll för att det är lättare att upprätthålla en biologisk balans i ett sådant akvarium.
I regel följs dock de bägge måttstockarna åt. Vår angivelse kan bara ses som en ungefärlig utgångspunkt för hur litet ett akvarium kan vara. Ett större akvarium är aldrig fel och det är alltid lättare att sköta och hitta en biologisk balans ju större ett akvarium är."