Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2928 ggr
plutopellis
0

HJÄLP!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är detta för otäcka levande saker som klättrar på insidan av akvariet och hur blir jag av med det!?

MarieEriksson
0

Nematoder tror jag det är. Lätt att få om man matar för mycket. Dom gör ingen skada, dom är bara allmänt otrevliga att ha.

plutopellis
0

Oj ja jag matar nog en hel del, har bara äpplen och sniglar och har fått för mig att de ska ha mat typ jämt.. Hur blir jag av med dom!!!!???? Ryser i hela kroppen bara jag tänker på dom! Är dom farliga för räkorna?

MarieEriksson
0

Dom är inte farliga för någon.
Väldigt lätt att få i kar med snäckor och/eller räkor.

Dra ner på maten - plocka bort mat som blir över.

Ska du bli av med dom behöver du starta om hela karet igen. Med nytt bottensubstart, ny inredning, nya växter. Allt nytt helt enkelt.

Det bästa är att försöka acceptera dom som en del av systemet.

Jag VET hur vidriga dom är. Har oxå äckelmaskar i mitt snäck o räk kar.

Men jag har planarier.

Om du har en lämplig liten snäll fisk så kan jag rekomendera att du släpper i den och ger den ett skrovmål.

[Kajsa91]
0

Jag såg en sån i ett av mina kar, usch! Ingen lust att sticka ner händerna där nu.. xD

Men min Guppy åt upp den. ^^ Hoppas det inte finns en massa.

plutopellis
0

Kan man på något sätt rengöra växterna? Läste någonstans att man kan skölja dom i kolsyrat vatten? Och koka sanden? Jag vill inte ha dom!!! Får panik! Jag har tre rödmunstetror, tror du dom äter upp mina räkor?

plutopellis
0

Funderar på om man skulle köpa nån "minifisk" som alltid kan gå i det karet då för att förhindra sån här chockartad uppkomst i framtiden. Akvariet är ca 60-70 l och det finns rainbows och äpplen i. Vad föreslår ni för liten fisk?

Soda2
0

Galaxy rasbora eller kanske nån vildguppy variant.

Har sånan själv med mina äpplen o de är såå vackra.

Fick själv planarier för ett tag sen men de blev stora o dödade äppelbebisarna så jag behandlade med axilur.

Räkor tål axilur men inte snäckorna.

plutopellis
0

Ush vad hemskt! Kan man inte koka allt och rengöra växterna i kolsyrat vatten? Ska se om jag hittar galaxys Glad

plutopellis
0

Hmm, hittar inte galaxys här i Halmstad! Rynkar på näsan nått annat förslag? Vildguppy finns men är inte sugen på guppys.. I så fall bir det bara hanar..

Soda2
0

Finns ju andra små rasboror.

Kolglödstetror är små o fruktansvärt söta.

plutopellis
0

Nån som har tips förutom att slänga allt?

Lindzen
1

De kommer minsta i antal i takt med att du matar mer sparsamt, jag matar inte mina snäckor mer än varannan dag, de ska ju kunna leva av det som finns i karet också. De där små maskarna finns i alla kar, de är en del av ekosystemet och nedbrytarna, så man får helt leva med det när man har kar ;)

Men om det var mitt kar hade jag slängt ner några fiskar i ett par dagar och varit sparsam med maten åt snäckorna tills maskarna ser ut att minska. De enda som lider av det är ju du, det skadar inga snäckor eller fiskar ;) Om du startar om hela karet så är det snöckorna som får det jobbigt.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[dynamitella]
0

Låna hem en bunt yngel :) Hade du bott nära mig hade du gärna fått låna en handfull guppybebisar som kunde ta hand om nematoderna.

Annars är det nog lättast att köpa en smällfet Guppy i affären, låta henne föda ungarna, och sen ge bort henne eller behålla, beroende på vad du nu vill :)

plutopellis
0

Ush vad jobbigt! Vill inte ha dom :( eller Guppy. Var i en akvariesffär nu men de hade ingen liten rasbora eller vad de hette :( vatten tar jag från gubbens om jag startar om så det går bra.. Gaaah! Aldrig sett förut :(

[dynamitella]
0

Det hjälper inte att starta om.

Så gör inte det misstaget :) I did. Och de kom tillbaka.

Bit i det sura äpplet och skaffa småfiskar. Det är SÅ enkelt att bli av med fiskarna sen.

Soda2
0

Be affären o beställa hem de fiskar du vill ha. Både akvarieteknik och imazzo har olika små rasboror.

mariasupernova
0

Finns de risk att de kom med musselblommorna?

Jag har kardinaltetror och mollyyngel + amonoräkor i det karet.

theraphosa
0

Usch vad jobbigt. Har alldrig vart med om de själv men de känns ju smartast att fixa någon fisk som äter upp dem. Som redan nemts, köp hem ett gäng guppys eller platy och låt de gå där i tills larverna/maskarna är borta.

MarieEriksson
0

Vill upprepa dom väl valda orden från Lindzen:

De där små maskarna finns i alla kar, de är en del av ekosystemet och nedbrytarna, så man får helt leva med det när man har kar ;)

plutopellis
0

Marie nej musselblommorna är i ett annat kar :) Nu har jag hittar i fjärde affären fyra små brigittor :)

plutopellis
0

Skrev fel, Maria hette du ju ;) och som jag skrev ovan musslorna kommer från ett annat kar så du ska inte fått några :)

mariasupernova
0

Bra att veta! :)

plutopellis
0

Annars hade jag sagt till med en gång :) men förstår din oro!!

plutopellis
0

Och jag är ju inte goldmedlem i zoopet så nu undrar jag, är det något särskilt jag ska tänka på med brigittae?

Soda2
0
plutopellis
0

Åh, såg de ville ha lägre pH, är den mycket känslig för det? Har ju äpplen och ett pH på 7,5. Annars har jag koll nu. Tack för länken! Glad

Soda2
0

nej ph brukar inte spela nån roll om man inte odlar, det viktigaste är att det är stabilt.

sallad
0

Enligt Zoopet vill dom ha 6-7,5. Så dom mår nog bra :)

Kopierade detta från Zoopet:

Allätare och köttätare (små ryggradslösa djur). Äter i akvarium allt standardfoder men bör ges t.ex. nykläckt artemia.
Moskitorasboran är en romspridare vars lek föregås av en häftig jakt. Vid själva parningen omslingrar hanen honan ett kort ögonblick. Den är inte speciellt produktiv utan maximalt läggs ca. 40-70 ägg. Romkornen fastnar på undersidan av växterna (oftast flytväxter) och kläcks sedan efter ca 48 timmar. Efter leken bör föräldrarna flyttas eftersom de är romrövare.
Den är en fredlig och livlig stimfisk (minst 8 st). Den trivs bäst i ett akvarium som är ganska tätt planterat varav en del flytväxter, men vill även ha en fri simyta. Belysningen skall helst vara dämpad. Akvariet kan gärna innehålla några rötter samt en botten som delvis är täckt med blad eller torv.
Den kan gå i ett sällskapsakvarium med andra små rasboror och danior, men bör helst hållas i ett artakvarium.
Hanarna är slankare, har intensivare färger samt röda punkter på stjärtfenan.

-Rasmus 🌈

plutopellis
0

Jättebra, tack återigen soda! Glad

plutopellis
0

Hmm, stimfisk hur många vill de vara helst? Jag har bara fyra för det var vad de hade i affären så jag tog samtliga. Bör jag köpa till två-fyra st när jag kommer över några?

sallad
0

#30 Gör det så trivs dom bättre :)

-Rasmus 🌈

plutopellis
0

Åh, nu såg jag ditt inlägg sallad! Konstigt at jag inte såg det innan när jag var här och läste Förvånad men då vet jag att när jag kommer över några ska jag köpa fyra till. Som sagt hade de endast fyra i affären och i de andra fyra jag letade i hade de noll så Obestämd

plutopellis
0

Fiskarna lever fortfarande :) hihi! De där otäcka nematoderna (hette de så) är väldigt lite i antal nu dels har fiskarna ätit och dels skrapade jag rent sidorna igår från massor med alger och då flög de iväg också och har inte kommit tillbaka så kanske dödade jag några av dom :) tack alla ni som hjälpt mig!

MarieEriksson
0

Gött att du hittat en bra lösning. Glad