Vad är fel, går de att rädda?
Det är nått väldigt fel i mitt akvarie känner jag.
ALLA snäckor ligger stilla, de flesta i sitt skal men en hel del av dem hänger ut (men är INTE döda de reagerar väldigt lite vid beröring).
Började för några dagar sen.
Jag fick ju en hel del planarier i mitt akvarie som en del kanske har läst om här och jag behandlade med Axilur. Plockade ur de snäckor jag hittade men en ca 2 äppelbebisar o några sandsnäckor blev kvar.
De verkade klara behandligen o rörde på sig åt o levde som vanligt.
Efter behandligen gjorde jag ett ca 50% vattenbyte, slamsög botten o körde i med aktivt kol i filtret.
När det var klart så ploppade jag i alla fiskar igen o mina äppelsnäkor, allt var frid o fröjd i några dagar de åt o levde som vanligt.
Sen fick jag hem ett 50 tal äppelbebisar från 2 ställen som jag hjäpte till o omplacera.
Från det ena ställen var bebisarna sega o flöt o rörde sig väldigt lite, tänkte inte mer på det o stoppade ner alla bebisarna i stora karet.
Efter ca 2 dagar märker jag att alla bebisar bara ligger på botten (ja de flesta iaf) med stängt skal o en del med kroppen utanför, rör man vi dem stänger de dock in sig.
Mina vuxna bara satt vid vattenytan stilla hela tiden, en del av dessa bara låg på botten med. I samma position som de andra alltså hängades utanför eller med stängd dörr.
Testade vattnet omedlebart men nej ph är bra ingen nitrit o så.
Blev rädd att medicin rester fanns kvar ändå så plockade ur dem o la i en annan bytta som varit igång ett tag o en del av dem kryper SAKTA då o då men de flesta bara ligger.
Några var döda de regerade inte alls när jag rörde vid dem o de luktade illa (2 st) .
De andra lever dte gör dem men reagerar oerhört långsamt o framförallt 1 av dem hänger ute väldigt mycket, dessa stänger inte in sig vid beröring men rör lite på kroppen nån millimeter i minuten ungifär så alltså VÄLDIGT slöa.
Jag har aldrig varit med om att snäckor tex går i dvala, jag vet att de gör det ibland men aldrig varit med om det. Det är ju över 1 månad sen jag fick ägg senast av dem så jag vet inte om det är dvala de pysslar med nu men borde de inte vara instängda då? Ok jag medger att flera av mina snäckor är så "feta" så de kan faktist inte stänga in sig helt i sina skal (de ska bantas host host).
men varför gick ALLA i dvala samtidigt precis exakt när jag la i nya bebisar där i?
Eller är det nått från medicinen ändå? De 2 bebisar o de sandsnäckor osm gick kvar under medicineringen ser jag inte längre de är puts väck o de flesta "skräpsnäckor" är borta med, några få ser man då och då.
Bör jag låta dem vara eller är det kört för dem o de bara är o ta bort?
Det handlar om ca 40 bebisar och 13 vuxna/ungdomar.
Oj vad hemskt! Hoppas någon kan hjälpa dig. Sätter en fot så jag får läsa tipsen.
Ja jag hoppas det kommer ordna isg, den som hänger väst tyckte jag reagerade lite mer nyss när jag var o petade på den så jag hoppas de blir bättre.
ajust det det är ett sorts slem typ genomskinligt som de producerar oxå, dett abörjar släppa på några av dem nu men vet inte om de producerar nytt hela tiden eller om det är samma de har på sig.
5 till döda idag tyvärr. De segaste hade gått bort över natten.
Men jag la över de som regerat mest i stora karet igen igår o idag reagerar de mycket bättre de kryper in i skalet och stänger när jag petar på dem o så. 1 bebis klättrar tom omkring nu+ en vuxen som gömde sig så bra så jag aldrig såg att den blev kvar i stora karet hela tiden den kryper oxå omkring.
De i stora karet verkar ha slutat producera detta vita slem som varit runt dem.
Så jag hoppas de fortsätter att sakta bli bättre.
Ush då, stackars små. Hoppas verkligen du får ordning på det!
Hur går det?
prova och sätt dom i ett annat akvarium