Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1636 ggr
Randen
0

funkar det?

hej! "jag" ska akaffa ett 450L akvarium i framtiden, jag har sett akvarium med helften land helften vatten. jag skulle vilja ha så på något sett, men skulle man kunna ha typ en sarlamnder eller nåt med någon fisk? om inte ska jag ha sprut fiskar, dom e riktigt AWSOME! men hur vill dom ha det?mat? (sprutfiskar alltså) osv… tacksam för svar!

sallad
0

Jag ska starta upp ett liknande kar. Fast med slamkrypare, dom går på land. 90% av sitt liv tillbringar dom på land. Både sprutfiskar och slamkrypare vill ha bräckvatten. Och dom måste ha bräckvatten (viktigt!). Slamkrypare som är en jättefin fisk ifall man håller den rätt. 1/3 skall vara land. Det ska vara sand/lera på landdelen och någon rot/gömställe där dom kan dra sig undan när dom fightas :)

-Rasmus 🌈

sallad
0

Om du vill ha salamander så kan du alltid ha typ eldbukssalamandrar, krokodilsalamandrar etc. Själv hade jag haft en mudpuppy (Googla mudpuppy) dom är som en Axolotl fast mycket större. Fast dom går ju inte upp på land :P

-Rasmus 🌈

sallad
0

Sprutfiskar och slamkrypare äter gärna större föda (levande), typ syrsor, mjölmask, daggmask, skalade räkor etc. Fast man kan vänja dom vid dött foder. :)

-Rasmus 🌈

Randen
0

men går de och ha tillsammans? sarlamnder och sprutfiskar alltså

sallad
0

Nej. Salamandrar vill ha sötvatten och sprutfiskar vill ha Bräckvatten.

-Rasmus 🌈

Randen
0

ok, skulle det gå att ha någon större fisk tillsammans med en sarlamander?

[dynamitella]
0

I regel har man inte fiskar och salamandrar tillsammans. Det är viktigt att fiskarna inte är stora, då de kan se det som sport att hacka på salamandrarna och äta deras ben.

Men det kan fungera med guppys eller endlers. Kom ihåg bara att salamandrarna vill ha kallt vatten, och att inte många fiskar klarar temperaturskillnaden.

Lika så att de ska ha landdel och täckglas :)

sallad
0

Helst ska man ha salamandrar för sig själv. Dom vill ju gärna ha lägre temperatur, typ 20 grader.

Men jag kan tänka mig att fredliga mindre fiskar funkar :)

-Rasmus 🌈

Randen
0

Jag tror jag kör på sprutfisk o nåt mer (förslag?)

sallad
0

#9 Mollys, dom gillar ju bräckvatten :)

-Rasmus 🌈