Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1218 ggr
[Geekinblack]
0

Sandsnäcka?

Hälsade på hos min mamma på midsommar och brukar alltid kolla till deras akvarium när jag är där för dom är slarviga och ignorerar mina skötselråd så det är lika bra att jag kollar till dom ibland.

Dom har bara platy och äppelsnäckor i ett 150 liters och både fiskar och växter har kommit från mig, samt att jag ordnade deras snäckor.

Jag kikade runt i akvariumet som vanligt och såg en sån där snurrad lång snäcka, vad sjutton är det?? Sökte på google och jämförde med malaysiska sandsnäckor och dom såg likadana ut xD men denna jag såg var bara en cm stor…

Finns det någon sorts physa som ser ut som sandsnäckor? Den fanns tydligen där innan äppelsnäckorna flyttade dit och allt dom har i akvariumet kommer ju från mig, har jag råkat skicka med någon bebissnäcka på något sätt då som kommit från affären? Så himla skumt…

[dynamitella]
0

Sandsnäckor blir inte mer än några cm stora (2-3, i regel).

Den du såg är säkert en ung snäcka bara :) Och så enkelt var det med det. Malaysiska sandsnäckor finns i fler akvarium än man tror.

De kommer enkelt ifrån växter i djuraffären, eller allt begagnat. De kan överleva torka ett tag nämligen, och kan leva vidare i en spann med grus som står på balkongen i en månad också!

De gör iaf ingen skada i akvariet. Tvärt om. De luftar bottensubstratet, och äter överbliven mat :)

[Geekinblack]
0

Vad häftigt! Jag har bara köpt växter från djuraffären förutom då jag köpte från Malin i samband med äppelsnäckorna, men minns inte om det var före eller efter jag gav bort växter till lillasyster. Då måste den där ha varit en bebis och kommit med växter och sen åkt iväg till syrrans akvarium :P önskar jag hittade någon sån i mitt kar också :( dom är rätt fina :)

sallad
0

Jag har måååånga sådana. På morgonen är hela rutan full, sedan är dom nedgrävda i sanden resten av dan.. :P

-Rasmus 🌈

[Geekinblack]
0

Tufft! Jag tycker att dom är skitfina, hade hellre haft sånna än alla äckelphysor som man måste plocka från rutan hela tiden :/