Lysrör?
Mitt nya akvarie lyser inte alls starkt. Ser ungefär ut som en smuttsig sjö.
Hur vet man vad man bör ha för lysrör? Alltså nu har jag T8 15w. Hur mycket högre kan man ta? Vad står T8 för?

T8 är ett lysrör av relativt modern typ, 26 mm i diameter. Det finns i olika längd, där det vanligaste i akvarier är just 15 W. Alla T8-rör som är starkare är längre och passar inte i samma armatur. Troligen är de för långa för akvariet, men man kan montera flera rör bredvid varandra, och jag gissar att det finns såna armaturer för akvarium.
Att lyset inte verkar starkt kan också bero på att det är en enklare typ av rör än de som är moderna. De äldre typerna brukar kallas "enkelfärg" och ger inte lika bra färg som nyare typer.
Det finns T5-rör som är ungefär lika långa och lyser starkare, och man kan ha en armatur som har mer än ett rör. Det som är viktigt när man ska ha dem till djur är att rören drivs med ett väl glättat HF-don, för att inte ha "flimrande" ljus som stör djuren. Jag skulle gissa att en armatur med två stycken 24W-rör ger tillräckligt bra ljus. Själv skulle jag välja färg 954 för att få bästa möjliga färg. 954 är rör med mycket god färgåtergivning och karaktär som dagsljus.
Om ditt akvarium är mycket stort, kanske det går att ha starkare lysrör. Det finns flera olika längder att välja på.
Detta akvariet är 60 liter. Och går bara ha ett lysrör.
Ingick ett som lyser lite gult sådär, så köpte ett som lyser finare, som jag har till dom andra. Men här ser det helt hemskt ut verkligen..
Men vill ju inte lägga ut pengar och de blir för starkt eller för lite =/ eller så.

Oooops… Ser att jag kanske missade där - ringrostig sedan jag slutade i branschen.
T8 15W finns bara den äldre typen som är 4 cm i diameter.
Du behöver en annan lysrörsarmatur. Det är troligen en armatur med drossel till det där röret, och det är ungefär det sämsta man kan ha. Och visst går det att sätta dit en annan armarur, det är ju inte inne i akvariet lampan ska sitta, utan ovanför. Det är längden på akvariet som avgör hur stor armatur du kan ha.
haha, fattar ingenting xD
Finns de inga bra lysrör som passar i den jag har nu?
Men på mitt jobb så har vi mängder av T8 rör, olika längder, watt och nyans på sken.
Och vill man ha mer "efeckt" så finns de skenor med refleckterande matrial som man fäster över röret på rampen. De blir välldigt fint och konsentrerat sken då.

Det finns massor av starkare lampor som kan placeras över ditt akvarium, men det finns inga andra som passar i hållaren som du har. Den kastar man bort och ersätter med en modern lysrörsarmatur. Du får helt enkelt antingen köpa en annan armatur eller bygga dig en.
#5 Var jobbar du om man får fråga?
#6 Ah okej.. Tack för hjälpen.
#7 en zoobutik i barkaby, stockholm
#8 Ah okej.. Får ta och fråga i några djuraffärer då om de finns..
Borde ju finnas mer än 15W, det är ju inte så mycket direkt.
Ja de finns. Jag stog till och med i dag med en kund som ville ha starkare watt med ett violettsken, och de va T8. Vi hade 15, 20 och 30 watt på dem och i olika längder. Så de finns! Bara att gå till en butik som har brätt fisk sortiment

15W rör är 45 cm långt, och det finns inga andra lysrör som passar i den hållaren. Det finns ersättare med LED, men de lyser inte starkare.
Man behöver en annan armatur för att sätta i starkare ljus. Det finns kompaktlysrör som har liknande längd och som är mycket starkare, exempelvis 36 W kompaktlysrör, men dill det behövs både en annan lamphållare och ett annat drivdon.
Det går att ordna, men om det inte finns någon särskilt anpassad armatur, kan man göra en själv om man är händig, eller anpassa någon av de armaturer som finns och som inte är för långa för att montera över akvariet.