Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3144 ggr
[Kajsa91]
0

Stimfisk med yngel?

Finns det någon stimfisk man kan ha med yngel?
Som alltså är tillräckligt liten för att få in dom i munnen?

Mina yngel växer så sakta i 30 liters och ser så litet ut för dom, så jag råkade köpa ett 60 liters (tror jag det är på..) idag.
Men tråkigt att bara ha lite små yngel, så tänkte om de fanns någon stimfisk jag kan ha hos dom utan att dom blir mat :)

plutopellis
0

Kan inte svara på din fråga men gillade kommentaren "råkade…" Hehe Skrattande

ivanhoe81
0

Guppy endelers borde inte röra ynglen då de inte ens rör sina egna yngel

[Kajsa91]
0

haha ja! ^^
Skulle bara ner och köpa några såna som äter tussalger då jag fått lite såna i stora akvariet..
Så blev det även ett akvarie, grus, bakgrund, växter, pansarmalar och sådär (A)

[Kajsa91]
0

#2 Har vanliga Guppy, så vill inte ha några andra såna.

Det är Platy och Guppy yngel som kommer bo i nya akvariet.
Några guppyyngel finns kvar hos sina föräldrar dock. Första gången jag fick så ville jag försäkra mig om att några inte blev uppätna iallfall.

mariasupernova
0

Jag har mina mollyyngel (några veckor gamla) tillsammans med kardinaltetror. Funkar fint! :)

[Kajsa91]
0

#5 Hon i djuraffären tipsade också om att ha några såna, men är dom verkligen inte så stora att kunna äta upp yngel?

Hon sa att dom oftast inte rör yngel, men vill gärna inte flytta ner typ 70 yngel (om inga har dött sen dom föddes) och dom blir mat :P

mariasupernova
0

För mig går det bra, men då är ju mina yngel lite större och inte nyfödda. Skulle du inte kunna testa att släppa ner ett par stycken för att se hur det går?

Ett tips är mycket växter och sådant som de kan gömma sig i.

Soda2
0

Små rasboras går bra att ha ihop med yngel de har små munnar så.

samma sak med tex kolglödstetror och trådfenad regnbågsfisk de är med småmunnade fiskar.

[Kajsa91]
0

#7 Jo, de skulle jag ju kunna göra :) 4-5 st kan man ju prova med.

Är inte så mycket växter nu där, köpte två växter idag men inhandlar kanske någon imorgon med då jag ska köpa någon stimfisk att ha. ^^

#8 Vilka är små av alla rasboras är små? För det finns väl många olika om jag inte har helt fel för mig..?

Ska ta och kolla in dom. :) Tack för tipsen!

[Kajsa91]
0

Såg en liten rödrandig söt sak i djuraffären, vet dock inte vad den heter alls..
Skulle skrivit upp de så jag kunde sökt på den :P

Soda2
0

Dvärgrasbora, mosqitorasbora osv är alla små rasboror.

Tyvärr måste man vara goldmedlem på zoopet för o få läsa om arterna men en hel del av arterna finns beskrivna på zookoll med.

Själv har jag galaxys med mina vildguppys o de rör inte ynglen (som är mindre än vanliga Guppy yngel så vildguppyna är mindre i storlek)

[Kajsa91]
0

#11 Ska kolla in dom :)

Hittade innan Pärlrasbora/galaxyrasbora och Drottningrasbora, himla fina båda två :) Stod att dom blir 2 cm och 3 cm, så de måste vara små va?

Är det helt 100 att dom inte kan få in ett yngel i munnen ?

[Kajsa91]
0

Är galaxys svåra eller så? Himla fina verkligen!

Soda2
0

Har haft drottning med mina blev större än galaxyna o jagade lite mer än galaxyna.

De är väldigt små ja de är i storlek med mina vildguppyhanar o de är 2 cm så.

O ja här har de inte ätit ett ända yngel de har fölt efter ett nyfött en gång men det gick inte in i munnen. De jagar inte mycket heller utan bryr sig inte om ynglen alls.

Utfärgade hanar är bland det snyggaste som finns även om honorna är snygga de med.

De är inte svåra alls, bara man inte ger för stora foderbitar som sagt de har liten mun, men går de med yngel så är det ju finfördelat/litet foder som ges ändå så då spelar det ju ingen roll.

O de försöker få in större bitar foder med o biter av små små bitar av flingor om jag inte smular det tillräckligt (smular alltid flingfodret när de får sånt för ingen av mina fiskar får in det i munnen annars).

Dafnier och moina ger jag mest som frysfoder.

Ibland får de artemia och svarta mygg men det är nästan det är för stort för dem.

[Kajsa91]
0

Då tar jag och satsar på Galaxyrasbora! :)

Tack så jättemycket för allt du skrev ^^
Hur många hade du rekomenderat i 60liters akvarium ?
Och ska man ha en hane på tre honor eller något? eller de spelar ingen roll?

Ska ta och söka runt lite på google om dom med.. ^^

rosablomma
0

Har ett gäng Boraras Maculatus i mitt kar och alla mina små små Platy yngel upp till 1-2cm stora  simmar i maculatus stimmet :)

Länk om maculatus

http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=336&site=1

[dynamitella]
0

Maculatus, urophthalmoides och brigittae fungerar lika dant och blir nästan exakt lika stora.

Drottning säger jag samma sak om. Små pirayor!

Galaxys är trevliga, men dyra med sina 40-50 kronor styck.

[Kajsa91]
0

#16 ska kolla dom :)

#17 Wow, kostar dom så mycket?`Shit..

[dynamitella]
0

Ja, de är svindyra :) Varför tror du jag bara har två? ;)

De andra jag nämde kostar 8-14 kronor här. Passande pris.

[Kajsa91]
0

#19 Haha, kan förstå att du bara har två då! Shit, blev förvånad att dom kostade så mycket! ^^

Ska ta och kolla dom du skrev nu :)

[Kajsa91]
0

brigittae var himla fina! :D Så lutar nog mot dom nu.. :) Om dom finns i djuraffären här.
Är otålig och vill gärna inte vänta flera veckor xD

Dynamitella, du vet inte vad de kan varit för fisk jag såg i djuraffären,?
Såg ut som en liten sådär vanlig tetra, inge speciellt med den liksom. Rödtandig, röd med ljusa ränder kanske.. :P

[dynamitella]
0

Hur stor var den? Och till formen? Rund, som en tallrik, eller mer avlång, som en Kardinaltetra?

[Kajsa91]
0

Mer avlång, smal och lång.
Storlek vet jag inte, dålig på sånt.. Men 2-4cm kanske.

[Kajsa91]
0

Finns det röda Danio rerio? Såg nog näästan ut så.. Men inte helt säker.

[Kajsa91]
0

Sista är det nog, för den var så himla röd!
Dom blir för stora för att ha med yngel?

[dynamitella]
0

Okej. De finns inte naturligt, utan är genmodifierade för att få den färgen (olagligt egentligen, men på något vis säljs de ändå).

Nej, de går inte att ha med någon form av yngel.

Jag försökte, men de bet sönder varandras fenor, åt upp allt som var mindre än dem själva, och jagade de andra fiskarna.

Danios passar nog bäst med tåliga fiskar, som barber eller tetror :)

[Kajsa91]
0

Oj, trodde dom var "riktiga".. Såg dock nu när jag sökre på google att de fanns jättegrön, rosa och sådär. Neonfärgade typ..

Gjorde dom de? Dom ser ut som små mesar :P  haha.

Ska ta och skriva upp namnen på de som funkar så får jag kolla imorgon:)
Hade blivit lycklig om hon hade billigt med dom som vart dyra :P