Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 897 ggr
evis2
0

Hur ärvs färgerna på äppelsnäckorna?

Vet att jag har varit inne på en sida där det stog hur färgerna på äppelsnäckorna ärvs, men hittar den inte nu. Någon som vet vilken sida jag menar? Eller kan skriva arvsgången här?

Jag är så lycklig för igår kläcktes min allra första klase och i morse kryllade det av söta snäckor! Det är så roligt med dessa snäckor.

Tycker att ungarna är väldigt ljusa. När kommer färgen på de rosarandiga?

Hade i mina elefenbensvita några dagar när jag grejade med det andra karet. Trodde inte att de var könsmogna än då, men de kanske har gjort något i smyg?!

Har förresten en fråga till. Det var inte den första klasen som kläcktes, utan den som var lagd efter. Ska man tro att den första är obefruktad, eller kläckte den andra först eftersom den sitter närmare lysröret och det är varmare där?

[Kajsa91]
0

Mina var helt vita nästan i 4-5 dagar sen började dom få sin färg som föräldrarna har :)

evis2
0

Ingen som vet var jag kan hitta genetiksidan?

evis2
0

Nu har mina små ungar fått färg. Ingen tvekan utan att de är fint rosarandiga.

Den första klasen kläcktes inte, den var obefruktad.

Har nu upptäckt att mina tre elfenbensvita är pojkar alla tre. Så frågar nu igen hur färgerna ärvs. Vad händer om jag släpper i en rosarandig hona till de? Blir de bara svagt rosa, eller blir en del rosa, en del dåligt färgade och en del vita?

Ingen som har ett par vita honor till salu?

[dynamitella]
0

En del kommer bli helvita, en del helrosa, en del ljusare rosa :)

Prova du.