Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1512 ggr
iiichigo
0

Hane eller hona?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en guld/albino ancistus med spröt.

Undrar om det är manliga eller kvinnliga spröt? :)

Hälsningar Astrid :)

Fejhn
1

Hane! :)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

iiichigo
0

#2 Wiie! :D tack!

Fejhn
0

Honor kan också få horn, men inte alls så stora som på bilden, oftast inga alls, så det är lätt att se :)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

iiichigo
0

#3, Jo jag har läst det, men läste även att honor kan få horn de med, och hade inte så mycket att jämnföra med :) Den andra är så små ännu att de inte fått horn alls. Hur stora brukar de vara när de får horn? :)

Gustavsson2in1
1

rätt mycket sprött så tippar hane ^^ .

tuffing det där var ;]

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[dynamitella]
1

Så att du vet i framtiden, så är horn väldigt missvisande :)

Spröt eller borst passar bra som beskrivning!

När de når 4-5 cm brukar man kunna urskilja hanar från honor. Jag antar alltid att de med spröt är hanar, då det oftast är läget. Det är större chans att du har rätt än fel när du tänker så :) Det är sällan honor får mer spröt än små, små piggar.

iiichigo
0

Gott! Tack! Har två till, som dock är bruna, och de är väl ca 5 cm .. Inga spröt där inte .. 

Skulle vara spännande att odla lite, om de nu gillar varandra ;)
Men läste nånstans att möjligheten till guld/albino finns om den ena är brun och har anlaget för guld/albino, stämmer det? :)

[dynamitella]
0

Mja.

Brunt är dominant. (väldigt dominant). Så har du två bruna ancistrusar som paras, och båda har en förälder som är guld, så kan deras avkomma till viss del bli guld. Men det blir inga större kvantiteter som blir guld då! Ett par stycken per kull kanske.

Om du parar en brun och en guld, så betyder det inte att 50% av avkommorna kommer bli guld och 50% brun :) Eftersom brun är dominant kan ALLA ungarna bli bruna.

Om båda avelsdjurens föräldrar (alla 4) är guld, kan nästan hela kullen bli albino/guld.

Men om du sätter ihop två guld, vars föräldrar alla var bruna (men bar på albinogener), så kan i stort sett alla avkommorna bli bruna.

Förstår du lite hur det fungerar? :) Själva föräldrardjurens färg spelar inte lika stor roll som deras förfäders :)

iiichigo
0

#8 Jag förstår :) Tack!

Får väl leta efter en guldig donna till honom då :) De är fantastiska i guld/albino alltså :)