Leopard odling
Nu har jag äntligen börjat odla leopard danio efter allt fix och kruks! Först gjorde jag hål och satte dit nät i en ikea pladt låda,sen matade jag leoparderna 2-3 ggn om dagen med svartamygg,artemia, caviar ägg,smulad havsräka,tillslut ränsade jaag brorsans 60 l och gjorde om det till ett sött litet yngelakvarium. När mina hanar var redo för lek åkte jag och köppte det jag trodde var 2 honor,men det visade sig att en av dem var hane. Nu simmar det 4 hanar och en stackars hona i mitt 60 l. När honan fått massa rom i magen ska hon och 2 av mina hanar få leka och så håller jag tummarna för ägg :) Bilder i massor kommer!
Åh, du skulle ju vänta tills du hittade en smällfet hona! :) Nu kommer det ta ett tag innan hon är redo. Det är ju honan som ska matas upp, hanarna leker ändå.
Lycka till i alla fall. :)
#1 haha jag vet men kunde inte hålla mig! Och det var ju du som tog alla tjockisar ;) (Köppte dem på arken zoo i hbg.) Jag matar 3 ggn om dagen så kmr hon säkert bli gullig och mullig ;) Tack :)
Jaha :) Jaja, det är inte mycket man kan göra.
Här sitter jag med 4 honor och 2 hanar -.- Bad henne plocka 2 honor och 4 hanar. Men nu har de fått riktiga bukar.
De två hanarna slåss som idioter, så jag får nog flytta dem till 540 karet så de får simma av sig lite. Haha.
#3 ja,jag bad henne försöka håva upp 2 tjockaisar,men så blev det inte haha ;) Mina hanar dominerar som f*n,det var därför jag skyndade lite med honorna…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
lite då och då ryker 2 hanar ihop och jag så här ser det ut…
Ja* ska dry stå inte jag ^^
Nu på morgon kvisten matade jag dem med caviar rom/ägg och they like it…
Yippy! En som jag trodde var hane var en hona! Hon har blivit ganska mullig nu och killarna simmar efter henne och den andra lite mindre honan :)
Så där ja,nu är snart den ena hona redo för lek :) Imorngon kväll ska jag sätta ihop henne med 2 hanar i lekboxen och så får vi se hur det går.
Åh så spännande! Lycka till!
#11 tack! ja det är det,och jag som är så otålig,denna odling är perfect för mig hehe ^^
Ja, sånna här roliga saker vill man ju inte vänta på! Vi har haft hantelciklider innan som vi inte odlade på men de lekte ju och la ägg. Men denna eviga väntan på äggen, sen att de ska bli frigående. Och vi gjorde många försök att flytta dem då föräldrarna slutat vakta, dela av akvariet ja kommer inte på allt vi försökte yngelkasse självklart ja allt men ingen av dem blev vuxna
så denna fisksort som det verkar gå riktigt fort med måste ju vara perfekt 
Ja det är klart man blir otålig ;) Ja den är helt perfekt för mig,för att man slipper vänta så länge på att äggen ska kläckas,dem är enkla att få att bli leksugna,man behöver inte en massa extra kar osv,och dem är hyfsat enkla att sälja :)
Nu har den ena honan blivit en ricktig tjockis så ikväll ska jag sätta henne i lekboxen och sen imorgon morgon släpper jag i 2 hanar :) Jag ska försöka filma
Okej detta vart nog inte så himla lyckat…^^ men jaja får mata upp dem ännu mer och sen försöka igen :)
Vad hände blev det inget?som ni håller på å pysslar me dessa fina firrar gör mig sugen på det oxå :P
Jag sa ju det. Mata upp honan tills hon nästan spricker av rom.
Stressa inte :)
#17Haha nej tror inte det blev något,bästa lycka nästa ggn ;) #18 ja jag vet,vill tästa så snabbt som möjligt,drf blev det så hehe ^^ Jag får mata upp honorna och sen tästa igen :)
Trodde inte att det blev något efter första ggn dem lekte,men det blev det :D Jag höll på att ränsa akvariet och förbereda för ett till försök när jag såg att minst 5 st små grå/svarta yngel satt på rutan! Så himla gulliga :,) Det var ca 1-2 veckor sedan föräldrarna lekte så dem är väll 1 vecka nu :) Försökte fota med mobil kameran,men det vart inte så lyckat så jag filmade ist ^^
Ska mata dem med mosad artemia,mosad ägggula och mosade mygglarver (självklart inte röda) ? Och är det bra om man gör ca 2 vatten byten i var veckan? 11 st är funna än så länge :)
Hittade 15 st totalt igår varav 8 frisimmande :) Dem har fått smulad ägggula precis och är mätta o belåtna ;) Har fotat lite,bilderna kommer i kväll!
20 st funna varav 10 st frisimmade :) Någon som följer?
va kul!!! =) =)
mvh slemmis
Ja nu har jag hittat 23 st :)
Nämen vad roligt! Haha, en sån överraskning 
Över 30 st funna,över 20 st av dem är frisimmande :)
Roligt!
Ja,riktigt söta är dem :) 32 är funna över 20 frisimmande! Här kommer en liten snutt på bebisarna…
Tufft! Yngel är så söta :)
Uptate!
Här får ni en liten filmsnutt på bebisarna ;)
Dem äter o äter och har vuxit för fullt!
Dem är inte heller fullt så blyga som dem var innan :)
Jag har tyvärr hittat en liten underutväcklad stackare som inte äter eller simmar runt som dem andra, jag vet inte om det kommer klara sig då den inte får någon näring i sig.
Jag ska prova att lägga den i en burk med akvarie vatten, mata med massa god artemia,släppa ner den i akvariet igen och sen göra så några gånger så att dem får chansen att äta upp sig.
Jupp här är videon iaf :)
vad roligt att det blev något iaf fast du inte trodde det … tji fick du så att säga ;) och så många dessutom.
KUL! :) Grattis!
Haha ja :D Tack!
Silny (betyder stark på tjeckiska) det lilla underutväcklade ynglet fick heta så, har jag nu matat hon med massa artemia och hon simmar nu runt i akvariet,dock ensam men hon simmar iaf och det är ett gott tecken :) Här är en video på dem större och friska ynglena:
Nu har några av mina yngel börjat glänsa lite blått och grått på huvudet,har tyvärr inte några nya bilder då dem har börjat simma runt som galningar när man ska fotta ^^
Dem är dessutom jävligt kränsa av sig, dem äter knappt finsmulad/findelad artemia,mygglarver,flingfoder eller grönsaker,det ända dem vill ha är söndersmulad ägg gula och en mix bestående av sill,havregryn och spenatblad!
Jag försöker "lära" dem att äta vad som serveras,jag har liksom inte råd att köpa massa ägg sill och spenat hela tiden bara för att dem är kränsna
Fast ja vad gör man inte för sina fiskar ;)
Så här ser akvariet för tillfället där dem bor: http://dayviews.com/big-bang/505451552/ Lite algigt och kanske inte världens snyggaste inredning,men ungarna trivs där och det är ju huvudsaken :)
Jupp nu är det största ynglet ca 1- 1,3 cm,dem växer snabbt :) Nyss satt dem på rutan,tog sina första trevande simmtag,och nu är dem 1 cm stora yngel som simmar i full fart och " busar" o "leker"! Haha shit nu låter jag som en mamma som ska ta föväl av sina kära barn ^^ Jaja här är iaf en video på hur dem ser ut idag: http://m.youtube.com/my_videos#/watch?v=gRS1sq2SNTs Dem hade precis ätit finsmulad havsräka Innan jag filmade så vissa hade en liten kula på magen ;)
Oj jag kunde ju gjort så här ist ^^
Nu är mina yngel snart en månad också :) Dem har faktiskt blivit mindre kräsna nu :D
Här är två av dem fyra största ynglen :) Dem håller på att äta svarta mygglarver
Jippie! Det största leopard danio ynglet är nu ca 2 cm och dens blåa ränder har utväcklats till prickar, dens fenor är även lite längre än dem andras så undrar lite om jag lyckats få en långfenad ;) Bild på den: http://dayviews.com/big-bang/506619974/ Dock är bilden ur usel, det är ju svårt att fotta den när den bara hoppar runt hela tiden ;)