Hur många brukar överleva?
Min Platy fick ca 50 yngel. Dom är i ett akvarium med räkor och äppelsnäckor nu. Är pigga och äter bra.
Men hur många brukar överleva? Hur länge är det "kritiskt" eller vad man kan säga? xD
Om ingen sjukdom inträffar liksom.. Kommer alla överleva?
Det inträffar nästan alltid något enstaka dödsfall men de verkar ha bra förhållanden så förmodligen kommer nästan alla klara sig :) Hur länge läget är "kritiskt" vet jag inte men jag gissar på att det slutar ungefär när de blir könsmogna.
Hälften av alla mina når vuxen ålder om jag ignorerar dem. Alltså bara gör vattenbyten ibland, och pytsar ner lite mat då och då.
Fler överlever om jag matar med artemia mycket och byter vatten ofta.
Men i regel är det normalt att 30-70% överlever om man sköter de ordentligt :)
Tack båda :)
Vad för frysfoder är bäst för dom då?
Och borde man köpa yngel torrmat?
Hade varit superkul om alla nästan överlevde!
Artemia borde vara bästa frysfodret ? =)
Jag brukar ta flingfoder och smula till itepyttelitet sen mata dem med de ibland eller spirulina fast jag har ju Endlers guppy vet icke om de är samma att de behöver vegitabilt foder för magsmältningens skull =)
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Artemia, svarta mygg, algtabletter (för lite vegetabiliskt), broccoli, räkmix och diskusfoder får mina.
jisses dynamitella skämmer bort dem ^^
Nej :) De får inte ens mat varje dag. Haha.
Jag matar dem med vad som ligger närmast, så att säga. Öppnar jag frysen och ser broccoli blir det broccoli till middag :)
Jag hade ca 25 Platy yngel i ett 30 liters förut och jag matade bara med flingfoder samt bytte vatten typ 1-2 gånger i veckan, brydde mig inte särskilt mycket för jag ville inte ha korallplaty, ville bara se om dom överlevde :P märkte aldrig alls när någon dog men det slutade med 12 ungar som blev vuxna.
Antar att dom äter upp sina döda syskon eller nått så man får räkna för att hålla koll på hur många som överlever xD (eller så kanske dom dog titt som tätt och jag dammsugade upp dom med häverten men hur som helst så märkte jag bara att dom blev färre med tiden :P )
haha ^^
jag har mitt fint sorterat i frysen , broccoli ,pungräkor,svarta mygg,vattenloppor, och egengjorda grönsakstabletter i varsin burk på rad ^^
bara Pedant me vissa saker bör tilllägas ^^
#4 spirulina har jag aldrig hört talas om ens tror jag.. :P Får läsa lite på det :)
#5 Artemia och räkmix har jag :)
Algtabletter har jag med till malarna/snäckor/räkor så de kan dom ju med äta på om dom vill.
Svarta mygg kanske jag får ta och köpa då.
Broccoli? Äter yngel det?
Diskusfoder? Är det inte bara för Diskus? :P
Sen har jag 3 Guppy yngel, ska man köpa mat som finns för just Guppy?
Såg det på någon sida.. Att dom får finare färger mm av det?
Precis som det verkar finnas mat till räkor som stärker färgerna..
ja spirulina är ju maltabletter ;]
finns ju speciellt foder till nästan alla sorter , fast de funkar ju bra med "basic" sakerna =)