Kan jag ha dessa växter?
Jag har kollat runt lite på växter och har hittills fastnat för 6st olika sorter, men jag vet ju att det är olika svårighetsgrader beroende på växt så jag täntke kolla lite om vilka jag kan ha tillsammans och inte samt hur svåra de är att sköta. Eftersom att jag är relativt ny så vill jag ju inte ha den svåraste precis.
De jag har hittat är:
- Cabomba - Enormt fin växt som jag sneglat ett tag på
- Vattenpest - Om jag inte blandar ihop alla ställen jag varit på nu så ska dessa finnas i sjön här hemma.
- Microsorum Pteropus - Denna följde med akvariet när jag fick det
- Anubias Barteri - Även denna följde med akvariet
- Echinodorus - Dessa tycker jag är riktigt mysiga och fina
Vilka av dessa kan man kombinera?
Och hur är de att sköta samt hålla fina?
Till saken hör är att jag förhoppningsvis kommer att ha 2-3 olika akvarier som jag ska ha dessa växter i så det går ju också att dela upp. Det kommer att i sådana fall vara olika fiskar i vardera akvarie men detta kommer jag kolla upp senare då jag inte är säker än på vilka fiskar jag vill ha.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Cabomban och vattenepsten gillar jag det är rätt så underhållsfritt skulle gissa på att den du behöver ha lite koll på är cabomban den är skit fin om man ansar den och håller efter lite men blir skitful om man sätter dem alldeles för tätt :P
min bror hade såna cabomba och han sköte dock inte sina så dem blev typ…skräp :P
vattenpesten hjälper också till med att göra rent och klart i ditt akvarium så det är nice :)
Livet i varje Andetag
Det låter som bra växter! Cabomba och vattenpesten renar vattnet och växer snabbt som attan, medan de andra växer stadigt och på bredden.
Det enda som kan gå "fel" är att Echinodorusen kan smälta. Alltså bli sladdrig och brun, och dö. vid sura och varma förhållanden brukar de bara försvinna helt enkelt.
Men jag har själv en som är 40x50 cm, som mått utmärkt i säkert 10 år nu.
Lycka till, och uppdatera med bilder sen!
#1 Vattenpesten och Cabomba är ju dessutom de två som jag fastnat lite extra för så det där ser ju enbart awesome i mina ögon! =D
Haha, får sätta de lite snyggt isär då ;)
#2 Det låter jätte bra att de två hjälper till med det också, att de växer fort gör heller ingenting ^^,
Okej, ska kolla upp den lite extra och se om den är ett alternativ. Går det bra så är de ju jätte fina växter!
Min kompis har ett par sådana och de växer så de knakar, han och jag har relativt lika i våra akvarium så kanske det ska gå bra ändå!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg