Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 1937 ggr
iiichigo
0

Katt vs. granulat

Hej! En liten udda undran kanske, men det är såhär att vi har en lite ask med granulat, våra katter är helt galna i det så vi har fått låsa in det så att de inte skall riva ut det, någon annan som har liknande erfarenheter eller vet varför de gör så? :P

Hälsningar Astrid :)

Gustavsson2in1
0

haha hade liknande erfarenhet fast om maltabletter ,ren spirulina.

Bamse min svarta katt älskar dessa så de får jag lägga högt upp .

Han e tjockis så han kan inte hoppa högre än en halv meter =P

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[dynamitella]
0

Spirulina är i alla fall bra för oss alla :) Så det är inte farligt om Bamse käkar en då och då.

.. Till skillnad från saltet :)

[Kajsa91]
0

Min katt äter algtabletter..

Visade henne en gång när hon blev himla intresserad av ljudet av påsen när jag skulle ta några att det inte är något till henne, att det inte är något hon tycker om liksom. (Som jag måste göra med allt jag äter för annars ger hon sig inte, och hon är otroligt kräsen så hon äter liksom ingenting knappt..)

Men hon högg verkligen efter den och åt upp den, och råkar jag tappa en på golvet springer hon fram och äter upp och sitter gärna på akvariet när jag ska ge det till malarna/snäckorna/räkorna ^^

Tackar nej till mjölk, fisk, grädde, glass, kött mm men inte till algtabletter, knäppa Alice. :)

iiichigo
0

#1 De morrar om tappad fiskmat med, det är tydligen mycket åtrovärd föda ;)

#2 - De tuggar sig igenom plastpåsen vi hade asken i, tog den flera gånger och gjorde samma sak. Fattar det inte :P Salt liksom? Har det iaf inne i en plastpåse, som ligger i en låda, som i sin tur ligger i en låda i ett skåp, det är även barnspärr på skåpet .. Får de tag på det trots det blir jag galen tror jag :P

[dynamitella]
0

Det är bra om hon tackar nej till grejerna du räknade upp, då det inte är bra för henne (framförallt inte fisk) :)

Men komiskt ändå!

Våra vovvar var alltid galna i fiskmaten, och åt upp en och en annan påse med flingor när vi inte var hemma. Katter och hundar gillar ju saker som luktar starkt, så det är väl ganska vanligt :)

iiichigo
0

Våra är ju inte fiskallergiska (tack och lov) så det är rätt okej att de slickar upp spillda flingor efter matdags vid karet ;)

Vår honkatt gillar inte räkor, men majs .. Så de har allt sina underliga snacks-favoriter :P

Imitra
2

Fisk är helt okej för katter i lagoma mängder och inte varje dag!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[dynamitella]
0

Vi har alla olika åsikter :) Men ja, det mesta går an i små mängder.

[Kajsa91]
0

Jo, det är ju ingenting nyttigt precis men känns konstigt då jag aldrig hört någon katt som liksom tackar nej till sånt. :P
Katten hos mamma blir jätteglad de få gånger han får pyttepytte lite mjölk. Och så är det lite roligt att ge dom en lite klick vispadgrädde på nosen xD

Då man blir lagom glad när man kommer hem och märker sånt ;P
Mådde dom inte dåligt av det sen? :P Dåliga i magen eller nå. :P

[dynamitella]
0

Nejnej, så små mängder gör nog ingen kise dålig :)

Men att ge dem en skål grädde eller mjölk om dagen, som min morfar alltid gjorde med kolonikatterna, ska man ju absolut inte göra. (lika så att ge dem fisk varje gång man varit ute och fiskat).

Soda2
0

Kött är väl knappast dåligt för katter det är ju deras naturliga föda :).

men som sagt mjölk o fisk är ju ingen vidare kattfoder (precis som torrfoder).

[Kajsa91]
0

Undra om katterna mår bättre idag än förr då..

Eller när mormor var liten hade dom ju inte kattmat.
Då fick dom ju potatis, kött, sås, mjölk.. Sånt som blev över liksom. :P

iiichigo
0

Ang. att de ätit granulat har jag inte märkt nåt av, de käkade på min nya krukväxt och la efter det en liten god pizza i hallen, men antar att det berodde på grönskan .. Kan snart bara ha penseer hemma, allt annat tuggar de ju sönder -.-

Vi ger köttfärs ibland när de nån gång om året får "fredagsmys", det uppskattas ;)
Annars får de torrisar och mjukmat ibland (hankatten tror att honan skall ta hans mat och drar runt de förbenade slemmiga bitarna i hela lägenheten, mousse är det enda som går bra -.-)

Ibland slinker väl nån räka ner också, när man nu har råd med sånt ..

Svidjas
0

Kött är inga problem alls att ge en katt men då ska man göra det i enlighet med BARF (googla). Fisk kan betyda bekymmer pga att fisken nu är väldigt förorenad och att vissa katter inte tål fisk.

Mjölk går bra om den är laktosfri då det är laktosen som katter inte tål, däraav tål de grädde bättre än mjölk. Eller rättare sagt så är dem allergiska mot mjölkprotein. (5g laktos i mjölk (1dl) jämfört med 3g i grädde (100g))

Att ge köttfärs då och då är inge farligt men vill man verkligen ge en godis till katterna så är kycklinghjärtan perfekt.

Torrrfoder är visst bra för katter MEN då beror det helt och hållet på vilket torrföder. Det ska vara högt i proteinhalt, innehålla lite vete och annat tillskott och ha låg natriuminnehåll då salt inte är bra för katter.

Har ni mer matfrågor så ställ dem gärna

// Galen kattuppfödare

http://www.svidjas.se

iiichigo
0

Eukanuba får mina, det bästa :) Kycklinghjärtan gillar hanen, honan gillar det inte alls, dock är hon en riktig ost-tjuv..

iiichigo
0

Eukanuba får mina, det bästa :) Kycklinghjärtan gillar hanen, honan gillar det inte alls, dock är hon en riktig ost-tjuv..

Svidjas
0

#15 jepp eukanuba här med, kycklinghjärtan är mums hos 3 av mina katter, de andra gillar det inte alls. Men det ska vara upphackade hjärtan hos 2 och den sista ska ha dem hela, morrar åt oss om vi råkr komma för nära hans kycklinghjärta :D

http://www.svidjas.se

iiichigo
0

Hihi, hanen här är likadan :D morrar åt allt som kommer nära :p

godisgrisen
1

All fiskmat som inte ligger i kattsäkra burkar måste förvaras i skåp här annars förvandlas det genast till kattmat. Flört

ivanhoe81
0

min katt rör inte fiskmaten men däremot det som jag matar mina sköldpaddor med (men så matar jag dem med skalade räkor så det är inte så konstigt)

men däremot kan han inte lämna de akvarium som jag inte har täckglas på ifred, de blir vattenskålar åt honom, hans egna vattenskål rör han inte men akvarium eller avlopp på toan ska han dricka vatten ur istället