Crystal red och black.
I morse när jag mata djuren så märkte jag att 5st räkor va uppe vid ytan, alltså precis vid ytan en va tilloch med helt ovanför.
**Varför gör de så? Trivs de inte?
**Känns lite jobbigt att de gör så för jag har ett öppet akvarium och vill inte att de ska ramla ur… Någon som har räkor som beteer sig liknande?
La även märke till att en black va ovanpå en red och hoppas att de va en parning, skulle va skojj med avkommor.
Jag vet typ ingenting om räkor, men kanske de kan vara nåt med syret. Eller nån sjukdom.
Varför skulle de vara täcken på sjukdom?
Ne syre finns de gott om! heelt smockat med växter där i. Alla andra värden är bra med.
måste fråga vad det är för växt på #1 ? ormbunke ? =)
Livet i varje Andetag
Har inte samma räkor som du, har Körsbärsräkor och rainbowräkor, men dom är med sådär vid ytan ibland.
Inte ovanför dock, utan precis under ytan på ett blad eller något.
Tror inte direkt det är något konstigt, men vänta på svar från någon som är bättre än mig. ^^
Är det bra ytcirkiulation?
Det kan vara både syrebrist eller faktumet att du har mumsiga växter.
Jag har haft räkor som "bott" på undersidan av musselblommor i perioder, och räkor som vandrat upp på rötter och inredning ovanför ytan utan någon märkbar anledning.
(Men just att vattnet kanske är lite varmare, eller dåligt med fjutt på pumpen, kan dra bort en del syre från dem. Prova att göra ett litet vattenbyte med svalt vatten och se om deras beteende förändras. Är det det samma, så är det nog ingen fara):
#5 De är en Hottonia Inflata man kan även skymmta lite Cerathophyllum demersum. =)
#6 Skönt att höra, de kanske inte är nått fel på mitt hållande då =)
#7 okej, jag har pumpen på lagon men åt de låga hållet för att jag trodde de inte gilla när de va för mycke rörelse i vattnet. Kanske ska testa att öka. Men jag tycker att växterna borde utsöndra en del syre, har mycke växter där i. Men yt cirkulationen äre inge problem med, har pumpen högt upp med flit. Då får jag hoppas att de är växterna som är smarriga!