Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 6480 ggr
LitenPyssling
1

Koka sanden?

I helgen ska jag och en kompis ta fyrhjulingen till en plats 2.5 mil härifrån, det är till en strand som otroligt fin sand. Tanken är att vi ska ta sand därifrån som jag sedan ska ha i akvariumet, det är riktigt finkornigt och typisk sandstrands sand.

Såg igår att man kunde koka sanden?
För att få denna sand ren, kan jag koka den då eller hur ska jag få den ren så jag kan använda det i akvariuet?

Har även hört att man ska tvätta sanden 3ggr eller fler?

Eftersom att det är väldigt finkornigt så kommer ju smutsen ur sanden väldigt lätt, då lär ju smutsen flyta upp till ytan och man kan därefter hälla ut vattnet och fylla i med nytt vatten igen och upprepa detta tills ytan är fin?

Eller är det bäst att köpa fågelsand ifrån djuraffären som ska vara ren direkt och använda det istället?
Såg någon som gjort det.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

plutopellis
1

Även om du köper sand bör denna sköljas igenom ett par gånger ändå. Koka tar ju helt klart bort bakterier, det jag funderar över om du tar ute är tungmetaller och andra kemikalier och dessa kan jag inte svara på. Kanske någon annan kan :)

LitenPyssling
1

#1 Ok! 

Tungmetaller har jag ingen aning om, detsamma gäller kemikalier. Det enda jag vet om den här stranden är att den är väldigt populär på sommaren och ligger i princip mitt i skogen med otroligt lite trafik på vägen då det dessutom är en väldigt dålig och smal skogsväg dit.

HilmaN
1

det kan vara farliga oljor och sådant i stenen och eftersom du inte vet vilka bergarter sanden är av så ska man vara försiktig. det bästa är att köpa akvariesand, då det är liten chans att det innehåller kemikalier och det är då också (ganska) garanterat att den är gjord av ok sten.

försöka kan du ju, men stoppa inte ner känsliga djur och håll koll på värden.

LitenPyssling
1

#3 Okej, dumt att chansa!
Men ska man tvätta akvariesanden med när man köpt den?

plutopellis
0

Ja, den är alltid väldigt dammig så skölja igenom ett par gånger i alla fall…

matsdotter
0

Vill du ha ett billigare alternativ än att köpa dyr akvariesand i butik så är Julas blästersand ganska populär att använda i akvarier. Den innehåller inga farliga tungmetaller eller kemikalier, och är som sagt billigare än att köpa sand i en djuraffär :)

LitenPyssling
0

#6 Okej, tack för tipset! =)

[dynamitella]
0

Jag köper helt vanlig fågelsand till mina akvarium. Fråga i djuraffären efter stora säckar med finkornig sand till fåglar eller liknande. Ju finare destu bättre.

Mina 20-kilos säckar kostar 150 kronor. Det behövder 5 st till mitt 540 liters, och en till mitt 70 liters.

ivanhoe81
0

#8 vad dyrt själv betalar jag 85kr för 25kg chinchillasand storlek 0,17mm eller något

LitenPyssling
1

#8 & 9 Okej, hur går ni till väga när ni tvättar den sanden? Tänkte eftersom att i och med finkornigheten så blir det väl svårare att tvätta än om det är större korn? Fast det kanske beror på hur man tvättar den också.

[dynamitella]
0

Jag tvättar inte min :)

Jag dumpar säcken upp och ner i akvariet bara och fyller sen på med vatten (skapar en sorts gegga först, och fyller sen på resten av karet. Det har aldrig dammat för mig.

[Kajsa91]
0

Hade sand i ett av mina innan, tvättade aldrig den. Tänkte inte alls på att man kanske borde göra det :P
Blev bara lite sådär grummligt som med stenar och sådär, la sig efter några timmar :)

Otroligt fint med sand verkligen! :) Men klarade inte av att ha kvar det eftersom man ser bajs och smutts lättare, har man grus/sten åker det ju emellan lite mer.

LitenPyssling
0

#11 Okej, men då ska jag kolla hur mycket de tar för fågelsand (alternativt chinchilla sand) på min djuraffär här.
Tycker det är ur snyggt med sand, min kompis har också sand i sitt 320 liters akvarium - Ush, så snyggt! 

Ska jag koka gruset jag har nu, det är nog inte kokat på länge skulle jag tro (tog över akvariet från en annan kompis som inte rengjort ordentligt på 4år så kan nog behövas, hehe)

#12 Min kompis som har det här 320 liters karet med fin sand i, hos han syns det i princip ingenting och de är ändå inte så noga med att städa sitt akvarium. Det är när det lossnat gamla blad och så som de städar, avföring ser man nästan ingenting av hos honom. Kan hänga någon lång sträng på grenen de har men inget mer än så.
Dock har de en mindre "dammsugare" (mal) på 15cm och en större gibbi på 30cm och den här större är överallt och ingenstans och väldigt sällan på rutorna utan han håller sig på botten mestadels. 
Man ser dock aldrig den mindre nästan.