Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1586 ggr
Eldsjärten
0

Kusinen behöver hjälp!

Är hoss min kusin på semester. Och då visade hon mig sitt akvarie, som var typ förgiftat! Vattnet är grönt och alger sammlar sig vid vatten ytan! De har tömt hälften av vattnet, och städat luftpumpen. Men INGET händer! Behöver hjälp och veta vad de är förnåt, och vad vi kan göra.

Skurtrasan
0

släng in en bild om du kan så är det mkt lättare och säga vad det är :)

Livet i varje Andetag

Soda2
0

Kan vara gröna svävalger om själva vattnet är grönt.

Är det ett grönt slemmigt täcke över allt som är det cyanobakterier.

båda får man bort genom mörkläggning. Alltså klä in hela akvariet så INGET ljus kommer in (o inte tända akvariebelysningen såklart).

Sen låter man det vara så 1 vecka (ja fiskarna klarar att vara utan mat 1 vecka).

Är det gröna svävalger blir det bara värre men stora vattenbyten..

När mörkläggningsveckan är över så skrubba inrending o slamsug noga sen bör mängder med snabbväxande växter införskaffas o gödas så de mår bra.

Se över skötseln för det är den som brist för att det ska bli på detta vis.

theraphosa
0

#2 gätte bra svarat! 

När jag fick cyanobackterier eller om de va nån typ av yt-alg, så tog jag på syre utsprutet på pumpen och hade i easy life filer blabla så försvan dom. Och de har inte kommit tillbaka sen dess. Men om även vattnet är grönt så gör som #2 skrev!

Eldsjärten
0

2# Japp de är helt grönt! Och vi ska nog prova de ;)

Skurtrasan
0

jag hade samma problem och cyano i mitt kar och ja även brunalger.

(hade jäääääätte dåligt lyse men fixat nu )

Byte lysrör och satte in 2 helt nya och planterade ner en hel djungel med hornsärv,vattenpest 4 svärdsplantor och lite annat smått och gott och har du tillräckligt mycket växter kan det konkurera ut de mesta algerna :)

har inte sett skymten av en alg på 4 veckor nu…

Dock växer det som satan :))

Livet i varje Andetag