Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 16948 ggr
[Kajsa91]
0

Föda snart?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser det ut som om min platy ska föda snart?
Är otroligt dålig på att se det, och inte världens bästa bild..
Men tjock är hon ju om man jämför med de andra.

Tänkte om jag skulle flytta över henne till "här föder vi yngel"-akvariet eller låta henne vara kvar hos de andra ett tag till. ^^
Ifall det blir ensamt i det själv? :P

[dynamitella]
1

Hoppsan ja! Här är det ungar på gång :)

Jag tippar på inom 3 dygn.

Mitt tips är att flytta henne nu :) Det är skönt med lugn och ro innan förlossningen.

[Kajsa91]
0

Oj, skoj! :D Då åker hon över nu med en gång :)
Hoppas jag köpt tillräckligt med växter så hon inte hinner äta upp alla innan hon ska tillbaka till det vanliga ^^

[dynamitella]
0

Om du är väldigt osäker kan du göra en lekmopp :)

Har du garn hemma?

http://www.youtube.com/watch?v=ld8LXVc5Dt8

[Kajsa91]
0

Lekmopp? Gömmer sig ynglena där eller vad? ^^

Nej, tyvärr har jag ej det =/
Jag köpte galler, rostfritt metall eller stål som jag tänkt ha så ynglena simmade ner eller så.
Men blev sen påmind om att det kunde vara giftigt.

Lägger in en bild på hur akvariet ser ut där hon kommer föda.
Vad tror du? Kommer iallfall mer än 10 kanske lyckas klara sig?

[dynamitella]
0

Jadå! Det ser bra ut :)

Kom ihåg bara att växterna inte överlever för alltid i krukorna, så att du planterar ner dem sen utan sin "ull" :)

(du behöver ingen mopp. de har gott om gömställen).

[Kajsa91]
0

Okej :) Hoppas många klarar sig då. ^^ Skulle vara kul om man fick se när hon födde med.

Jag har tagit bort all sån ullgrej som är runt dom när man köpte dom.
Tog och planterade (eller bara tryckte ner, inge grus eller något där eftersom de fanns hål.) ner en av javaormbunkarna i en sån man har tandborstar i och en flyter bara.
Det andra hade jag i ett annat akvarium, så tog grus från stora akvariet och planterade dom i några glasgrejer man ska ha ljus i.

Och lite javamossa jag fick av djuraffären i en sån tandgrej och lite på roten.

[dynamitella]
0

Javaormbunkarna kan växa i tomma intet :) Så det går bra.

(men limnophilan behöver substrat sen) :)

[Kajsa91]
0

Vad bra :)

Vad är substart? :P

Ulla-Britt, platy mamma står bara helt stilla, tänk om hon föder redan idag!
Eller är hon rädd..

ivanhoe81
0

substrat är grus eller sand

[Kajsa91]
0

Okej.
Men det är grus i dom blå krukorna där limnophilan växer.
Och dom växer ju otroligt fort, så skulle dom råka dö där i får jag ta nya från andra akvariet då :)

[dynamitella]
0

Men det räcker inte :) Deras rötter blir typ 10 cm långa efter ett tag.

Varför vill du inte ha grus på botten? Det är ju bra mycket bättre för fiskarna, då bakterierna bor i gruset och hjälper till med balansen :) Lika så hamnar inte bajset synligt, utan ramlar mellan kornen.

(och i en kruka får ju inte växterna någon näring till rötterna. Fiskbajs och matrester agerar näring när det ramlar genom gruset på botten).

Du får göra precis hur du vill! Det är bara rekommendationer för att förbättra miljön :)

[Kajsa91]
0

#11 Ah, trodde de räckte för den riktiga plantans rötter var inte speciellt bra. Den liksom gick sönder och flöt upp och levde så ett tag.

Läste att det är smartast att inte ha grus då man måste mata yngel mycket och att det är lättare att städa och hålla de fritt från nitrit då liksom.
Är livrädd för nitrit fast jag aldrig fått det i mina andra två akvarie. :P

Och tog i lite grus i dom för jag tänkte det var bra att få in lite fiskbajs och sådär.. :P

Skulle ju egentligen vilja ha grus. Blått och svart eller lila och svart ^^

[dynamitella]
0

Okej :)

Jag säger tvärt om! Grus är ett bra sätt att undvika nitrit ;) 3-4 posthornsnäckor och ett mellangrovt grus är superbra.

Men det är ingen fara. Man ska ju slamsuga gruset varannan vecka eller något sånt, så att man får upp matrester och bajs (förresten så bör ingen mat nå botten ens, om man matar på rätt sätt).

Du får lov att ha det såhär, missuppfatta mig inte :) Men jag har haft grus och yngel i alla år utan dödsfall pga. nitrit. "handmatning" och vattenbyten tar hand om nitrit.

Så länge gruset du väljer är ofarligt ska det gå bra :)

[Kajsa91]
0

#13 Jo, det blir ju bättre balans helt klart, så borde ju vara bättre faktiskt.. :P
Tänkte köpa 4 st såna räkor som är genomskinliga mer och blir större, minns inte vad dom heter. Men kanske bättre med snäckor som städar? :)

Mina yngel i 65L karet är skit fega, så där måste maten åka ner på marken typ för dom vågar inte gå upp till ytan. Fast där är det ju inga problem då räkorna och äppelsnäckorna gärna äter upp det ^^

Nejnej, jätteglad att du hjälper mig och kommer med förslag :)

Kan färgat grus från djuraffärer vara farligt? Tycker det är snyggt med färgat i små kar ^^

Stoodyear
0

Barebottom är faktiskt att rekommendera om man vill avla ordentligt! :)

ivanhoe81
0

#14 menar du amonoräkor???

[dynamitella]
0

Ja, hon menar amano :)

Kajsa, amanoräkor kan vara lite vilda i små akvarium, så Körsbärsräkor är nog bättre för den storleken :) (Själva amanoräkor är riktigt flitiga städare, men de tre jag hade i mitt 40 liters kar löpte amok och var helt galna).

[Kajsa91]
0

#17 Synd, tänkte dom är lite större så platy mammorna inte försöker äta på räkorna liksom. Lite rädd att dom försöker äta på körsbärsräkorna :P Men det kanske dom inte gör? Om det är vuxna alltså.

Får ta såna posthornsnäckor annars, ^^ Var får man tag på såna? :)

[dynamitella]
0

Nej, om det är vuxna ska det inte vara någon fara :)

[hejhejnaffy]
0

#18 Malin snygg säljer,jag kmr sälja innom kort,det finns säkert massa andra säljare också här :) Dem är lätta att skicka med posten ;)

[Kajsa91]
0

Platyn är livrädd i akvariet.. Det är hon inte annars, går man bara förbi blir hon rädd. Blir de så när dom ska föda? Rädda, försöker gömma sig osv? Rädd att hon inte mår bra.

[Kajsa91]
0

#20 Okej ^^ Får ta och fråga henne senare eller någon annan :)
Tack!

[dynamitella]
0

Det är normalt att hon är rädd de första dagarna.

En mörk botten på akvariet och dämpad belysning brukar lugna lite. Men låt henne vara bara, så lugnar hon ner sig snart.

[Kajsa91]
0

#23 Okej, :) Rädd hon ska stressaihjäl sig och dö..
Kanske kan lägga en handduk på något sätt så det bara är framsidan som man kan se igenom.

Om jag gör det, kan man lägga den över hela locket eller försvinner syret i vattnet då? Om handduken ligger över hålen.

[dynamitella]
0

Ta vanligt papper bara och tejpa runt :) Så slipper du oroa dig för ytan.

[Kajsa91]
0

#25 Måste säga det.. Du är smart ;)

[Kajsa91]
0

Hon föder fan aldrig.. Ser inte ett enda yngel och antar att hon fortfarande är tjock.

[dynamitella]
0

Fota henne :)

[Kajsa91]
0

#28 okej, :) Ska ta och göra de nu ^^

[Kajsa91]
0

Svårt att få bild på henne =/
Men hoppas den duger.. Kan hon ha fött och lyckats äta upp alla?

[dynamitella]
0

Men hjärtat, du ser väl bebisarna? :) Haha.

Jag ser dem i hennes mage.

Så nejdå! Låt henne gå kvar, och ha tålamod även fast det är svårt :)

[Kajsa91]
0

#31 Nej, jag ser dom inte xD Den vita klumpen ser ut som jag vet inte vad, det svarta är väl bara bajs eller inälvor? :P

Är hon närmare nu än innan då? :) Dum fråga, måste hon ju vara. xD

Okej, :) Tycker lite synd om henne att vara ensam bara. Men hoppas hon klämmer ut dom snart så hon får återvända till sina vänner ^^

[dynamitella]
0

Nejdå :) Deras inävlor syns aldrig så långt bak.

Faktum är att hon antagligen har bebisar nästan fram till gälarna, och att inälvorna får trängas i mitten någon stans.

(Detta är en annan sorts platy, men som du ser är det "tomt" i buken, och man ser inga inälvor. http://www.myfishtank.net/wordpress/wp-content/uploads/gold-twin-bar.jpg).

Ingen fara :) Stå ut! För varje dag det går kommer du närmare yngel.

[Kajsa91]
0

#33 Oj, ja den är ju helt tom.

Så då är allt det där grejs bebisar ? Isf ser jag ju det ^^

Det vita mellan fenorna, är det där bebisarna ska komma ut?

Man vill bara hon ska föda med en gång :P Hoppas hon gör de när jag är hemma så jag kanske får se och kan ta upp henne så hon inte äter upp dom.

Hur långtid tar det när hon fött den första? håller hon på i några timmar sen eller bara några minuter?

[dynamitella]
0

Ja :) Mestadels bebisar, men också lite slemhinnor och livmodern, eller vad man ska kalla det.

Ja, det är ett tecken på att det är dax när pricken börjar synas. (där kommer de ut).

Det kan ta upp till två-tre dagar, men brukar bara ta några timmar. Oftast på kvällen och natten när det är lugnt.

[Kajsa91]
0

#35 Trodde man skulle se fiskar xD Men då har jag ju sett de hela tiden, för jag ser ju det där grejset, men var säker på att de skulle se ut precis som fiskar.

Okej ^^ Om du skulle gissa, när tror du hon föder enligt bilden? För det vita syns ju mycket mer än innan verkligen.

Okej. :) Har lite för lampan framåt kvällen så det inte är jätteljust för henne från jag tänder tills det blir helt svart. Kanske känns tryggare med lite dämpad belysning liksom ^^

[Kajsa91]
0

Måste bara fråga, vad är detta på roten?
Ser ut som mögel.. :S Kan det vara farligt? Borde jag ta upp den?

[dynamitella]
1

Jag skulle säga inom en vecka :) Mest troligen innan måndag.

Ja, den vita pricken kommer synas med och mer ju närmare förlossningen det blir.

Och det på roten är bara alger :) Ofarligt, men kan sprida sig. Så har du tid och lust går den att ta upp och skrubba med en diskborste.

[Geekinblack]
2

#38 alltså Dynamitella, man blir så imponerad! Du kan så mycket :D jag låter som värsta ungen nu men iallafall xD det är sån tur att du finns här på iFokus!!

[Kajsa91]
2

#38 Okej ^^

Tar nog upp den och tar bort det då, ser ut som mögel. :P

Tack för all hjälp! :)

#39 Håller med! Hade jag varit typ 13-14 typ hade hon helt klart varit min idol! ^^
Känner mig för gammal för att ha en idol nu :(:P Men man ser verkligen upp till henne!

[dynamitella]
1

Haha. Det är verkligen kul att höra :)

Soda2
1

Mörkt i magen är inte alltid bebisar alls.

alla mina honor har alltid mörkt i magen o individer som har lite färgpigment runt magområdet så ser man faktist inälvor osv.

[dynamitella]
0

Inte i den utsträckningen som på bilden i tråden.

Men ja, du har rätt i att det kan synas inälvor hos vissa individer och färger. Bra att du sa det :)

Soda2
3

mina ser alltid ut som hon gör på första bilden i tråden.

såhär ser min ena hona ut bara dagar efter födsel

Soda2
0

ok det rär guppys jag vet o det mörk ai magen synns inte på den bilden men hur stor magen är synns iaf.

(men haft platys med o även där syndes det mörkt i magen konstant)

[dynamitella]
0

Efter födsel? Herregud, sådär tjock har jag aldrig set en Guppy se ut efter förlossning.

Det beror ju på vilken färg fisken har och från vilken stam den kommer. Jag har aldrig kunnat urskilja inälvorna mer än att det kan vara lite grått precis där det vita på buken slutar. Men om du tittar på bilderna i tråden så gäller det alltså ända bak till analen.

Där bak har de ju inga inälvor.

Soda2
0

jepp efter födsel hon ser ut så där konstant men föder rätt små kullar på max 10 st.

Ja som hon ser ut på den första bilden i tråden har jag honor osms er ut konstant även hanar faktist.

på andra bilden ser man klart o tydligt bebisarna ja.

även den "vita" ploppen synns hela tiden på flera av mina honor o inte precis vid födseln. hehe jag har lite knäppa firrar :)

[Kajsa91]
0

Jag tror min platy bara är tjock, har ritat på sig själv eller något så det ser ut som bebisar.
För det har fortfarande inte kommit några.. Hon ser exakt likadan ut.
Synd om henne att bo där själv ju! :P

[Geekinblack]
0

Förr eller senare så kommer det nog. Tänkte likadant med min molly men hon födde igår :D fast hon var bara där i ca två veckor. Såvida din inte redan har fött och sen ätit dom? :O min molly pluppade ut runt 30 ungar plus dom jag såg henne äta innan jag hann fiska upp henne men hon är fortfarande tjock.

[Kajsa91]
0

#49 Kul att din födde! :)
ja, jag har tänkt att hon kanske ätit upp, men så ofta jag tittar och att hon hunnit äta alla känns knäppt.. Dom har en massa bra växter och sådär, så känns konstigt om alla blivit mat :P

[hejhejnaffy]
0

#50 jag hade släppt ner henne i det stora karet med hennes kompisar. Och om hon föder så är det bara till att håva upp de ynlen du hittar och släppa ner i "dagiskaret" :)

[Kajsa91]
0

#51 Jo, får nog ta och göra det. :)
Inte för att hon verkar må dåligt i 30liters karet men självklart är det roligare hos hennes vänner ^^

Håva upp några skulle nog tyvärr inte hända. Har inga bra växter alls så dom blir uppätna direkt där :P

[hejhejnaffy]
0

Mina klarade sig när jag inte hade så mke växter,så drt finns ett hopp :)

HilmaN
0

svar till #40: jag är 13-14 och ja, dynamitella, lite idolkänsla!! :)

#53 jag hade inte så mycket växter ibörjan och min platyhona födde dom utan problem i stora karet. jag trodde ju att alla blivit uppätna, för alla andra fiskar runt om var jättetjocka! :3 sedan tänkte jag inte så mycket på det, såg en och en sådär ibland och tänkte att "hoppas iallafall 2 klarar sig" . efter 2 veckor så kom de fram och åt. och de var MÅNGA! och modiga! :) ca 25 tror jag :) alltid kul med yngel

på bilden: ett två och en halv vecka gammal platy

HilmaN
0

lite suddigt! svårt att ta kort på sådana småttingar ;)

[Kajsa91]
0

Kan det vara något fel på henne? Förstoppning så hon inte kan föda? Kan en fisk vara steril? xD

Hon är fortfarande sådär tjock som på bilderna. En av de andra platyna som är mindre än henne och inte alls sådär rund födde igår runt 50 yngel och nu ser man att hon är smal och ingenting i magen.

Men tjockisen har alltid massa i magen, alltid jättetjock..
Skulle hon föda lär det ju komma otroligt många så stor som hon är!
Men jag tror något är fel på henne..

HilmaN
0

hur lång tid har hon varit tjock? min har varit smällfet sen jag fick henne, lite mer än en månad sedan. och ynglena kom imorse :)

[Kajsa91]
0

Min har varit sådär tjock alltid i stortsett.. Hon är större än dom andra i kroppen och så, men man ser ju att hon har yngel där bak i magen.

Jag hade henne i ett eget akvarium med massor av växter själv ett tag, nog en månad ungefär. Inga yngel..

HilmaN
0

hm… skumt.