Helt galen dag!!
Denna dagen har varit helt galen!
Min första äggklase kläcks och just nu är det typ 40-50 st äppelsnäcksbebisar på rutan i 30liters akvariet!
När jag kom hem såg jag ett Platy yngel, tänkte att den fötts senaste dagarna, sen plötsligt en till. Fiskade upp den jag trodde födde och la i ett yngelkar, 28 yngel föddes!
Hon verkade klar, såg inget mer i magen. Flyttade ynglena till 30 liters akvarium där jag inte har några fiskar.
Platyn fick vara kvar i yngelkassen för säkerhets skull, 10-15 minuter efter är det 8 st (11 st till hade hunnit komma nu när jag skulle flytta dom 8!) yngel där i!
Satte mig för att kolla på mitt 65 liters akvarium med Guppy, har 6 st, köpte dom igår.
Vad simmar vid ytan? Jo, två yngel! (Är det bäst att flytta över dom till 30 liters akvariet med dom andra Platy ynglena? Där i finns räkor och snäckor.)
Asså det känns helt sjukt, och jag är överlycklig! :D :D
Aldrig sett yngel födas, aldrig fått mer än 1-2 överlevande från varje födsel.
Aldrig fått äppelsnäcksbebisar.
Och helt ny med guppys, (dock var hon ju redan med bebisar, men ändå;P)
En sån spännande dag! Jag är som sagt helt ny på sånt med yngel så vet inte alls om du ska flytta dom men jösses vad bebisar du har nu!
grattis!
Grattis
Oj vad roligt, grattis! :)
Tack! :D Känns superkul verkligen.
Ska bli så roligt att se dom växa och så! :D
tja…. om du har många gömställen i stora karet så skulle jag nog släppa tillbaks dem… om du inte vill ha ALLA kvar förstås :) de vuxna orkar ju inte äta upp alla liksom. fast du kanske har en annan stygg fisk i karet som gillar yngel?
I det stora där platyna är kommer dom inte överleva, Platy och neontetror liksom. Har haft bra gömställen med aldrig klarat sig mer än 2 st.
Guppysarna är bara dom i det karet, nu flyttade jag över dom två för det är första gången, sen kommer dom nog få gå kvar ^^
Man ser ju ofta Guppy med en massa yngel utan att dom äter dom. :)
Så roligt för dig!! Grattis!
Tack! :D
Haha shit! Grattis :D
Det låter jätteroligt :)
Men varken äpplena eller yngelna kan växa upp till ungdom/vuxen storlek i 30 liter. Men det går nog bra ett tag, i alla fall tills de är stora nog att inte bli guppy/platymat :)
Ja, känns superkul :)
Nej, dom ska bara vara där i tills dom inte blir uppätna av andra :P Är det typ en cm? Eller två?
Och lättare att hitta och se äppelsnäckorna :) Äppelsnäckorna kommer sen vara i största och mellankaret när dom blivit lite större tills dom är en bra storlek att sälja.
typ 2 cm :)
men det är klart, tetror är nog lite för hungriga, jaa. :D
Okej:)
Haha ja!
nej… skrev visst fel. ;) typ en cm, eller 1,5