Sent utvecklad?
Blev lite förvånad när jag matade fiskarna nyss. Har trott länge att jag har haft 5 blackmolly honor(4 vuxna och 1 "ungdom") och 1 hane. Till min stora förvåning såg jag nu att en av "honorna" var en hane. Så nu har jag 2 hanar. Visst kan jag ha missat att jag haft 2 hanar. Men den jag hade sen innan känner jag igen och denna "nya" hane ser fin och rund ut som mina honor gör.
Vad tror ni? Har jag helt enkelt bara missat att se "den manliga" delen på mollyn? Eller är den sent utvecklad att den inte har blivit "manlig" förens nu?
Ser dagligen efter fiskarna och tittar så att de har det bra. Så jag tycker själv att det skulle vara mycket märkligt om jag har missat att se att jag har 2 hanar :P
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Hänt samma sak med mig fast med platys :P hade en hel drös med honor men helt plötsligt så vart en av dom en hane xD det var visserligen yngel så en av dom kan ha utvecklats jävligt sent.
Å andra sidan så köpte jag vuxna Platy en gång och sa att jag ville ha tre honor och en hane och det fick jag. Både jag och dom i affären såg att analfenorna på honorna såg likadana ut och hanens gonopodium eller vad det heter såg rätt ut men en dag helt plötsligt så var där två hanar… den ena honan "konverterade" till hane helt plötsligt :P skumt som sjutton…
Har varit med om samma sak med svärdbärare! Hona som blev hane, måste varit så att hannarna tyckte att de var minoritet eller nåt .. För honan som bytte kön var minst ett år ;)
Hälsningar Astrid :)
många svärdbärarehonor byter faktist till att bli hanar när de är 1-1,5 år. antagligen gör inte alla det, men det händer :)
#1 Vad lustigt :P
#2 hehe konstigt, han kanske kände sig lite ensam och ville ha en kill kompis :P
#3 Jaha, visste inte att fiskar kunde göra så :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Livet i varje Andetag
gör det du :) men de är ju alla levandefödare, så omöjligt är det inte
Nej jag menade mer seriös forskning :P för det är ju dokumenterat att just svärdbärare kan byta kön sådär, likaså clownfisk, men det finns inget dokumenterat att molly, Guppy och Platy kan även om min Platy gjorde det och ts molly samt en annan persons, här på iFokus, Guppy.
Jag tror inte att det är omöjligt, men när jag letat runt på internet så har jag bara hittat denna sorts info om svärdbärare men uppenbarligen har andra levandefödare samma beteende ibland ;)
min svärdsbärare har med gjort så , hade 5 honnor och 1 hane men sen så fick en av honorna svärd och började uppföra sig annorlunda (revirhävdande och girig att alla kvinnorna var hans ^^,)
så har med varit med om att de kan byta kön =)
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
jo, jag förstår det, men någon måste ju börja! på med forskarögonen och ta tag i detta